حرمل
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
کنجده از عیوب یاقوت است
فرهنگ عمید
دانشنامه آزاد فارسی
رجوع شود به:اسفند
wikijoo: حرمل
جدول کلمات
پیشنهاد کاربران
به ضم حا و سکون را ی مهملتین و فتح میم و سکون لام و به فتح و کسر حا نیز آمده لغت سریانی است و به فارسی اسپند نامند .
ماهیت آن : نوعی از سداب کوهی است و دو قسم میباشد قسمی را نبات به قدر ذرعی و از یک بوته چند شاخ میروید و برگ آن مایل به تدویر و غلاف دانه های آن مدور و مثلث الاضلاع و مخطط به سه خط و با ا ندک سرخی و تخم آن سیاه به قدر خردل و ثقیل الرایحه و از مطلق حرمل مراد این قسم است و قسمی را برگ مانند برگ بید و از آن کوچکتر و مایل به سفیدی و گل آن مانند یاسمین سفید و خوشبو و غلاف دانه آن طولانی و سفید رنگ و این را حرمل ابیض به اعتبار رنگ غلاف آن نامند
... [مشاهده متن کامل]
و تا چهار سال قوت آن باقی میماند .
طبیعت آن : در سیم گرم و در دویم خشک .
افعال و خواص آن : لطیف و جالی سینه و شش از رطوبات لزجه و محلل ریاح امعا و مواد غلیظه و مبهی و مسمن و مدر شیر و بول و حیض و مسهل سودا و بلغم غلیظ و حب القرع.
اعضاء الراس و الغذاء و غیرها * آشامیدن جرم آن جهت صرع و فالج و جنون و نسیان و یسا ر امراض بارده دماغیه و عصبانیه و تسخین اعضای دماغ و سایر بدن و رفع استسقا و یرقان و سدد و قولنج و عرق النساء نافع و آشامیدن نقوع آن جهت تحلیل مواد سوداویه و
تصفیه خون و نرم داشتن طبع * . اعضاء الصدر * چون یک اوقیه آن را بکوبند و با چهار اوقیه آب بجوشانند پس صاف نموده با سه اوقیه عسل و دو اوقیه روغن کنجد بنوشند قی به قوت آورد و تنقیه سینه و اعالی بدن از رطوبات لزجه نماید و ضیق النفس و سعال رطوبی را مفید * . امراض الرأس و غیره * چون آن را به قدر
یک رطل در شراب و یا آ ب انگور که به قدر سی رطل باشد
بجوشانند تا ه ب ربع رسد و تا سی روز روزی تا دو اوقیه آن را بنوشند جهت رفع صداع مزمن و صرع مجربدانسته اند و چون سه روز متوالی زنی که حامله می شده باشد و بعد از آن نشود از آن مطبوخ بیاشامد اعاده حمل او شود و چون پانزده شب صاحب عرقالنساء مقدار یک مثقال تا یک مثقال و نیم ناکوفته آن را تناول نماید رفع آن علت گردد و مجرب دانسته اند و چون با تخم کتان و عسل سرشته بدان مداومت نمایند جهت رفع ضیق النفس
بیعدیل و چون با زجاج محرق اضافه نمایند جهت تفتیت حصات نافع و اکتحال آن با زعفران و زهره مرغ خانگی و عسل و شراب و آب رازیانه تازه سبز جهت ضعف بصر امتلایی و نطول آب مطبوخ آن جهت تقویت اعضا و سیاه کردن موی و ازاله خدر و مداومت خوردن مطبوخ آن با روغن کنجد و آب جهت رفع امراض ر هی و جگر و طلای آن با روغن شبت بر ناف و تهیگاه جهت قولنج مزمن و ضماد هیدیسا گرم نموده آن به تنهایی جهت فالج و استرخا و خدر و اوجاع ریحی و غیرها در هر عضوی که باشد نافع به شرط مداومت و به دستور با ثلث وزن آن زنجبیل
خشک با آب برگ عنب الثعلب و اگر در آفتاب توانند این ضماد را به عمل آورند که زود خشک گردد بهتر است و سعوطعصاره آب مطبوخ آن جهت نزله و سرخی چشم و قطور آ ن که در آب ترب و روغن زیتون جوشانیده باشند جهت ثقل سامعه و کری و دوی و طنین و بخور آن جهت درد دندان و رفع چشم بد و تعلیق آن در پارچه کبود رافع سحر و گویند افشانیدن آن در خانه باعث فرقت و بخور آن مبطل آن اثر است .
مضر محرورین مصدع و مغثی ، مصلح آن ربوب و میو ه های ترش و سکنجبین و حموضات دیگر .
مقدار شربت آن : از یک مثقال تا دو مثقال
بدل آن : قردمانا و گویند تخم سداب است و روغن آن در سیم گرم و در دویم خشک و مفتح سده دماغی و جهت فالج و لقوه و رعشه و استرخا و صرع و اختلاج و ریاح اعصاب و خدر شر باً و ضماداً و حقنه آن جهت درد کمر و عرق النساء و برودت گرده و رحم مفید ک حمول بیخ آن با روغن ایرسا ساییده مفتح افواه عروق و خون بواسیر است.
ماهیت آن : نوعی از سداب کوهی است و دو قسم میباشد قسمی را نبات به قدر ذرعی و از یک بوته چند شاخ میروید و برگ آن مایل به تدویر و غلاف دانه های آن مدور و مثلث الاضلاع و مخطط به سه خط و با ا ندک سرخی و تخم آن سیاه به قدر خردل و ثقیل الرایحه و از مطلق حرمل مراد این قسم است و قسمی را برگ مانند برگ بید و از آن کوچکتر و مایل به سفیدی و گل آن مانند یاسمین سفید و خوشبو و غلاف دانه آن طولانی و سفید رنگ و این را حرمل ابیض به اعتبار رنگ غلاف آن نامند
... [مشاهده متن کامل]
و تا چهار سال قوت آن باقی میماند .
طبیعت آن : در سیم گرم و در دویم خشک .
افعال و خواص آن : لطیف و جالی سینه و شش از رطوبات لزجه و محلل ریاح امعا و مواد غلیظه و مبهی و مسمن و مدر شیر و بول و حیض و مسهل سودا و بلغم غلیظ و حب القرع.
اعضاء الراس و الغذاء و غیرها * آشامیدن جرم آن جهت صرع و فالج و جنون و نسیان و یسا ر امراض بارده دماغیه و عصبانیه و تسخین اعضای دماغ و سایر بدن و رفع استسقا و یرقان و سدد و قولنج و عرق النساء نافع و آشامیدن نقوع آن جهت تحلیل مواد سوداویه و
تصفیه خون و نرم داشتن طبع * . اعضاء الصدر * چون یک اوقیه آن را بکوبند و با چهار اوقیه آب بجوشانند پس صاف نموده با سه اوقیه عسل و دو اوقیه روغن کنجد بنوشند قی به قوت آورد و تنقیه سینه و اعالی بدن از رطوبات لزجه نماید و ضیق النفس و سعال رطوبی را مفید * . امراض الرأس و غیره * چون آن را به قدر
یک رطل در شراب و یا آ ب انگور که به قدر سی رطل باشد
بجوشانند تا ه ب ربع رسد و تا سی روز روزی تا دو اوقیه آن را بنوشند جهت رفع صداع مزمن و صرع مجربدانسته اند و چون سه روز متوالی زنی که حامله می شده باشد و بعد از آن نشود از آن مطبوخ بیاشامد اعاده حمل او شود و چون پانزده شب صاحب عرقالنساء مقدار یک مثقال تا یک مثقال و نیم ناکوفته آن را تناول نماید رفع آن علت گردد و مجرب دانسته اند و چون با تخم کتان و عسل سرشته بدان مداومت نمایند جهت رفع ضیق النفس
بیعدیل و چون با زجاج محرق اضافه نمایند جهت تفتیت حصات نافع و اکتحال آن با زعفران و زهره مرغ خانگی و عسل و شراب و آب رازیانه تازه سبز جهت ضعف بصر امتلایی و نطول آب مطبوخ آن جهت تقویت اعضا و سیاه کردن موی و ازاله خدر و مداومت خوردن مطبوخ آن با روغن کنجد و آب جهت رفع امراض ر هی و جگر و طلای آن با روغن شبت بر ناف و تهیگاه جهت قولنج مزمن و ضماد هیدیسا گرم نموده آن به تنهایی جهت فالج و استرخا و خدر و اوجاع ریحی و غیرها در هر عضوی که باشد نافع به شرط مداومت و به دستور با ثلث وزن آن زنجبیل
خشک با آب برگ عنب الثعلب و اگر در آفتاب توانند این ضماد را به عمل آورند که زود خشک گردد بهتر است و سعوطعصاره آب مطبوخ آن جهت نزله و سرخی چشم و قطور آ ن که در آب ترب و روغن زیتون جوشانیده باشند جهت ثقل سامعه و کری و دوی و طنین و بخور آن جهت درد دندان و رفع چشم بد و تعلیق آن در پارچه کبود رافع سحر و گویند افشانیدن آن در خانه باعث فرقت و بخور آن مبطل آن اثر است .
مضر محرورین مصدع و مغثی ، مصلح آن ربوب و میو ه های ترش و سکنجبین و حموضات دیگر .
مقدار شربت آن : از یک مثقال تا دو مثقال
بدل آن : قردمانا و گویند تخم سداب است و روغن آن در سیم گرم و در دویم خشک و مفتح سده دماغی و جهت فالج و لقوه و رعشه و استرخا و صرع و اختلاج و ریاح اعصاب و خدر شر باً و ضماداً و حقنه آن جهت درد کمر و عرق النساء و برودت گرده و رحم مفید ک حمول بیخ آن با روغن ایرسا ساییده مفتح افواه عروق و خون بواسیر است.