حرام

/harAm/

مترادف حرام: ممنوع، تحریم شده، غیرقانونی، غیرشرعی، ناروا، ناشایست، نامشروع، غیرشرعی مال ، ناممکن، تلخ، ناگوار، ضایع، تباه، منغص، نابود، نفله

متضاد حرام: حلال، روا

برابر پارسی: ناروا، نابایست، نابایسته، ناشایست، نشایست

معنی انگلیسی:
ill-gotten, unlawful, ceremoniously unclean, religiously prohibited, illegal, illegitimate, taboo, ceremonially unclean

لغت نامه دهخدا

حرام. [ ح َ ] ( ع مص ) منع کردن. ( غیاث اللغات ). حظر. ممنوع کردن چیزی را. اِحْماء. حرمت. || ناروا شدن. ( زوزنی ). ناروا گردیدن. در حال تعدی با کردن و فرمودن و گردانیدن ، و در لزوم با شدن و گردیدن صرف شود.

حرام. [ ح ِ ] ( ع مص ) گشن خواه شدن سگ ماده و هر ماده از ذوات الظلف ( چارپایان سم شکافته ): حَرِمَت الذئبة و الکلبة و کل انثی من ذوات الظلف حراماً. ( منتهی الارب ).

حرام. [ ح َ ] ( ع ص ) ناروا. ناشایسته. ناشایست. محرم. محظور. ممنوع. شفور. شفود. شغور. عملی که ترکش راجح و از فعلش هم منع باشد. حرمت. منکر. منکره. نامشروع. ضجاج. غیرجائز. خلاف شرع. غیرمباح. خلاف قانون. غیرقانونی. فاسد. نامجاز. محجر. محجور. کار ناشایستی که بر خلاف گفته پیغمبر بود و پیغمبر ارتکاب آنرا منع کرده باشد. ( ناظم الاطباء ) : و لاتقولوا لما تصف السنتکم الکذب هذا حلال و هذا حرام لتفتروا علی اﷲ الکذب. ( قرآن 116/16 ).
ایدون فروکشی بخوشی آب می حرام
گوئی که شیر مام ز پستان همی مکی.
کسائی.
حرامست می در جهان سربسر
اگر پهلوانست اگر پیشه ور.
فردوسی.
ببخشم سراسر همه گنج اوی
حرامست بر لشکرم رنج اوی.
فردوسی.
پارسا باشید و چشم و گوش و دست و فرج از حرام و مال مردمان دوردارید. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 339 ). از ملک بیرون است و مصدق است به مسکینان در راه خدا و حرام است به من. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 318 ). امروز آنچه از این قوم در خراسان میرود از فساد و مردم کشتن و مثله کردن و زنان حرام مسلمانان را بحلال داشتن چنانکه در این صد سال نشان داده اند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 595 ).
به حرام و خطا چو نادانان
مفروش ای پسرحلال و صواب.
ناصرخسرو.
اگر نان از بهر جمعیت خاطر میستانند حلال است و اگر جمع از بهر نان می نشینندحرام. ( گلستان ).
ترسم که صرفه ای نبرد روز بازخواست
نان حلال شیخ ز آب حرام ما.
حافظ.
می حرام است در آن بزم که هشیاری هست
خواب تلخ است در آن خانه که بیماری هست.
صائب.
- المسجد الحرام ؛ کعبه.( اقرب الموارد ) : فول وجهک شطر المسجد الحرام و حیث ما کنتم فولوا وجوهکم شطره. ( قرآن 144/2 و150 ).
- بلدالحرام ؛ مکه.( اقرب الموارد ).
- به حرام رفتن ؛ به گمراهی رفتن. زناکاری کردن.بیشتر بخوانید ...

فرهنگ فارسی

ناروا، امری که بجا آوردنش گناه است، ضدحلال
( اسم ) ۱ - ناروا ناشایست . ۲ - کاری که اسلام آنرا منع کرده و ارتکاب آن گناه باشد آنچه که خوردن یا نوشیدن شرعا ممنوع است مقابل حلال : (( از حرام اجتناب کن . ) ) جمع : حرم . یا حرام و حلال . شایست و ناشایست روا و ناروا : (( حرام و حلال را از هم تمیز نمیدهد . ) )
بن ملحان انصاری نام یکی از صحابه پیغمبر است

فرهنگ معین

(حَ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - ناروا، ناشایست . ۲ - کاری که اسلام از نظر شرعی آن را منع کرده و ارتکاب آن گناه باشد. مق حلال . ۳ - ضایع ، تباه .

فرهنگ عمید

۱. (فقه ) امری که به جا آوردنش گناه است، ناروا.
۲. (فقه ) آنچه خوردنش در شرع اسلام منع شده است.
۳. [قدیمی] احرام بسته.
۴. حرمتدار.

واژه نامه بختیاریکا

( حرام(صفت) ) نبریدِه
حَرُم حَجَل

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حرام به عمل محرّم و ممنوع می گویند.
حرام، از اقسام محکومٌ به است که شارع به ترک آن الزام نموده و به انجام آن رخصت نداده است. به بیان دیگر، حرام عملی است که انجام آن به خاطر مفسده موجود در آن جایز نبوده و فاعل آن مستحق ذم و عقوبت است، مانند: قمار و شرب خمر .
حرام در اصطلاح فقه
حرام در اصطلاح فقه ، چیزی است که فعل آن شرعا سبب ذم و نکوهش گردد و یا امری است که فعل آن موجب عقاب شود.

[ویکی شیعه] حرام، در فقه اسلامی، به عملی گفته می شود که ترک آن از مردم خواسته شده و انجام آن مستوجب عقاب است. حرمت، از احکام پنجگانه فقهی، و به معنای ممنوعیت انجام کار حرام است.
حرام در اسلام، عملی است که انجام آن ممنوع و ترک آن از مردم خواسته شده است.شخص مکلف در صورت انجام فعل حرام، گناهکار است.
اعمال حرام را می توان به اقسام و انواع مختلفی تقسیم کرد. در منابع فقهی، اقسام فراوانی برای حلال ذکر شده، اما تقسیم بندی حرمت و اعمال حرام، کمتر بیان شده است. منابع فقهی در بیان اقسام حرام، این موارد را برشمرده اند:

[ویکی اهل البیت] «حرام» به معنای ممنوع و ضدحلال است و در اصطلاح دینی کاری است که از طرف خدا ممنوع و نهی شده باشد و انجام آن گناه محسوب شود. ترک محرمات در کنار انجام واجبات نخستین گام برای رسیدن به قرب الهی است.
2) بازداشتن قهری و اجباری
این تحریم به طریق منع اجباری است که خدا جلوشان را گرفته است، می شود گفت که تحریم طبیعی است همان طور که شخص تعلیم ندیده از هدایت هواپیما ممنوع است همچنین مشرک از رفتن به بهشت طبیعتا ممنوع است گرچه راه بهشت بازباشد زیرا او توانائی رفتن ندارد پس حرام در این گونه آیات به معنی غیرمقدور است.
3) بتسخیر و اعمال قدرت خدا

[ویکی الکتاب] معنی حَرَامِ: حرام - ممنوع (هم ممنوع حکمی وهم قهری)
معنی لَا یُحَرِّمُونَ: حرام نمی کنند - ممنوع نمی کنند (حکم به حرام وممنوع بودن نمی دهند)
معنی یُحَرِّمُ: حرام می کند (حرام :ممنوع حکمی یا قهری)
معنی حَرَّمُواْ: حرام کردند
معنی حَرَّمَهُمَا: آن دو را حرام کرده
معنی لَا تُحَرِّمُواْ: حرام نکنید - ممنوع نکنید (حکم به حرام وممنوع بودن ندهید)
معنی مُحَرَّمٌ: تحریم شده - حرام شده
معنی مَحْجُوراً: ممنوع شده با تحریم (حجرا محجورا عبارتی بوده که برای دفاع از خود در عرب مرسوم بوده یعنی بر تو حرام است که متعرض من شوی ، چون ماه حرام است)
معنی حِجْراً: هرچیزی که با تحریم ممنوع شده(حجرا محجورا عبارتی بوده که برای دفاع از خود در عرب مرسوم بوده یعنی بر تو حرام است که متعرض من شوی ، چون ماه حرام است)
معنی یُحَرِّمُونَهُ: حرامش می کنند(حرام :ممنوع حکمی یا قهری)
ریشه کلمه:
حرم (۸۳ بار)

ممنوع. (مفردات) ضدّ حلال (صحاح - اقرب) نگویی این حلال و این ممنوع است . حرام گاهی حرام تکلیفی است مثل ، . گاهی به طریق بازداشتن قهری و اجباری است نحو ، ، این تحریم به طریق منع اجباری است که خدا جلوشان را گرفته است می‏شود گفت که تحریم طبیعی است همانطور که شخص تعلیم ندیده از هدایت هواپیما ممنوع است همچنین مشرک از رفتن به بهشت باز باشد زیرا او توانائی رفتن ندارد پس حرام در اینگونه آیات به معنی غیر مقدور است . گاهی به تسخیر و اعمال قدرت خداست مثل زنان شیر ده را بر او قبلاً حرام کردیم، اینکه موسی پستان هیچ زن شیرده را نگرفت فقط خواست خدا بود تا بالاخره به مادرش برگردد. گاهی تحریم طبیعی و مقتضای طبیعت است که خدا چنان قرار داده است مثل: بر قریه‏ای که هلاک کرده‏ایم برگشتن به دنیا، حرام و نا مقدور است، آنها بر نمی‏گردند . حرم مکّه را از آن حرم گویند که بعضی چیزها در آن تحریم شده به خلاف سایر مواضع، همچنین است ماه حرام (مفردات) مثل آیا جا ندادیم آنها را در حرم امنی که میوه‏های هر چیز به انجا جمع می‏شود . در اقرب الموارد گوید: حرمت چیزیست که هتک آن حلال و جایز نیست (احترام). المسجد الحرام - البیت الحرام - الشهر الحرام،همه از این حرام شده که در غیر اینها محترم اند و حدودی دارند و چیزهائی در آنها حرام شده که در غیر آنها حرام نیست. حرم (بر وزن شتر) جمع حرام است گویند: رجل حرام و قوم حرام (مجمع البیان) مثل شکار را نکشید آنگاه که در حال احرام هستید. شخص رد حال احرام را حرام و محرم گویند که از چیزهائی (محرمات احرام) ممنوع است . ماههای حرام عبارت اند از ذوالقعده الحرام، ذوالحجة الحرام، محرّم الحرام و رجب. سه تای اوّلی پشت سر هم هستند و چهارمی تنها و ما بین جمادی الثانی و شعبان است. حکم چهار ماه مزبور حرمت جنگ در آنهاست و اگر یک طرف احترام آنها را مراعات نکرد و ابتدا به جنگ نمود مراعات احترام آن بر طرف دیگر لازم نیست چنان که بعداً خواهد آمد. ذیل آیه چنین است «فَلا تَظْلِموا فیهِنَّ اَنْفُسِکُمْ» از این جمله فهمیده می‏شود که معصیت در این جمله چهار ماه گناهش بیشتر است در المیزان می‏گوید: خداوند این چهار ماه را حرام کرد تا مردم از جنگ دست بکشند و امن دائر شود و مردم به سوی طاعت خدا روند احترام این چهار ماه از شریعت ابراهیم علیه السلام بود و عرب آنها را حتی در بت پرستی محترم می‏شمردند. «ذلِکَ الدّینُ الْقَیِّمُ» اشاره بدان است که این تحریم دین قائم به مصالح بندگان است (به اختصار) . * بعضی‏ها گفته‏اند: مراد از ماههای حرام چهار ماه مشهور است، ولی سیاق آیات نشان می‏دهد که مراد از آنها چهار ماه مهلت است که در آیه 2 این سوره ذکر شده «فَسیحُوا فی الْاَرْضِ اَرْبَعَةَ اَشْهُرٍ»نه ماههای حرام و این چهارماه، حرام خوانده شده که مزاحمت بر مشرکان در آنها حرام بود. میدانیم که اعلام سوره برائت توسط امیرالمؤمنین علیه السلام در روز دهم ذو الحجّه سال نهم هجرت بود علی هذا اشهر حرم با ماههای مهلت تطبیق می‏شود و در این صورت الف و لام «اَلْاَشْهُرُ الْحُرُمِ» برای عهد ذکری است و به آیه دوّم راجع است چنانکه المیزان گفته . ماه حرام در مقابل ماه حرام است و شکستن حرمتها را قصاصی هست هر که به شما تعدّی کرد به او تعدّی کنید همانطور که به شما تعدّی کرده. این ایه حکایت از ان دارد که اگر احترام ماه حرام را بشکند و جنگ را شروع نماید مراعات احترام آن بر طرف دیگر لازم نیست «وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ» به طور عمومی میرساند که اگر کسی حرمت کسی را از بین ببرد و مراعات نکند، طرف در مقابله به مثل حق دارد، روشنتر از آن جمله«فَمَنِ اعْتَدی عَلَیْکُمْ فاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ ما اعْتَدی عَلَیْکُمْ»است که در افاده مطلب ابهامی ندارد. آن است مطلب و هر که محترمهای خدا را تعظیم کند و بزرگ دارد آن برای او نزد پروردگارش خیر است. به قرینه آیات سابق روشن می‏شود که مراد از «حرمات» حج، مسجد الحرام، کعبه و غیره آنها است که بزرگداشتن آنها سبب خیر است. و میشود گفت: که «حرمات» اعمّ از اینهاست و خداوند بعد از شمردن قسمتی از آنها به طور کلی می‏فرماید: تعظیم حرمات بر آدمی خیر و مفید است . محروم به معنی ممنوع است یعنی کسیکه از روزی و درآمد کافی ممنوع است و مقابله با سائل نشان می‏دهد که او در عین حال که فقیر است از کسی سئوال نمی‏نماید با علامتشان آنها را می‏شناسی .

[ویکی فقه] حرام (اصول).
...

دانشنامه عمومی

حرام (فیلم). حرام ( عربی: الحرام ) یک فیلم به کارگردانی هنری برکات است که در سال ۱۹۶۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به فاتن حمامه و زکی رستم اشاره کرد.
عکس حرام (فیلم)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:احکام پنج گانه شرعی

جدول کلمات

ناروا

مترادف ها

taboo (اسم)
حرام، تابو، منع یا نهی مذهبی، حرام شمرده

tabu (اسم)
حرام، تابو، منع یا نهی مذهبی، حرام شمرده

illegal (صفت)
غیر قانونی، غیر مجاز، حرام، غیر مشروع، نا مشروع

unlawful (صفت)
غیر قانونی، حرام، غیر مشروع، خلاف شرع

ill-gotten (صفت)
حرام، با وسایل غیر مشروع بدست امده

فارسی به عربی

حرام , غیر شرعی , غیر قانونی

پیشنهاد کاربران

حَرَام باإحرام؛ حَلال نمی شود!
از لحاظ فقه حرام آنست که ترک آن و انجام ندادن آن به دلایل قطعی ثابت شده باشد انجام آن عذاب و ترک آن ثواب دارد و اگر کسی به حرام حلال بگوید مطلق کافر است.
نابایست
نمونه:
ماجرای شگفت انگیز و پندآموزِ نابایست ( �حرام� ) بودنِ کلّه قند روسی که گویا از استخوان الک شده ی مردگان ساخته شده را به یاد بیاورید . . .
برگرفته از پی نوشت نوشتاری در پیوند زیر:
https://www. behzadbozorgmehr. com/2019/01/blog - post_26. html
جاودانه
ناروا
ناشایست
Ill - gotten
راغب در مفردات گفته است : ( حرام ) به معنای چیزی است که از آن منع شده باشد، چه این منع به تسخیر الهی باشد، و چه به منع قهری ، و چه به منع عقلی یا منع شرعی یا از ناحیه کسی که اطاعت امرش لازم است .
کاری که عقوبت بدی دارد
کاری که خدا دوست ندارد
محجر
نادرست
این واژه تازى ( اربى ) است و برابرهاى پارسى آن چنینند : اَرُبا Aroba ( پهلوى: حرام ، نامشروع ، غیرمجاز ) ، اَنِخْوَردار Anexvardar ( پهلوى: خوردنى حرام ، آنچه خوردنش شرعاً حرام است ) ، اَرواک Aravak ( پهلوى: حرام ، غیرمجاز ، ناروا ) ، اَشایست Ashayest ( پهلوى:
...
[مشاهده متن کامل]

حرام ، ناشایست و ناروا ، نابجا ) ، اَپیدات Apidat ( پهلوى: حرام ، نامشروع ، غیرشرعى ) ، اَداد Adad ( پهلوى: حرام ، نامشروع ، غیرقانونى ) ، کِرینیک Kerinik ( پهلوى: تحریم شده ، حرام ) ، اَرُبایى Arobayi ( پهلوى: اَرُباییهْ : حرمت ، حرامیت ، عدم مشروعیت ) اَنِخْوَردارى
Anexvardari ( پهلوى: اَنِخْورداریهْ : حرمت خوردنى ها ، شرعاً حرام بودن یک خوردنى ) اَرُواکى Arovaki ( پهلوى: اَرُواکیهْ : حرمت ، ناروایى ، حرامى ، ممنوعیت ، عدم مشروعیت ) اَپیداتى Apidati ( پهلوى: اَپیداتیهْ : حرمت ، ممنوعیت ، عدم مشروعیت و قانونیت ) اَدادى Adadi
( پهلوى: اَدادیهْ : حرامیت ، حرمت ، عدم مشروعیت ) در پهلوى کِرینیدن Kerinidan ( پهلوى: کِرینیتن: تحریم کردن ، حرام کردن اَرُواکینیدن Arovakinidan ( پهلوى: اَرُواکینیتن: تحریم کردن، غیرمجاز اعلام کردن، ناروا دانستن

مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٢)

بپرس