[ویکی فقه] حدیث قسیم النار و الجنة در احادیث زیادی از وجود مقدس رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در شان حضرت علی (علیه السّلام) نقل شده است. این حدیث هم در منابع روایی شیعه و هم در منابع روایی اهل سنت این روایت با تعابیر مختلف بیان شده است.
عن عبدالله بن عباس قال: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم): ... معاشر الناس، ان علیا قسیم النار، لا یدخل النار ولی له، ولا ینجو منها عدو له، انه قسیم الجنة، لا یدخلها عدو له، ولا یزحزح عنها ولی له.
شیخ صدوق، محمد بن علی، امالی، ص۸۳.
این روایت در بسیاری از منابع اهل سنت نقل شده است و اگرچه برخی از متعصبین سعی در تضعیف این روایت کرده اند اما جایی که این روایت در کتب لغت نیز راه پیدا می کند و به اسناد متعدد در کتب معتبر اهل سنت نقل می شود دیگر اشکال بهانه جویان جایی ندارد اکنون به برخی از نقل ها در منابع اهل سنت اشاره می کنیم:عن علی (رضی الله تعالی) عنه انا قسیم النار
زمخشری، محمود بن عمر، الفایق فی غریب الحدیث، ج۳، ص۹۷.
برخی از روایات علت این نام گذاری را ذکر کرده اند که به دو روایت اکتفا می شود:۱. حدثنا احمد بن الحسن القطان قال: حدثنا احمد بن یحیی بن زکریا ابو العباس القطان قال: حدثنا محمد بن اسماعیل البرمکی قال: حدثنا عبدالله بن داهر قال: حدثنا ابی، عن محمد بن سنان عن المفضل بن عمر قال: قلت لابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السّلام) لم صار امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب قسیم الجنة والنار؟ قال: لان حبه ایمان وبغضه کفر، وانما خلقت الجنة لاهل الایمان، وخلقت النار لاهل الکفر، فهو (علیه السّلام) قسیم الجنة والنار، لهذه العلة فالجنة لا یدخلها الا اهل محبته، والنار لا یدخلها الا اهل بغضه.
شیخ صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، ج۱، ص۱۶۱-۱۶۲.
...
عن عبدالله بن عباس قال: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم): ... معاشر الناس، ان علیا قسیم النار، لا یدخل النار ولی له، ولا ینجو منها عدو له، انه قسیم الجنة، لا یدخلها عدو له، ولا یزحزح عنها ولی له.
شیخ صدوق، محمد بن علی، امالی، ص۸۳.
این روایت در بسیاری از منابع اهل سنت نقل شده است و اگرچه برخی از متعصبین سعی در تضعیف این روایت کرده اند اما جایی که این روایت در کتب لغت نیز راه پیدا می کند و به اسناد متعدد در کتب معتبر اهل سنت نقل می شود دیگر اشکال بهانه جویان جایی ندارد اکنون به برخی از نقل ها در منابع اهل سنت اشاره می کنیم:عن علی (رضی الله تعالی) عنه انا قسیم النار
زمخشری، محمود بن عمر، الفایق فی غریب الحدیث، ج۳، ص۹۷.
برخی از روایات علت این نام گذاری را ذکر کرده اند که به دو روایت اکتفا می شود:۱. حدثنا احمد بن الحسن القطان قال: حدثنا احمد بن یحیی بن زکریا ابو العباس القطان قال: حدثنا محمد بن اسماعیل البرمکی قال: حدثنا عبدالله بن داهر قال: حدثنا ابی، عن محمد بن سنان عن المفضل بن عمر قال: قلت لابی عبدالله جعفر بن محمد الصادق (علیه السّلام) لم صار امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب قسیم الجنة والنار؟ قال: لان حبه ایمان وبغضه کفر، وانما خلقت الجنة لاهل الایمان، وخلقت النار لاهل الکفر، فهو (علیه السّلام) قسیم الجنة والنار، لهذه العلة فالجنة لا یدخلها الا اهل محبته، والنار لا یدخلها الا اهل بغضه.
شیخ صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، ج۱، ص۱۶۱-۱۶۲.
...
wikifeqh: حدیث_قسیم_النار_و_الجنة