[ویکی فقه] در کلام امام علی (علیه السّلام) مرز بین حق و باطل، بسیار اندک بوده؛ باطل آن است که بگویی شنیدم، و حق آن است که بگویی دیدم.
• « من کتابه الی معاویه: الا و من اکله الحق فالی الجنه، و من اکله الباطل فالی النار. امام (علیه السّلام) به معاویه نوشت: آگاه باش! آن کس که بر حق بوده جایگاهش بهشت است و آن کس که بر باطل باشد در آتش است. »
نتیجه ظلم و ستم
• « ان البغی و الزور یوتغان المرء فی دینه و دنیاه، و یبدیان خلله عند من یعیبه. همانا ظلم و ستم و کارهای خلاف حق، انسان را در دین و دنیایش به هلاکت می اندازد، و نقایص و عیوبش را نزد عیب جویان آشکار و نمایان می سازد.»
سنگینی مسئولیت زمامدار
• « من کتابه للاشتر لما ولاه مصر: لیس یخرج الوالی من حقیقه ما الزمه الله من ذلک الا بالاهتمام و الاستعانه، و توطین نفسه علی لزوم الحق، و الصبر علیه فیما خف علیه او ثقل. در فرمان استانداری مصر به مالک اشتر: زمامدار نمی تواند از حقیقت آن چه که از حق آنان بر عهده دارد برآید، مگر با کوشش و استمداد از خداوند متعال و آماده کردن نفس خود برای التزام به حق چه تحمل آن همه موارد سبک باشد یا سنگین. »
سستی نکردن در امر حق
...
• « من کتابه الی معاویه: الا و من اکله الحق فالی الجنه، و من اکله الباطل فالی النار. امام (علیه السّلام) به معاویه نوشت: آگاه باش! آن کس که بر حق بوده جایگاهش بهشت است و آن کس که بر باطل باشد در آتش است. »
نتیجه ظلم و ستم
• « ان البغی و الزور یوتغان المرء فی دینه و دنیاه، و یبدیان خلله عند من یعیبه. همانا ظلم و ستم و کارهای خلاف حق، انسان را در دین و دنیایش به هلاکت می اندازد، و نقایص و عیوبش را نزد عیب جویان آشکار و نمایان می سازد.»
سنگینی مسئولیت زمامدار
• « من کتابه للاشتر لما ولاه مصر: لیس یخرج الوالی من حقیقه ما الزمه الله من ذلک الا بالاهتمام و الاستعانه، و توطین نفسه علی لزوم الحق، و الصبر علیه فیما خف علیه او ثقل. در فرمان استانداری مصر به مالک اشتر: زمامدار نمی تواند از حقیقت آن چه که از حق آنان بر عهده دارد برآید، مگر با کوشش و استمداد از خداوند متعال و آماده کردن نفس خود برای التزام به حق چه تحمل آن همه موارد سبک باشد یا سنگین. »
سستی نکردن در امر حق
...
wikifeqh: حق_و_باطل
[ویکی اهل البیت] حق و باطل (کتاب). کتاب حاضر، مجموع ده سخنرانی در مورد دو موضوع حق و باطل و احیای تفکر اسلامی است. استاد مطهری در این گفتارها با نقد نظریه مارکسیسم در باب نبرد حق علیه باطل نظر اسلامی را چنین بیان می کند که حق، اصیل و مستقل است و باطل طفیلی و گرچه گاهی شاهد غلبه ظاهری باطل تقسیم، اما پیروزی نهایی از آن حق است.
در بخش دوم استاد با تجلیل از اقبال لاهوری به مسئله احیای تفکر اسلامی می پردازد و مصادیق زیر را یادآوری می کند: عدم همبستگی در جوامع اسلامی، تفکر نادرست در باب تاثیر عمل به سعادت انسان، فهم نادرست در باب توکل و زهد.
مطالعه ی این کتاب، خواننده را در یافتن پاسخ های استدلالی پرسش های زیر یاری می کند:
در بخش دوم استاد با تجلیل از اقبال لاهوری به مسئله احیای تفکر اسلامی می پردازد و مصادیق زیر را یادآوری می کند: عدم همبستگی در جوامع اسلامی، تفکر نادرست در باب تاثیر عمل به سعادت انسان، فهم نادرست در باب توکل و زهد.
مطالعه ی این کتاب، خواننده را در یافتن پاسخ های استدلالی پرسش های زیر یاری می کند:
wikiahlb: حق_و_باطل_(کتاب)