حقایق التاویل فی متشابه التنزیل

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] حقایق التأویل فی متشابه التنزیل. سید شریف رضی، برادر سید مرتضی است و جدش به امام کاظم علیه السلام و از طریق مادر به امام سجاد علیه السلام می رسد. وی از دانشمندان بزرگ شیعه، ادیب، شاعر، فقیه و مفسر است.
ایشان از سن بیست سالگی شعر می سروده و همان کسی است که نهج البلاغه را گردآوری کرده است. از وی آثار زیادی نام برده شده. در بحث های قرآنی افزون بر این تفسیر، کتاب تلخیص البیان عن مجازات و معانی القرآن را نگاشته. او از نظر علمی محبوب دانشمندان عصر خود بوده و از نظر سیاسی و اجتماعی جایگاه رفیعی نزد دولتمردان و سیاستمداران زمان خود داشته است.
این تفسیر - همان طور که از نام آن پیداست - به بررسی آیاتی می پردازد که ابهامی داشته و پرسش های اعتقادی در آنها مطرح باشد یا این که مشکل بوده و از متشابهات باشد. شیوه آن بدین صورت است که در آغاز آیه را مطرح و تفسیر آن به صورت پرسش و پاسخ ارائه می کند و پاسخ ها، بسیار علمی و دقیق است. این کتاب در واقع «جزء پنجم» از ده جزئی است که نه جزء دیگر آن مفقود شده و در دست نیست.
آغاز آن از آیه 7 سوره آل عمران و تقسیم بندی آیات به دو گروه محکم و متشابه است. چنانچه گفته شد، به تفسیر تمام آیات نمی پردازد؛ بلکه دربردارنده برخی از مباحث مهم سوره آل عمران و سوره نساء است. آخرین آیه مطرح شده، آیه 48 از سوره نساء «إِنَّ اللّهَ لاَیَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ...» می باشد.
این تفسیر از نظر علمی به نکته های ادبی، کلامی، فقهی می پردازد و به اشعار استشهاد می نماید و به روش استدلالی و اجتهادی دیدگاه منتخب خود را مطرح می کند.

[ویکی اهل البیت] سید شریف رضی، برادر سید مرتضی است و جدش به امام کاظم علیه السلام و از طریق مادر به امام سجاد علیه السلام می رسد. وی از دانشمندان بزرگ شیعه، ادیب، شاعر، فقیه و مفسر است.
ایشان از سن بیست سالگی شعر می سروده و همان کسی است که نهج البلاغه را گردآوری کرده است. از وی آثار زیادی نام برده شده. در بحث های قرآنی افزون بر این تفسیر، کتاب تلخیص البیان عن مجازات و معانی القرآن را نگاشته. او از نظر علمی محبوب دانشمندان عصر خود بوده و از نظر سیاسی و اجتماعی جایگاه رفیعی نزد دولتمردان و سیاستمداران زمان خود داشته است.
این تفسیر - همان طور که از نام آن پیداست - به بررسی آیاتی می پردازد که ابهامی داشته و پرسش های اعتقادی در آنها مطرح باشد یا این که مشکل بوده و از متشابهات باشد. شیوه آن بدین صورت است که در آغاز آیه را مطرح و تفسیر آن به صورت پرسش و پاسخ ارائه می کند و پاسخ ها، بسیار علمی و دقیق است. این کتاب در واقع «جزء پنجم» از ده جزئی است که نه جزء دیگر آن مفقود شده و در دست نیست.
آغاز آن از آیه 7 سوره آل عمران و تقسیم بندی آیات به دو گروه محکم و متشابه است. چنانچه گفته شد، به تفسیر تمام آیات نمی پردازد؛ بلکه دربردارنده برخی از مباحث مهم سوره آل عمران و سوره نساء است. آخرین آیه مطرح شده، آیه 48 از سوره نساء «إِنَّ اللّهَ لاَیَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ...» می باشد.
این تفسیر از نظر علمی به نکته های ادبی، کلامی، فقهی می پردازد و به اشعار استشهاد می نماید و به روش استدلالی و اجتهادی دیدگاه منتخب خود را مطرح می کند.
کسی که سؤال کند از معنای آیه «وَمَن یُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا...» که چگونه به طور مطلق خداوند به همه خطاب کرده است، هر کسی ثواب دنیا بخواهد به او می دهیم؛ با این که بسیاری از افراد تلاش های زیادی برای بدست آوردن دنیا می کنند؛ اما نصیبی ندارند و به آرزوی خود نمی رسند؟ دیدگاههای مختلفی در پاسخ آن وجود دارد:
1. منظور این است که اگر کسی به تنهایی - بدون بدست آوردن ثواب آخرت - اراده دنیا کند، ما به او دنیا می دهیم؛ اما آخرت را بر او حرام می کنیم و واژه ثواب مجازا در اینجا به معنای منافع و لذات دنیوی است.

پیشنهاد کاربران

بپرس