[ویکی فقه] البنّا، حسن، بنیانگذار و رهبر کل جمعیّت اسلامی اخوان المسلمین بود.
در رمضان ۱۳۲۴/اکتبر ۱۹۰۶ در دهکده محمودیه در دلتای نیل، از نواحی بحیره مصر ، به دنیا آمد. پدرش، احمد بن عبدالرحمان بن محمد البنا ساعاتی، علاوه بر امامت جماعت مسجد دهکده، به علوم اسلامی نیز وقوف داشت و در این زمینه بدایع المسند فی جمع و ترتیب مسند الشافعی و السنن را با شرح و توضیح نوشت و قسمتی از مسندات چهار امام مذاهب مختلف و از جمله مسند احمد بن حنبل را به نام الفتـح الرّبانی فی ترتیـب مسند الامام احمدالشیبانی تنظیم نمود و تفسیری به نام بلوغ الامانی من اسرارالفتح الربّانی بر آن نوشت. ویژگی های علمی و دینی پدر تأثیر بسزایی در شخصیت البنا برجای گذاشت. او حفظ و قرائت قرآن را نزد پدر آموخت و در طول عمر خود از کتابخانه غنی او که مشتمل بر کتاب های مذهبی، حدیث و تفسیر قرآن بود استفاده شایانی برد.
فعالیت در دوران تحصیل
البنا با روحیه برخوردار از آموزش های مذهبی خانواده و با نبوغی که در مدیریت و سازماندهی داشت، در مدرسه، رئیس «جمعیة الاخلاق الادبیة» شد و به دنبال آن با کمک سایر محصلان «جمعیة منع المحرمات» را برپا کرد.
ورود به سلک صوفیان
در نوجوانی، در ۱۳۳۹، وارد «مدرسة المعلمین الاولیه» (دانشسرای مقدماتی معلمان)، در دَمَنهور شد و از همان زمان با شرکت در مراسم صوفیان فرقه «حصافیه» و مشاهده روحیه آزادمنشانه و تواضع و ادب اعضای آن، به این فرقه علاقه مند شد و در رمضان ۱۳۴۱ رسماً به سلک این طریقت درآمد و تقریباً در تمامی مدت زندگیش، پیوند خود را با جوانان این فرقه حفظ کرد. آموزش های معنوی این فرقه، بویژه شخصیت شیخ ایشان، عبدالوهاب حصافی ، تأثیر بسزایی بر البنا گذاشت. البنا در قاهره نیز عضو «جمعیة مکارم اخلاق الاسلامیة» شد، و همچنین به «جمعیة الشُبّانِ المسلمین» (انجمن جوانان مسلمان) پیوست. در ضمن، به تربیت گروهی از دانشجویان دانشگاه ازهر و دارالعلوم برای سخنرانی در مساجد، قهوه خانه ها و اجتماعات عمومی همت گماشت و آنان را سازماندهی کرد.
تأسیس «الجمعیة الحصافیة الخیریة»
...
در رمضان ۱۳۲۴/اکتبر ۱۹۰۶ در دهکده محمودیه در دلتای نیل، از نواحی بحیره مصر ، به دنیا آمد. پدرش، احمد بن عبدالرحمان بن محمد البنا ساعاتی، علاوه بر امامت جماعت مسجد دهکده، به علوم اسلامی نیز وقوف داشت و در این زمینه بدایع المسند فی جمع و ترتیب مسند الشافعی و السنن را با شرح و توضیح نوشت و قسمتی از مسندات چهار امام مذاهب مختلف و از جمله مسند احمد بن حنبل را به نام الفتـح الرّبانی فی ترتیـب مسند الامام احمدالشیبانی تنظیم نمود و تفسیری به نام بلوغ الامانی من اسرارالفتح الربّانی بر آن نوشت. ویژگی های علمی و دینی پدر تأثیر بسزایی در شخصیت البنا برجای گذاشت. او حفظ و قرائت قرآن را نزد پدر آموخت و در طول عمر خود از کتابخانه غنی او که مشتمل بر کتاب های مذهبی، حدیث و تفسیر قرآن بود استفاده شایانی برد.
فعالیت در دوران تحصیل
البنا با روحیه برخوردار از آموزش های مذهبی خانواده و با نبوغی که در مدیریت و سازماندهی داشت، در مدرسه، رئیس «جمعیة الاخلاق الادبیة» شد و به دنبال آن با کمک سایر محصلان «جمعیة منع المحرمات» را برپا کرد.
ورود به سلک صوفیان
در نوجوانی، در ۱۳۳۹، وارد «مدرسة المعلمین الاولیه» (دانشسرای مقدماتی معلمان)، در دَمَنهور شد و از همان زمان با شرکت در مراسم صوفیان فرقه «حصافیه» و مشاهده روحیه آزادمنشانه و تواضع و ادب اعضای آن، به این فرقه علاقه مند شد و در رمضان ۱۳۴۱ رسماً به سلک این طریقت درآمد و تقریباً در تمامی مدت زندگیش، پیوند خود را با جوانان این فرقه حفظ کرد. آموزش های معنوی این فرقه، بویژه شخصیت شیخ ایشان، عبدالوهاب حصافی ، تأثیر بسزایی بر البنا گذاشت. البنا در قاهره نیز عضو «جمعیة مکارم اخلاق الاسلامیة» شد، و همچنین به «جمعیة الشُبّانِ المسلمین» (انجمن جوانان مسلمان) پیوست. در ضمن، به تربیت گروهی از دانشجویان دانشگاه ازهر و دارالعلوم برای سخنرانی در مساجد، قهوه خانه ها و اجتماعات عمومی همت گماشت و آنان را سازماندهی کرد.
تأسیس «الجمعیة الحصافیة الخیریة»
...
wikifeqh: شیخ_حسن_البنا