[ویکی فقه] حمل بر سبیل وضع یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای از اقسام حمل عرضی است.
هر حملی یا در طریق ماهیت شیء است؛ یعنی محمول، جزء ماهیت موضوع خود است؛ مانند: انسان حیوان است که حیوان جزء ماهیت انسان است و یا بر سبیل کیف، کمّ، مضاف، این، متی، فعل، انفعال و سایر مقولات است. بعضی از محمول ها جوهر و بعضی دیگر عَرَض اند. و هیچ محمولی از این دو نوع، خارج نیست. وضع، عبارت است از: نسبت اجزای جسم با یکدیگر و نسبتی که آن اجزا با اجسام مجاور دارند. حمل بر سبیل وضع مانند: انسان ایستاده است. مِلک یعنی بودن چیزی برای چیزی دیگر، مانند: علم، شجاعت، صحت، جمال، مال و فرزند که برای حسن هستند. حمل بر سبیل مِلک، مانند: حسن دارای علم است یا حسن دارای شجاعت است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • خوانساری، محمد، منطق صوری.• ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق).• قوام صفری، مهدی، ترجمه برهان شفا.
۱. ↑ خوانساری، محمد، منطق صوری، ص۱۴۷.۲. ↑ ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق)، ج۳، ص۲۳۲.۳. ↑ قوام صفری، مهدی، ترجمه برهان شفا، ص۳۳۴.
...
هر حملی یا در طریق ماهیت شیء است؛ یعنی محمول، جزء ماهیت موضوع خود است؛ مانند: انسان حیوان است که حیوان جزء ماهیت انسان است و یا بر سبیل کیف، کمّ، مضاف، این، متی، فعل، انفعال و سایر مقولات است. بعضی از محمول ها جوهر و بعضی دیگر عَرَض اند. و هیچ محمولی از این دو نوع، خارج نیست. وضع، عبارت است از: نسبت اجزای جسم با یکدیگر و نسبتی که آن اجزا با اجسام مجاور دارند. حمل بر سبیل وضع مانند: انسان ایستاده است. مِلک یعنی بودن چیزی برای چیزی دیگر، مانند: علم، شجاعت، صحت، جمال، مال و فرزند که برای حسن هستند. حمل بر سبیل مِلک، مانند: حسن دارای علم است یا حسن دارای شجاعت است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • خوانساری، محمد، منطق صوری.• ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق).• قوام صفری، مهدی، ترجمه برهان شفا.
۱. ↑ خوانساری، محمد، منطق صوری، ص۱۴۷.۲. ↑ ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق)، ج۳، ص۲۳۲.۳. ↑ قوام صفری، مهدی، ترجمه برهان شفا، ص۳۳۴.
...
wikifeqh: حمل_بر_سبیل_وضع