[ویکی فقه] حسابرسی اصحاب شمال (قرآن). انکار و تکذیب حسابرسی در قیامت که خود سرچشمه بسیاری از گناهان است یکی از اوصاف اصحاب شمال می باشد.
آرزوی اصحاب شمال، مبنی بر عدم رؤیت نامه اعمال خود و عدم اطلاع از حسابرسی قیامت:•واما من اوتی کتـبه بشماله فیقول یــلیتنی لم اوت کتـبیه «و اما کسی که نامه عمل او به دست چپ اش داده شود، می گوید: ای کاش نامه ام به من داده نمی شد!»•ولم ادر ما حسابیه «و نمی دانستم حسابم چیست؟»صاحبان این سخن اصحاب شمال اند، یعنی اشقیای مجرم که نامه اعمال شان را به دست چپ شان می دهند، این طایفه در قیامت آرزو می کنند که ای کاش نامه اعمال خود را نمی دیدند، و نمی فهمیدند حساب شان چیست، و این آرزوی شان از این جهت است که می بینند چه عذاب الیمی برایشان آماده شده. در برخی از روایات، آیه (فاما من اوتی کتابه بیمینه ...) بر علی (علیه السلام ) تطبیق شده، و در بعضی بر آن جناب و بر شیعیانش، و همچنین آیه (و اما من اوتی کتابه بشماله ...) بر دشمنان آن جناب تطبیق شده است.
حسرت در هنگام حسابرسی
حسابرسی اصحاب شمال، با دادن نامه اعمال به دست چپ، مایه نگرانی و حسرت آنان:•واما من اوتی کتـبه بشماله فیقول یــلیتنی لم اوت کتـبیه «و اما کسی که نامه (عمل) او به دست چپ اش داده شود، می گوید: ای کاش نامه ام به من داده نمی شد!»•ولم ادر ما حسابیه «و نمی دانستم حسابم چیست؟»
محکومیت در عرصه حسابرسی
دریافت نامه عمل از پشت سر (دست چپ)، نشانه محکومیت، در عرصه حسابرسی:•واما من اوتی کتـبه وراء ظهره «و اما کسی که نامه عمل او از پشت سرش (به دست چپ) داده شود.»•فسوف یدعوا ثبورا «پس او به زودی با فریاد، مرگ خود را خواهد طلبید.»•ویصلی سعیرا «و در آتش افروخته وارد می شود و می سوزد.»کلمه وراء ظرف است، و اگر منصوب شده بخاطر این بوده که حرف جری که بر سر آن باید باشد حذف شده، چون تقدیر آن من وراء بوده، و بعید نیست که اگر نامه عمل شان از پشت سرشان داده می شود به خاطر این است که در آن روز صورت شان به عقب بر می گردد، هم چنان که در جای دیگر فرموده: مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلی أَدْبارِها. در اینجا ممکن است بگویی دادن نامه عمل کفار از پشت سر منافات دارد با آیات دیگری که می فرماید: نامه آنان را به دست چپ شان می دهند، مانند آیه (وَ أَمَّا مَنْ أُوتِی کِتابَهُ بِشِمالِهِ فَیقُولُ یا لَیتَنِی لَمْ أُوتَ کِتابِیهْ) ، و لیکن بین این دو دسته آیات منافاتی نیست، چون که مواقف روز قیامت یک موقف و دو موقف نیست.
آرزوی اصحاب شمال، مبنی بر عدم رؤیت نامه اعمال خود و عدم اطلاع از حسابرسی قیامت:•واما من اوتی کتـبه بشماله فیقول یــلیتنی لم اوت کتـبیه «و اما کسی که نامه عمل او به دست چپ اش داده شود، می گوید: ای کاش نامه ام به من داده نمی شد!»•ولم ادر ما حسابیه «و نمی دانستم حسابم چیست؟»صاحبان این سخن اصحاب شمال اند، یعنی اشقیای مجرم که نامه اعمال شان را به دست چپ شان می دهند، این طایفه در قیامت آرزو می کنند که ای کاش نامه اعمال خود را نمی دیدند، و نمی فهمیدند حساب شان چیست، و این آرزوی شان از این جهت است که می بینند چه عذاب الیمی برایشان آماده شده. در برخی از روایات، آیه (فاما من اوتی کتابه بیمینه ...) بر علی (علیه السلام ) تطبیق شده، و در بعضی بر آن جناب و بر شیعیانش، و همچنین آیه (و اما من اوتی کتابه بشماله ...) بر دشمنان آن جناب تطبیق شده است.
حسرت در هنگام حسابرسی
حسابرسی اصحاب شمال، با دادن نامه اعمال به دست چپ، مایه نگرانی و حسرت آنان:•واما من اوتی کتـبه بشماله فیقول یــلیتنی لم اوت کتـبیه «و اما کسی که نامه (عمل) او به دست چپ اش داده شود، می گوید: ای کاش نامه ام به من داده نمی شد!»•ولم ادر ما حسابیه «و نمی دانستم حسابم چیست؟»
محکومیت در عرصه حسابرسی
دریافت نامه عمل از پشت سر (دست چپ)، نشانه محکومیت، در عرصه حسابرسی:•واما من اوتی کتـبه وراء ظهره «و اما کسی که نامه عمل او از پشت سرش (به دست چپ) داده شود.»•فسوف یدعوا ثبورا «پس او به زودی با فریاد، مرگ خود را خواهد طلبید.»•ویصلی سعیرا «و در آتش افروخته وارد می شود و می سوزد.»کلمه وراء ظرف است، و اگر منصوب شده بخاطر این بوده که حرف جری که بر سر آن باید باشد حذف شده، چون تقدیر آن من وراء بوده، و بعید نیست که اگر نامه عمل شان از پشت سرشان داده می شود به خاطر این است که در آن روز صورت شان به عقب بر می گردد، هم چنان که در جای دیگر فرموده: مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلی أَدْبارِها. در اینجا ممکن است بگویی دادن نامه عمل کفار از پشت سر منافات دارد با آیات دیگری که می فرماید: نامه آنان را به دست چپ شان می دهند، مانند آیه (وَ أَمَّا مَنْ أُوتِی کِتابَهُ بِشِمالِهِ فَیقُولُ یا لَیتَنِی لَمْ أُوتَ کِتابِیهْ) ، و لیکن بین این دو دسته آیات منافاتی نیست، چون که مواقف روز قیامت یک موقف و دو موقف نیست.
wikifeqh: حسابرسی_اصحاب_شمال_(قرآن)