حملات هوایی به مسکو اشاره به مجموعه ای از حملات هوایی راهبردی توسط لوفت وافه، نیروی هوایی رایش سوم به شهر مسکو، پایتخت اتحاد جماهیر شوروی در جریان عملیات بارباروسا بین ماه های ژوئیه تا دسامبر سال ۱۹۴۱ دارد. این حملات با وجود وارد آوردن برخی تلفات و خسارات، در مواجهه با دفاع ضد هوایی و مقاومت نیروی هوایی شوروی در نهایت نتوانست به اهداف راهبردی خود برسد.
بر اساس طرح عملیاتی بارباروسا، مطابق دکترین اصلی رزمی آن، دستیابی به برتری هوایی اولویت نخست لوفت وافه، نیروی هوایی رایش سوم به حساب می آمد. این نیرو در ابتدا به دنبال نابودی نیروی هوایی شوروی و عملیات های پشتیبانی زمینی دشمن بود. به هر حال، با توجه به محدودیت برد و بارگیری، لوفت وافه نمی توانست به شکل مؤثری به صنایع هوایی شوروی حمله کند. پس از حصول برتری هوایی، لوفت وافه قصد داشت توجه عملیاتی خود را به پشتیبانی هوایی نزدیک از نیروی زمینی تغییر دهد. [ ۱]
بر مبنای دکترین تاکتیکی بلیتس کریگ و جهت ایجاد برتری هوایی و مهیا ساختن شرایط لازم برای تهاجم زمینی، عملیات بارباروسا، تهاجم آلمان به شوروی، روز ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۱ با یورش همه جانبه هواگردهای لوفت وافه به فرودگاه های دشمن در سرتاسر خط مقدم آغاز شد. [ ۲] در مجموع، در عرض سه روز آغازین شوروی ۲۰۰۰ هواگرد و تا پایان هفته اول ۴۰۰۰ هواگرد خود را عموماً بر روی زمین از دست داد تا بزرگ ترین نیروی هوایی جهان به نیرویی بی تأثیر بدل شود. در حالیکه طبق ادعای فرماندهی عالی ورماخت، لوفت وافه در این مدت تنها ۱۵۰ هواگرد خود را از دست داده بود تا نسبت خسارات وارده به طرفین ۱ به ۲۷ برآورد شود. [ ۳]
پس از حصول برتری هوایی در عرض چند روز، لوفت وافه از روز ۲۵ ژوئن توجه خود را معطوف به پشتیبانی مستقیم یا غیر مستقیم نیروی زمینی کرد. لوفت وافه در جریان این پشتیبانی تا پایان ماه نوامبر به شکل میانگین ۲۳۲۷۰ تن مواد منفجره بر سر دشمن فرود می آورد. [ ۴]
آماده سازی ها در مقابل حملات هوایی از سال ۱۹۳۲ با تشکیل «سازمان دفاع مدنی» ( MPVO ) در مسکو صورت گرفته بود. شوروی به کمک سرویس اطلاعاتی خود از تجربیات آلمان، فرانسه و بریتانیا در این زمینه استفاده کرد. ساخت وساز پناهگاه های حملاتی هوایی از سال بعد آغاز شد. تا هنگام شروع جنگ پناهگاه های کافی برای جای دادن ۴۰۰ هزار نفر در آن ها احداث گردید. در محل هایی که امکان ساخت پناهگاه نبود سنگر و گودال حفر شد که ظرفیت جایگیری را ۲۵۰ هزار نفر دیگر افزایش داد. به هر صورت از شبکه تونل های قطار شهری مسکو که دربردارنده برخی احتیاجات از جمله آب رسانی نیز بودند، هم به عنوان پناهگاه استفاده می شد. [ یادداشت ۱] بر مبنای داده های اطلاعاتی به دست آمده از قصد آلمان برای تهاجم، روز ۲۱ ژوئن سال ۱۹۴۱، یک روز پیش از آغاز تهاجم، به دستور واسیلی پرونین، رئیس شورای شهر مسکو، دفاع ضد هوایی و تمام پناهگاه های این شهر در حالت آماده باش قرار گرفت. دستورالعمل ها و تمهیدات ویژه ای برای شهروندان برای مواقع حملات هوایی صادر و پلیس و نیروهای سازمان دفاع مدنی موظف به نظارت بر اجرای آن ها شد. خاطیان به محاکمه در دادگاه نظامی تهدید شدند. پس از آغاز جنگ، در هر یک از ۲۵ رایون شهر یک گردان مستقل دفاع هوایی برای نجات مجروحین و پاکسازی خرابی ها تشکیل شد. مهندسان، معماران و مختصصان دیگر این گردان ها و زیر یگان های آن ها را فرماندهی می کردند. تا هنگام آغاز حملات هوایی آلمانی ها، بیش از ۶۰۰ هزار نفر در جوخه های دفاع هوایی به کارگرفته شدند. مسئولیت کلی اداره این نیرو بر عهده حزب کمونیست مسکو و شورای شهر بود. [ ۶]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبر اساس طرح عملیاتی بارباروسا، مطابق دکترین اصلی رزمی آن، دستیابی به برتری هوایی اولویت نخست لوفت وافه، نیروی هوایی رایش سوم به حساب می آمد. این نیرو در ابتدا به دنبال نابودی نیروی هوایی شوروی و عملیات های پشتیبانی زمینی دشمن بود. به هر حال، با توجه به محدودیت برد و بارگیری، لوفت وافه نمی توانست به شکل مؤثری به صنایع هوایی شوروی حمله کند. پس از حصول برتری هوایی، لوفت وافه قصد داشت توجه عملیاتی خود را به پشتیبانی هوایی نزدیک از نیروی زمینی تغییر دهد. [ ۱]
بر مبنای دکترین تاکتیکی بلیتس کریگ و جهت ایجاد برتری هوایی و مهیا ساختن شرایط لازم برای تهاجم زمینی، عملیات بارباروسا، تهاجم آلمان به شوروی، روز ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۱ با یورش همه جانبه هواگردهای لوفت وافه به فرودگاه های دشمن در سرتاسر خط مقدم آغاز شد. [ ۲] در مجموع، در عرض سه روز آغازین شوروی ۲۰۰۰ هواگرد و تا پایان هفته اول ۴۰۰۰ هواگرد خود را عموماً بر روی زمین از دست داد تا بزرگ ترین نیروی هوایی جهان به نیرویی بی تأثیر بدل شود. در حالیکه طبق ادعای فرماندهی عالی ورماخت، لوفت وافه در این مدت تنها ۱۵۰ هواگرد خود را از دست داده بود تا نسبت خسارات وارده به طرفین ۱ به ۲۷ برآورد شود. [ ۳]
پس از حصول برتری هوایی در عرض چند روز، لوفت وافه از روز ۲۵ ژوئن توجه خود را معطوف به پشتیبانی مستقیم یا غیر مستقیم نیروی زمینی کرد. لوفت وافه در جریان این پشتیبانی تا پایان ماه نوامبر به شکل میانگین ۲۳۲۷۰ تن مواد منفجره بر سر دشمن فرود می آورد. [ ۴]
آماده سازی ها در مقابل حملات هوایی از سال ۱۹۳۲ با تشکیل «سازمان دفاع مدنی» ( MPVO ) در مسکو صورت گرفته بود. شوروی به کمک سرویس اطلاعاتی خود از تجربیات آلمان، فرانسه و بریتانیا در این زمینه استفاده کرد. ساخت وساز پناهگاه های حملاتی هوایی از سال بعد آغاز شد. تا هنگام شروع جنگ پناهگاه های کافی برای جای دادن ۴۰۰ هزار نفر در آن ها احداث گردید. در محل هایی که امکان ساخت پناهگاه نبود سنگر و گودال حفر شد که ظرفیت جایگیری را ۲۵۰ هزار نفر دیگر افزایش داد. به هر صورت از شبکه تونل های قطار شهری مسکو که دربردارنده برخی احتیاجات از جمله آب رسانی نیز بودند، هم به عنوان پناهگاه استفاده می شد. [ یادداشت ۱] بر مبنای داده های اطلاعاتی به دست آمده از قصد آلمان برای تهاجم، روز ۲۱ ژوئن سال ۱۹۴۱، یک روز پیش از آغاز تهاجم، به دستور واسیلی پرونین، رئیس شورای شهر مسکو، دفاع ضد هوایی و تمام پناهگاه های این شهر در حالت آماده باش قرار گرفت. دستورالعمل ها و تمهیدات ویژه ای برای شهروندان برای مواقع حملات هوایی صادر و پلیس و نیروهای سازمان دفاع مدنی موظف به نظارت بر اجرای آن ها شد. خاطیان به محاکمه در دادگاه نظامی تهدید شدند. پس از آغاز جنگ، در هر یک از ۲۵ رایون شهر یک گردان مستقل دفاع هوایی برای نجات مجروحین و پاکسازی خرابی ها تشکیل شد. مهندسان، معماران و مختصصان دیگر این گردان ها و زیر یگان های آن ها را فرماندهی می کردند. تا هنگام آغاز حملات هوایی آلمانی ها، بیش از ۶۰۰ هزار نفر در جوخه های دفاع هوایی به کارگرفته شدند. مسئولیت کلی اداره این نیرو بر عهده حزب کمونیست مسکو و شورای شهر بود. [ ۶]

wiki: حملات هوایی به مسکو