[ویکی فقه] حقائق التأویل فی متشابه التنزیل. مؤلّف:ابوالحسن محمد بن حسین موسی موسوی بغدادی، معروف به سید رضی (م ۴۰۶ هـ .ق)
این تفسیر که گفته شده است حدود ده جلد است فقط جلد پنجم آن که حدود چهارصد صفحه است در اختیار می باشد و بقیه ی آن ظاهراً از بین رفته است. تفسیر حقائق القرآن با اینکه تفسیر مفصلی است اما تفسیر همه قرآن نیست. بلکه مؤلف آیاتی را انتخاب و تفسیر می کند مثلاً سوره آل عمران که تفسیر آن موجود است هر آیه ای را که به نظرش مهم بوده تفسیر می کند اما با اینکه این تفسیر این خصوصیت را دارد، ولی تفسیر مفصلی است و می تواند یکی از بهترین مدارک تفسیرهای بعدی باشد و اینکه گفته شده در قدیم تفسیر موضوعی نداشتیم شاید بتوانیم بگوییم این تفسیر، تفسیر موضوعی است چون گاهی مطلبی را بیش از حدّ تفسیر یک آیه دنبال کرده است. مثل بحث محکم و متشابه که نسبت با مجمع البیان و تبیان بسیار مفصل تر مطرح شده است. وضعیت نشر کتاب حاضر در یک جلد به زبان عربی به همت انتشارات دارالمهاجر نجف در سال ۱۳۵۴ هـ .ق منتشر شده است. همچنین کتاب حاضر به وسیله انتشارات بنیاد بعثت تحقیق و در سال ۱۴۰۶ ه.ق به چاپ رسیده است. منبعسایت اندیشه قم
این تفسیر که گفته شده است حدود ده جلد است فقط جلد پنجم آن که حدود چهارصد صفحه است در اختیار می باشد و بقیه ی آن ظاهراً از بین رفته است. تفسیر حقائق القرآن با اینکه تفسیر مفصلی است اما تفسیر همه قرآن نیست. بلکه مؤلف آیاتی را انتخاب و تفسیر می کند مثلاً سوره آل عمران که تفسیر آن موجود است هر آیه ای را که به نظرش مهم بوده تفسیر می کند اما با اینکه این تفسیر این خصوصیت را دارد، ولی تفسیر مفصلی است و می تواند یکی از بهترین مدارک تفسیرهای بعدی باشد و اینکه گفته شده در قدیم تفسیر موضوعی نداشتیم شاید بتوانیم بگوییم این تفسیر، تفسیر موضوعی است چون گاهی مطلبی را بیش از حدّ تفسیر یک آیه دنبال کرده است. مثل بحث محکم و متشابه که نسبت با مجمع البیان و تبیان بسیار مفصل تر مطرح شده است. وضعیت نشر کتاب حاضر در یک جلد به زبان عربی به همت انتشارات دارالمهاجر نجف در سال ۱۳۵۴ هـ .ق منتشر شده است. همچنین کتاب حاضر به وسیله انتشارات بنیاد بعثت تحقیق و در سال ۱۴۰۶ ه.ق به چاپ رسیده است. منبعسایت اندیشه قم
[ویکی فقه] مؤلّف:ابوالحسن محمد بن حسین موسی موسوی بغدادی، معروف به سید رضی (م ۴۰۶ هـ .ق)
این تفسیر که گفته شده است حدود ده جلد است فقط جلد پنجم آن که حدود چهارصد صفحه است در اختیار می باشد و بقیه ی آن ظاهراً از بین رفته است.
تفسیر حقائق القرآن با اینکه تفسیر مفصلی است اما تفسیر همه قرآن نیست. بلکه مؤلف آیاتی را انتخاب و تفسیر می کند مثلاً سوره آل عمران که تفسیر آن موجود است هر آیه ای را که به نظرش مهم بوده تفسیر می کند اما با اینکه این تفسیر این خصوصیت را دارد، ولی تفسیر مفصلی است و می تواند یکی از بهترین مدارک تفسیرهای بعدی باشد و اینکه گفته شده در قدیم تفسیر موضوعی نداشتیم شاید بتوانیم بگوییم این تفسیر، تفسیر موضوعی است چون گاهی مطلبی را بیش از حدّ تفسیر یک آیه دنبال کرده است. مثل بحث محکم و متشابه که نسبت با مجمع البیان و تبیان بسیار مفصل تر مطرح شده است.
وضعیت نشر
کتاب حاضر در یک جلد به زبان عربی به همت انتشارات دارالمهاجر نجف در سال ۱۳۵۴ هـ .ق منتشر شده است.
همچنین کتاب حاضر به وسیله انتشارات بنیاد بعثت تحقیق و در سال ۱۴۰۶ ه.ق به چاپ رسیده است.
منبع
سایت اندیشه قم
...
این تفسیر که گفته شده است حدود ده جلد است فقط جلد پنجم آن که حدود چهارصد صفحه است در اختیار می باشد و بقیه ی آن ظاهراً از بین رفته است.
تفسیر حقائق القرآن با اینکه تفسیر مفصلی است اما تفسیر همه قرآن نیست. بلکه مؤلف آیاتی را انتخاب و تفسیر می کند مثلاً سوره آل عمران که تفسیر آن موجود است هر آیه ای را که به نظرش مهم بوده تفسیر می کند اما با اینکه این تفسیر این خصوصیت را دارد، ولی تفسیر مفصلی است و می تواند یکی از بهترین مدارک تفسیرهای بعدی باشد و اینکه گفته شده در قدیم تفسیر موضوعی نداشتیم شاید بتوانیم بگوییم این تفسیر، تفسیر موضوعی است چون گاهی مطلبی را بیش از حدّ تفسیر یک آیه دنبال کرده است. مثل بحث محکم و متشابه که نسبت با مجمع البیان و تبیان بسیار مفصل تر مطرح شده است.
وضعیت نشر
کتاب حاضر در یک جلد به زبان عربی به همت انتشارات دارالمهاجر نجف در سال ۱۳۵۴ هـ .ق منتشر شده است.
همچنین کتاب حاضر به وسیله انتشارات بنیاد بعثت تحقیق و در سال ۱۴۰۶ ه.ق به چاپ رسیده است.
منبع
سایت اندیشه قم
...
wikifeqh: حقائق_التأویل_فی_متشابه_التنزیل
[ویکی نور] حقایق التأویل فی متشابه التنزیل اثر سید رضی (متوفی 406ق)، در موضوع تفسیر آیات متشابه قرآن کریم، به زبان عربی و در قرن چهارم هجری تألیف شده است. شرح و تحقیق این اثر توسط علامه محمد رضا آل کاشف الغطا انجام گرفته است.
کتاب در نوع خود بی مانند است و حسن بیان و جمع و استقصاء اقوال علمای قرن چهارم هجری، در پرتو عظمت علمی و شخصیتی نویسنده، آن را امتیاز ویژه ای بخشیده است. ابن جنی، استاد مؤلف گفته است: «رضی کتابی در معانی قرآن کریم تصنیف نموده که مانند آن وجود ندارد» .
از ابی الحسن عمری نسّابه نقل شده که گفته است: «تفسیر قرآن سید رضی را دیده ام، بهترین تفاسیر و از تفسیر شیخ طوسی بزرگ تر است» .
آنچه باعث اهمیت کتاب شده است، استفاده از روش های متنوع تفسیری و شیوایی متن آن می باشد.
کتاب با سه مقدمه از مؤسسه نهج البلاغه، ناشر و شیخ عبدالحسین حلی در اشاره به بعد علمی و سیاسی کتاب، نحوه طبع و ارزش علمی آن و زندگی نامه مؤلف، آغاز شده است.
کتاب در نوع خود بی مانند است و حسن بیان و جمع و استقصاء اقوال علمای قرن چهارم هجری، در پرتو عظمت علمی و شخصیتی نویسنده، آن را امتیاز ویژه ای بخشیده است. ابن جنی، استاد مؤلف گفته است: «رضی کتابی در معانی قرآن کریم تصنیف نموده که مانند آن وجود ندارد» .
از ابی الحسن عمری نسّابه نقل شده که گفته است: «تفسیر قرآن سید رضی را دیده ام، بهترین تفاسیر و از تفسیر شیخ طوسی بزرگ تر است» .
آنچه باعث اهمیت کتاب شده است، استفاده از روش های متنوع تفسیری و شیوایی متن آن می باشد.
کتاب با سه مقدمه از مؤسسه نهج البلاغه، ناشر و شیخ عبدالحسین حلی در اشاره به بعد علمی و سیاسی کتاب، نحوه طبع و ارزش علمی آن و زندگی نامه مؤلف، آغاز شده است.
wikinoor: حقائق_التأویل_فی_متشابه_التنزیل