[ویکی فقه] حضرت آدم. آدم، یا آدم ابوالبشر، نخستین انسان و پدر همه مردمان است.
حضرت آدم (علیه السلام) نخستین بشر مربوط به این سلسله از آدمیان کنونی و اولین انسانی است که خداوند از خاک آفرید. آنچه که به نام انسان خوانده میشود از وی شروع شده است.درباره آفرینش و زندگانی او در دین های سه گانه یهود و مسیحیت و اسلام، روایات و داستان های همسان و همانند آمده است، و این همسانی و همانندی از آن رو است که مبد ءِ وحی در این سه دین یکی است. از این رو، پیش از پژوهش درباره آفرینش آدم و سرگذشت او در فرهنگ اسلامی، بررسی مختصری درباره چگونگی آن در دین یهود و مسیحیت و نظری کوتاه به انسانشناسی این ادیان، سودمند خواهند بود.برای اطلاع رجوع کنید به مقالات آدم در یهودیت، آدم در مسیحیت، آدم در اسلام، آدم در آیین زردشت و آدم در تصوف و عرفان.
واژه شناسی
واژه آدم از اَدَم عبری گرفته شده است، ولی ریشه اصلی آن در زبان عبری به درستی معلوم نیست. به گفته علامه مجلسی آدم همچون آزر، نامی عجمی است و از کلمه ای گرفته نشده است. کلمه مؤنث آن اَدَمَه در عبری به معنی زمین یا خاک است. کاربرد دو صورت مذکر و مونث آن، «اَدَم» و «اَدَمَه» با هم در سفر پیدایش
سفر پیدایش، ۷:۲.
نام حضرت آدم بیست و پنج مرتبه در نه سوره قرآن کریم آمده است و سرگذشت او به طور گسترده در سوره های بقره، اعراف، حجر، اسراء، کهف و طه گفته شده است. آنچه که درباره او در کتب تفسیر، تاریخ و ادب و حدیث هم هست، مبتنی بر همین آیات قرآنی است. البته مفسران و صاحبنظران در تبیین و تفسیر این آیات، احتمالات زیادی داده اند.بر طبق همین نظریه ها، آدم اولین بشر نیست و پیش از او آدم های دیگری بوده اند. از امام علی (علیه السلام) و امام سجاد (علیه السلام) و نیز امام باقر (علیه السلام) نقل شده که قبل از او آدم ها و عالم های دیگری بوده اند. محققان هم به این نتیجه رسیده اند که بدون شک، آدم اولین بشر نیست.در قرآن هم کمترین اشاره به اولین بشر بودن او نیست. اما به نبوت او اشاره شده که از میان قوم خود برگزیده شده است.بنابراین او صفی و برگزیده خداست ولی نمیتواند اولین انسان باشد.
سجده بر آدم
...
حضرت آدم (علیه السلام) نخستین بشر مربوط به این سلسله از آدمیان کنونی و اولین انسانی است که خداوند از خاک آفرید. آنچه که به نام انسان خوانده میشود از وی شروع شده است.درباره آفرینش و زندگانی او در دین های سه گانه یهود و مسیحیت و اسلام، روایات و داستان های همسان و همانند آمده است، و این همسانی و همانندی از آن رو است که مبد ءِ وحی در این سه دین یکی است. از این رو، پیش از پژوهش درباره آفرینش آدم و سرگذشت او در فرهنگ اسلامی، بررسی مختصری درباره چگونگی آن در دین یهود و مسیحیت و نظری کوتاه به انسانشناسی این ادیان، سودمند خواهند بود.برای اطلاع رجوع کنید به مقالات آدم در یهودیت، آدم در مسیحیت، آدم در اسلام، آدم در آیین زردشت و آدم در تصوف و عرفان.
واژه شناسی
واژه آدم از اَدَم عبری گرفته شده است، ولی ریشه اصلی آن در زبان عبری به درستی معلوم نیست. به گفته علامه مجلسی آدم همچون آزر، نامی عجمی است و از کلمه ای گرفته نشده است. کلمه مؤنث آن اَدَمَه در عبری به معنی زمین یا خاک است. کاربرد دو صورت مذکر و مونث آن، «اَدَم» و «اَدَمَه» با هم در سفر پیدایش
سفر پیدایش، ۷:۲.
نام حضرت آدم بیست و پنج مرتبه در نه سوره قرآن کریم آمده است و سرگذشت او به طور گسترده در سوره های بقره، اعراف، حجر، اسراء، کهف و طه گفته شده است. آنچه که درباره او در کتب تفسیر، تاریخ و ادب و حدیث هم هست، مبتنی بر همین آیات قرآنی است. البته مفسران و صاحبنظران در تبیین و تفسیر این آیات، احتمالات زیادی داده اند.بر طبق همین نظریه ها، آدم اولین بشر نیست و پیش از او آدم های دیگری بوده اند. از امام علی (علیه السلام) و امام سجاد (علیه السلام) و نیز امام باقر (علیه السلام) نقل شده که قبل از او آدم ها و عالم های دیگری بوده اند. محققان هم به این نتیجه رسیده اند که بدون شک، آدم اولین بشر نیست.در قرآن هم کمترین اشاره به اولین بشر بودن او نیست. اما به نبوت او اشاره شده که از میان قوم خود برگزیده شده است.بنابراین او صفی و برگزیده خداست ولی نمیتواند اولین انسان باشد.
سجده بر آدم
...
wikifeqh: آدم_ابوالبشر
[ویکی حج] حضرت آدم(ع). آدم(ع) انسان نخست، نخستین پیامبر و حج گزار.
برخی حضرت آدم را بنیان گذار کعبه می دانند و حج وی را شرح داده اند. روایاتی نیز شیوه حج گزاری او را به صورت کامل و تفصیلی شرح داده است. در مقابل برخی گفته اند آیه شریف {وَإِذ یرفَعُ إِبرَاهِیمُ القَوَاعِدَ مِنَ البَیتِ وَإِسمَاعِیلُ...} (سوره بقره، ۱۲۷) از تأسیس کعبه به دست حضرت ابراهیم(ع) و نبود آن پیش از وی حکایت دارد.
نام آدم در قرآن و عهدین برای نخستین انسان به کار رفته و با اندک تفاوتی، افزون بر عربی در دیگر زبان های سامی مانند فینیقیایی، عبری، سریانی و مندایی آمده و علاوه بر اسم خاص به صورت اسم جنس معادل واژه انسان کاربرد یافته است.
برخی حضرت آدم را بنیان گذار کعبه می دانند و حج وی را شرح داده اند. روایاتی نیز شیوه حج گزاری او را به صورت کامل و تفصیلی شرح داده است. در مقابل برخی گفته اند آیه شریف {وَإِذ یرفَعُ إِبرَاهِیمُ القَوَاعِدَ مِنَ البَیتِ وَإِسمَاعِیلُ...} (سوره بقره، ۱۲۷) از تأسیس کعبه به دست حضرت ابراهیم(ع) و نبود آن پیش از وی حکایت دارد.
نام آدم در قرآن و عهدین برای نخستین انسان به کار رفته و با اندک تفاوتی، افزون بر عربی در دیگر زبان های سامی مانند فینیقیایی، عبری، سریانی و مندایی آمده و علاوه بر اسم خاص به صورت اسم جنس معادل واژه انسان کاربرد یافته است.
wikihaj: حضرت_آدم(ع)