[ویکی نور] حقوق و سیاست در قرآن. حقوق و سیاست در قرآن، بخش نهم از بحث های اسلام شناس معاصر، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی می باشد که تحت عنوان معارف قرآن در سال های 1365 و 1366ش، برای طلاب، در مؤسسه در راه حق تدریس نموده اند و توسط شهید محمد شهرابی به زبان فارسی نگارش یافته است.
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و هفت فصل است که هریک از فصول نیز مشتمل بر بخش هایی است.
نویسنده، هدف از طرح مباحث کتاب را این گونه بیان کرده است: اولاً، مجموعه معارف قرآن را در یک نظام کلی بگنجانیم تا ارتباط میان معارف مختلف به خوبی نشان داده شود و این معارف به صورتی پراکنده و بی ربط و پیوند، به نظر نیاید و ثانیاً موارد اختلاف قرآن با مکتب هایی که در عرصه های گوناگون معرفت بشری ظهور کرده اند معین و معلوم گردد و در هنگام تعارض، موضع قرآن کاملاً مبین و مستدل شود.
نویسنده، معتقد است که در این کتاب، «جامعه سازی قرآن» بررسی می شود؛ بنابراین، همه دستورها و مقرراتی که وجه عملی دارد و جامعه را مورد خطاب قرار می دهد؛ یعنی جای عمل به آن اجتماع است، می تواند تحت عنوان کلی «حقوق» واقع شود، پس این بخش به نظام حقوقی قرآن می پردازد که البته نظام وسیع و جامعی است و قسمت های گوناگون و فراوانی دارد
از آنجا که در زمینه «حقوق»، مکتب ها و دیدگاه های فراوانی پدیدار شده است و همین امر در اختلاف اصطلاحات حقوقی، تأثیر وافر دارد، به ناچار باید هم نسبت به معانی اصطلاحی کلماتی که در این علم به کار می آید، آگاهی کامل پیدا کنیم و هم معانی کلماتی را که خود استعمال می کنیم به خوبی روشن کنیم تا هم ما سخنان دیگران را دریابیم و هم دیگران اظهارات ما را به درستی بفمند.
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و هفت فصل است که هریک از فصول نیز مشتمل بر بخش هایی است.
نویسنده، هدف از طرح مباحث کتاب را این گونه بیان کرده است: اولاً، مجموعه معارف قرآن را در یک نظام کلی بگنجانیم تا ارتباط میان معارف مختلف به خوبی نشان داده شود و این معارف به صورتی پراکنده و بی ربط و پیوند، به نظر نیاید و ثانیاً موارد اختلاف قرآن با مکتب هایی که در عرصه های گوناگون معرفت بشری ظهور کرده اند معین و معلوم گردد و در هنگام تعارض، موضع قرآن کاملاً مبین و مستدل شود.
نویسنده، معتقد است که در این کتاب، «جامعه سازی قرآن» بررسی می شود؛ بنابراین، همه دستورها و مقرراتی که وجه عملی دارد و جامعه را مورد خطاب قرار می دهد؛ یعنی جای عمل به آن اجتماع است، می تواند تحت عنوان کلی «حقوق» واقع شود، پس این بخش به نظام حقوقی قرآن می پردازد که البته نظام وسیع و جامعی است و قسمت های گوناگون و فراوانی دارد
از آنجا که در زمینه «حقوق»، مکتب ها و دیدگاه های فراوانی پدیدار شده است و همین امر در اختلاف اصطلاحات حقوقی، تأثیر وافر دارد، به ناچار باید هم نسبت به معانی اصطلاحی کلماتی که در این علم به کار می آید، آگاهی کامل پیدا کنیم و هم معانی کلماتی را که خود استعمال می کنیم به خوبی روشن کنیم تا هم ما سخنان دیگران را دریابیم و هم دیگران اظهارات ما را به درستی بفمند.
wikinoor: حقوق_و_سیاست_در_قرآن