حنینا، میرزا حَیّ
متخصص فرهنگ عامۀ یهودیان ایران. پدر، او حییم العازار، واعظ دینی بود. در ۵سالگی اش در تهران به خصوص محلۀ عودلاجان، که محلۀ یهودیان تهران است، وبا و قحطی همه گیر آمد و از خانوادۀ او خواهرش درگذشت. در ۱۸۹۵ همراه پدر راهی بیت المقدس شد. حنینا سال بعد در مدرسۀ آلیانس آن شهر مشغول به تحصیل شد. در آن جا زبان فرانسه و تورات آموخت. در ۱۸۹۷ به بیت المقدس بازگشت و به مکتب سفارادی رفت، دروس سنتی آموخت، و زبان یهودیان اسپانیا را فرا گرفت. در ۱۸۹۸ در مدرسۀ لمل دروس سنتی و فیزیک و شیمی را به زبان آلمانی آموخت. سپس در ۱۹۰۴ از دانشسرای معلمان تصدیق معلمی گرفت. در ۱۹۲۱ مدیر مدرسۀ تلمود ـ تورات سفارادی ها در بیت المقدس و سپس مدیر مدرسۀ کلامون شد. در ۱۹۵۹ کتاب یهودیان ایران را تألیف کرد که شامل آداب و رسوم یهودیان ایران است. در ۱۹۶۶ کتاب تاریخ یهودیان ایران را به چاپ رساند. سومین کتاب او، حکمت نزد سالمندان، مشتمل بر ۴۰ قصه است که اغلب با یهودیان ایرانی ارتباط دارد. در سال های اخیر هزار قصه و حکایت مربوط به یهودیان ایران را جمع کرده است که در نوع خود بی نظیر و در موزۀ مردم شناسی حیفا موجود است.
متخصص فرهنگ عامۀ یهودیان ایران. پدر، او حییم العازار، واعظ دینی بود. در ۵سالگی اش در تهران به خصوص محلۀ عودلاجان، که محلۀ یهودیان تهران است، وبا و قحطی همه گیر آمد و از خانوادۀ او خواهرش درگذشت. در ۱۸۹۵ همراه پدر راهی بیت المقدس شد. حنینا سال بعد در مدرسۀ آلیانس آن شهر مشغول به تحصیل شد. در آن جا زبان فرانسه و تورات آموخت. در ۱۸۹۷ به بیت المقدس بازگشت و به مکتب سفارادی رفت، دروس سنتی آموخت، و زبان یهودیان اسپانیا را فرا گرفت. در ۱۸۹۸ در مدرسۀ لمل دروس سنتی و فیزیک و شیمی را به زبان آلمانی آموخت. سپس در ۱۹۰۴ از دانشسرای معلمان تصدیق معلمی گرفت. در ۱۹۲۱ مدیر مدرسۀ تلمود ـ تورات سفارادی ها در بیت المقدس و سپس مدیر مدرسۀ کلامون شد. در ۱۹۵۹ کتاب یهودیان ایران را تألیف کرد که شامل آداب و رسوم یهودیان ایران است. در ۱۹۶۶ کتاب تاریخ یهودیان ایران را به چاپ رساند. سومین کتاب او، حکمت نزد سالمندان، مشتمل بر ۴۰ قصه است که اغلب با یهودیان ایرانی ارتباط دارد. در سال های اخیر هزار قصه و حکایت مربوط به یهودیان ایران را جمع کرده است که در نوع خود بی نظیر و در موزۀ مردم شناسی حیفا موجود است.
wikijoo: حنینا،_میرزا_حی