حسنی، سعدی (تهران ۱۳۰۵ـ آلمان ۱۳۶۵ش)
موسیقی شناس ایرانی و منتقد موسیقی. در رشتۀ فلسفه تحصیل کرد و در زمینۀ موسیقی کلاسیک اروپایی نیز در تهران و سپس در آلمان در کلاس های آزاد به فراگیری پرداخت. از اوایل دهۀ ۱۳۳۰ در مجله های هنری و نیز رادیو تهران به نگارش مقاله های گوناگون در زمینۀ معرفی موسیقی کلاسیک پرداخت و در ۱۳۳۳ با انتشار مقالۀ معروف «اختلاف ربع پرده» در مجلۀ موزیک ایران، نامش بر سر زبان ها افتاد. آخرین سردبیر مجلۀ موسیقی (۱۳۱۷ـ۱۳۵۶) در سال های (۱۳۵۲ـ۱۳۵۶) بود و ریاست انجمن «ژونس موزیکال» را نیز برعهده داشت. نخستین مدیر تالار رودکی (وحدت فعلی) بود. از سعدی حسنی سه کتاب و تعدادی مقالۀ پراکنده باقی مانده که منتشر نشده اند. از کتاب های اوست: در راه پارناس (۱۳۳۶)، تاریخ موسیقی (۱۳۳۱) تفسیر موسیقی (۱۳۳۳)، هفت نغمۀ چنگ و چند مقالۀ کوتاه به آلمانی.
موسیقی شناس ایرانی و منتقد موسیقی. در رشتۀ فلسفه تحصیل کرد و در زمینۀ موسیقی کلاسیک اروپایی نیز در تهران و سپس در آلمان در کلاس های آزاد به فراگیری پرداخت. از اوایل دهۀ ۱۳۳۰ در مجله های هنری و نیز رادیو تهران به نگارش مقاله های گوناگون در زمینۀ معرفی موسیقی کلاسیک پرداخت و در ۱۳۳۳ با انتشار مقالۀ معروف «اختلاف ربع پرده» در مجلۀ موزیک ایران، نامش بر سر زبان ها افتاد. آخرین سردبیر مجلۀ موسیقی (۱۳۱۷ـ۱۳۵۶) در سال های (۱۳۵۲ـ۱۳۵۶) بود و ریاست انجمن «ژونس موزیکال» را نیز برعهده داشت. نخستین مدیر تالار رودکی (وحدت فعلی) بود. از سعدی حسنی سه کتاب و تعدادی مقالۀ پراکنده باقی مانده که منتشر نشده اند. از کتاب های اوست: در راه پارناس (۱۳۳۶)، تاریخ موسیقی (۱۳۳۱) تفسیر موسیقی (۱۳۳۳)، هفت نغمۀ چنگ و چند مقالۀ کوتاه به آلمانی.
wikijoo: حسنی،_سعدی_(تهران_۱۳۰۵ـ_آلمان_۱۳۶۵ش)