حنّانه، مرتضی (تهران ۱۳۰۱ـ همان جا ۱۳۶۸ش)
حنّانه، مرتضی
آهنگ ساز ایرانی، محقق و مؤلف آثاری در زمینه های گوناگون موسیقی. در ۱۰سالگی به ترغیب پدرش به هنرستان عالی موسیقی رفت و نزد استادی از چکسلوواکی، با نام رودولف اوربانتس، نوازندگی هورن را آموخت؛ و نزد پرویز محمود، از اولین آهنگ سازان تحصیل کردۀ ایرانی در بلژیک، فنون آهنگ سازی را فراگرفت؛ و با همکاری دوستانش، غلامحسین غریب، حسن شیروانی، روبیک گریگوریان و ...؛ ارکستر سمفونیک تهران را پایه ریزی کرد. در ۱۳۳۳ بعد از ساختن سوئیت شهر مرجان، با بورس تحصیلی که سفیر ایتالیا و تعزیه شناس مشهور، انریکو چروّلی، به او داده بود، به مدرسۀ موسیقی واتیکان رفت و در آن جا نیز همراه حسین سرشار و چند تن دیگر، برای اولین بار به کار حرفه ای دوبلۀ فیلم های ایتالیایی به زبان فارسی مشغول شد. بعد از بازگشت به ایران، در رادیو تهران به کار پرداخت و ضمن عضویت در شوراهای تخصصی سیاستگذاری برنامه های موسیقی رادیو، رهبر ارکستر فارابی شد و قطعاتی از خود و افرادی چون لشگری، شهردار، و کسروی را برای ارکستر بزرگ، تنظیم و هارمونیزه کرد. مرتضی حنانه از اولین آهنگ سازان حرفه ای در زمینۀ موسیقی فیلم بود و آثار او از لحاظ کیفیت روایی، همخوانی با تصاویر و نیز استفاده از ارکستراسیون و هارمونی شخصی خود توجه برانگیز است. در زمینۀ مبانی نظری موسیقی قدیم ایران با استفاده از آثار عبدالقادر مراغی و مطالعه در موسیقی ترک و عرب، به تحقیق های گسترده و نگارش رسالات پژوهشی پرداخت که البته بخش اندکی از آن ها منتشر شده است. وجه امتیاز آثارش، شناخت و کاربرد موسیقی قدیم ایران است. در موسیقی متن مجموعۀ تلویزیونی هزاردستان (۱۳۵۷ـ۱۳۶۶) این ویژگی بارز است. از آثار بی کلام اوست: کاپریس برای پیانو و ارکستر، شُلَیل، دس بند لعلم. و برخی از آثار باکلام او نیز عبارت اند از اوراتوریو (دعا) برای آواز جمعی، تک نوازان و ارکستر. «هالاتی تی»، براساس یک تم گیلکی، با صدای ناصر مسعودی، برف میاد؛ باکلام پرویز خطیبی. برای فیلم های زیر نیز موسیقی ساخته است: فرار از تله به کارگردانی جلال مقدم، هزاردستان ساختۀ علی حاتمی، تپه های مارلیک به کارگردانی ابراهیم گلستان. برخی از کتاب های او نیز عبارت اند از: گام های گمشده (۱۳۶۷)، ترجمه بخش ارکستراسیون از کتاب شارل کُلن (۱۳۶۳)؛ و تعدادی مقاله.
حنّانه، مرتضی
آهنگ ساز ایرانی، محقق و مؤلف آثاری در زمینه های گوناگون موسیقی. در ۱۰سالگی به ترغیب پدرش به هنرستان عالی موسیقی رفت و نزد استادی از چکسلوواکی، با نام رودولف اوربانتس، نوازندگی هورن را آموخت؛ و نزد پرویز محمود، از اولین آهنگ سازان تحصیل کردۀ ایرانی در بلژیک، فنون آهنگ سازی را فراگرفت؛ و با همکاری دوستانش، غلامحسین غریب، حسن شیروانی، روبیک گریگوریان و ...؛ ارکستر سمفونیک تهران را پایه ریزی کرد. در ۱۳۳۳ بعد از ساختن سوئیت شهر مرجان، با بورس تحصیلی که سفیر ایتالیا و تعزیه شناس مشهور، انریکو چروّلی، به او داده بود، به مدرسۀ موسیقی واتیکان رفت و در آن جا نیز همراه حسین سرشار و چند تن دیگر، برای اولین بار به کار حرفه ای دوبلۀ فیلم های ایتالیایی به زبان فارسی مشغول شد. بعد از بازگشت به ایران، در رادیو تهران به کار پرداخت و ضمن عضویت در شوراهای تخصصی سیاستگذاری برنامه های موسیقی رادیو، رهبر ارکستر فارابی شد و قطعاتی از خود و افرادی چون لشگری، شهردار، و کسروی را برای ارکستر بزرگ، تنظیم و هارمونیزه کرد. مرتضی حنانه از اولین آهنگ سازان حرفه ای در زمینۀ موسیقی فیلم بود و آثار او از لحاظ کیفیت روایی، همخوانی با تصاویر و نیز استفاده از ارکستراسیون و هارمونی شخصی خود توجه برانگیز است. در زمینۀ مبانی نظری موسیقی قدیم ایران با استفاده از آثار عبدالقادر مراغی و مطالعه در موسیقی ترک و عرب، به تحقیق های گسترده و نگارش رسالات پژوهشی پرداخت که البته بخش اندکی از آن ها منتشر شده است. وجه امتیاز آثارش، شناخت و کاربرد موسیقی قدیم ایران است. در موسیقی متن مجموعۀ تلویزیونی هزاردستان (۱۳۵۷ـ۱۳۶۶) این ویژگی بارز است. از آثار بی کلام اوست: کاپریس برای پیانو و ارکستر، شُلَیل، دس بند لعلم. و برخی از آثار باکلام او نیز عبارت اند از اوراتوریو (دعا) برای آواز جمعی، تک نوازان و ارکستر. «هالاتی تی»، براساس یک تم گیلکی، با صدای ناصر مسعودی، برف میاد؛ باکلام پرویز خطیبی. برای فیلم های زیر نیز موسیقی ساخته است: فرار از تله به کارگردانی جلال مقدم، هزاردستان ساختۀ علی حاتمی، تپه های مارلیک به کارگردانی ابراهیم گلستان. برخی از کتاب های او نیز عبارت اند از: گام های گمشده (۱۳۶۷)، ترجمه بخش ارکستراسیون از کتاب شارل کُلن (۱۳۶۳)؛ و تعدادی مقاله.