حقوق گیاهان، حقوقی است که ممکن است گیاهان مستحق آن شناخته شوند. درست مثل مواردی که در رابطه با حقوق بشر، حقوق جانوران، «زیست محوری»[ الف] یا «ذی شعورمحوری»[ ب] بروز می کند.
در رومان ایریوهان[ پ] از ساموئل باتلر، فصلی وجود دارد با عنوان «نگرش های یک فیلسوف اهل ایریوهان در مورد حقوق سبزیجات». [ ۱]
در مورد این پرسش که آیا حقوق جانوران را می توان به گیاهان نیز تعمیم داد، تام ریگان فیلسوف حقوق جانوران، استدلال می کند که جانوران از آنجایی که دارای شعور یا به قول او «سوژه های زندگی» هستند، حقوقی را به دست می آورند. او استدلال می کند که این امر در مورد گیاهان صدق نمی کند و حتی اگر گیاهان حقوقی هم داشته باشند، به دلیل استفاده از گیاهان برای پرورش جانوران، اجتناب از خوردن گوشت همچنان اخلاقی خواهد بود. [ ۲]
به گفته فیلسوف «مایکل ماردر»، [ ت] این ایده که گیاهان باید حقوق داشته باشند، از «فردیت گیاهان» ناشی می شود که از شخصیت انسان متمایز است. [ ۳] «پاول دبلیو. تیلور»[ ث] معتقد است که تمام حیات دارای ارزش ذاتی است و استدلال می کند که به گیاهان احترام گذارده شود، اما برای آن ها حقوقی قایل نیست. [ ۴] «کریستوفر دی. استون»، [ ج] پسر روزنامه نگار تحقیقی «آی. اف. استون»، [ چ] در سال ۱۹۷۲ میلادی در مقاله ای به عنوان «آیا درختان باید جایگاهی داشته باشند؟»[ ح] پیشنهاد کرد که اگر به شرکت ها حقوقی داده می شود، برای اجسام طبیعی مثل درختان نیز باید حقوقی قایل شد. استون با اشاره به مثال هایی چون گسترش حقوق سیاهپوستان، یهودیان، زنان و جنین ها، توضیح داد که در طول تاریخ، جوامع برای «نهادهایی» حقوق قایل شده اند که قبلاً مردم آن را «غیرقابل تصور» می پنداشتند. [ ۵] [ ۶]
«متیو هال»[ خ] در حالیکه مستقیماً به «حقوق» متوسل نمی شود، استدلال می کند که گیاهان باید در قلمرو ملاحظات اخلاقی انسان شامل شوند. اثر «گیاهان به عنوان اشخاص: یک گیاه شناسی فلسفی»[ د] او، پیشینه اخلاقی گیاهان در فلسفه غربی را مورد بحث قرار داده و آن را در مغایرت با سنت های دیگر، از جمله فرهنگ های بومی که گیاهان را به عنوان شخص و موجودات فعال، باهوش و مناسب دریافت احترام و مراقبت، می شناسند، می داند. [ ۷] هال پیشنهادش برای در نظر گرفتن اخلاقی گیاهان را با استدلالاتی مبتنی بر زیست شناسی عصبی پشتیبانی می کند که بر اساس آن گیاهان خودمختار و ادراکی بوده و قادر به رفتارهای پیچیده و سازگار از جمله تشخیص خودی/ غیرخودی هستند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر رومان ایریوهان[ پ] از ساموئل باتلر، فصلی وجود دارد با عنوان «نگرش های یک فیلسوف اهل ایریوهان در مورد حقوق سبزیجات». [ ۱]
در مورد این پرسش که آیا حقوق جانوران را می توان به گیاهان نیز تعمیم داد، تام ریگان فیلسوف حقوق جانوران، استدلال می کند که جانوران از آنجایی که دارای شعور یا به قول او «سوژه های زندگی» هستند، حقوقی را به دست می آورند. او استدلال می کند که این امر در مورد گیاهان صدق نمی کند و حتی اگر گیاهان حقوقی هم داشته باشند، به دلیل استفاده از گیاهان برای پرورش جانوران، اجتناب از خوردن گوشت همچنان اخلاقی خواهد بود. [ ۲]
به گفته فیلسوف «مایکل ماردر»، [ ت] این ایده که گیاهان باید حقوق داشته باشند، از «فردیت گیاهان» ناشی می شود که از شخصیت انسان متمایز است. [ ۳] «پاول دبلیو. تیلور»[ ث] معتقد است که تمام حیات دارای ارزش ذاتی است و استدلال می کند که به گیاهان احترام گذارده شود، اما برای آن ها حقوقی قایل نیست. [ ۴] «کریستوفر دی. استون»، [ ج] پسر روزنامه نگار تحقیقی «آی. اف. استون»، [ چ] در سال ۱۹۷۲ میلادی در مقاله ای به عنوان «آیا درختان باید جایگاهی داشته باشند؟»[ ح] پیشنهاد کرد که اگر به شرکت ها حقوقی داده می شود، برای اجسام طبیعی مثل درختان نیز باید حقوقی قایل شد. استون با اشاره به مثال هایی چون گسترش حقوق سیاهپوستان، یهودیان، زنان و جنین ها، توضیح داد که در طول تاریخ، جوامع برای «نهادهایی» حقوق قایل شده اند که قبلاً مردم آن را «غیرقابل تصور» می پنداشتند. [ ۵] [ ۶]
«متیو هال»[ خ] در حالیکه مستقیماً به «حقوق» متوسل نمی شود، استدلال می کند که گیاهان باید در قلمرو ملاحظات اخلاقی انسان شامل شوند. اثر «گیاهان به عنوان اشخاص: یک گیاه شناسی فلسفی»[ د] او، پیشینه اخلاقی گیاهان در فلسفه غربی را مورد بحث قرار داده و آن را در مغایرت با سنت های دیگر، از جمله فرهنگ های بومی که گیاهان را به عنوان شخص و موجودات فعال، باهوش و مناسب دریافت احترام و مراقبت، می شناسند، می داند. [ ۷] هال پیشنهادش برای در نظر گرفتن اخلاقی گیاهان را با استدلالاتی مبتنی بر زیست شناسی عصبی پشتیبانی می کند که بر اساس آن گیاهان خودمختار و ادراکی بوده و قادر به رفتارهای پیچیده و سازگار از جمله تشخیص خودی/ غیرخودی هستند.
wiki: حقوق گیاهان