[ویکی فقه] یکی از روایاتی که عصمت مطلق امیرمؤمنان (علیه السّلام) و برتری بی چون و چرای آن حضرت را بر تمام اصحاب و بلکه بر تمام امت ثابت می کند، روایت مشهور «علی مع الحق والحق مع علی» است؛ این روایت با سند معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است.
یکی از روایاتی که عصمت مطلق امیرمؤمنان (علیه السّلام) و برتری بی چون و چرای آن حضرت را بر تمام اصحاب و بلکه بر تمام امت ثابت می کند، روایت مشهور «علی مع الحق والحق مع علی» است.چرا که طبق این روایت، امیرمؤمنان (علیه السّلام) همواره با حق است و هرگز از حق جدا نخواهد شد و حق گرداگرد آن حضرت می چرخد، هرجا که علی بن ابی طالب (علیه السّلام) باشد. و این همان عصمت مطلقی است که شیعیان قائل هستند؛ زیرا معنای عصمت مطلق، چیزی غیر از «همراهی همیشگی با حق و صواب، و عدم اشبتاه در گفتار و کردار» نیست و زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) شهادت دهد که امیرمؤمنان در همه حالات و همواره با حق است و هیچگاه از حق جدا نمی شود، عصمت مطلق آن حضرت ثابت می شود؛ زیرا کردار و گفتار انسان خطا کار، همواره با حق نیست و ممکن است گاهی بر خلاف حق باشد؛ چون امکان خطا و اشتباه برای افراد غیر معصوم همواره وجود دارد.مبغضان و منکران فضائل اهل البیت (علیهم السّلام) وقتی با این روایت و با چنین مضمونی روبرو شده اند، به شدت در برابر آن موضع گیری کرده اند؛ از جمله ابن تیمیه حرانی، همان کسی که در انکار فضائل اهل البیت (علیه السّلام) ید طولائی دارد، با چشمان بسته ادعا کرده که این روایت نه سند صحیح دارد و نه حتی سند ضعیف! ! !ما در این مقاله به صورت مختصر اسناد این روایت را در کتاب های اهل سنت بررسی خواهیم کرد تا صداقت گفتار امثال ابن تیمیه بیش از پیش سنجیده شود.
طرح شبهه
ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه می نویسد:الوجه السادس قولهم انهم رووا جمیعا ان رسول الله صلی الله علیه وسلم قال علی مع الحق والحق معه یدور حیث دار ولن یفترقا حتی یردا علی الحوض من اعظم الکلام کذبا وجهلافان هذا الحدیث لم یروه احد عن النبی صلی الله علیه وسلم لا باسناد صحیح ولا ضعیف فکیف یقال انهم جمیعا رووا هذا الحدیث وهل یکون اکذب ممن یروی عن الصحابة والعلماء انهم رووا حدیثا والحدیث لا یعرف عن واحد منهم اصلا بل هذا من اظهر الکذب ولو قیل رواه بعضهم وکان یمکن صحته لکان ممکنا فکیف وهو کذب قطعا علی النبی (صلی الله علیه و آله وسلّم).بخلاف اخباره ان ام ایمن فی الجنة فهذا یمکن انه قاله فان ام ایمن امراة صالحة من المهاجرات فاخباره انها فی الجنة لا ینکر بخلاف قوله عن رجل من اصحابه انه مع الحق وان الحق یدور معه حیثما دار لن یفترقا حتی یردا علی الحوض فانه کلام ینزه عنه رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم)اما اولا فلان الحوض انما یرده علیه اشخاص کما قال للانصار. .وایضا فالحق لا یدور مع شخص غیر النبی صلی الله علیه وسلم ولو دار الحق مع علی حیثما دار لوجب ان یکون معصوما کالنبی صلی الله علیه وسلم وهم من جهلهم یدعون ذلک ولکن من علم انه لم یکن باولی بالعصمة من ابی بکر وعمر وعثمان وغیرهم ولیس فیهم من هو معصوم علم کذبهم. وجه ششم: این گفته آن ها (شیعیان) که همگی روایت کرده اند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرموده: «علی با حق است و حق با او است و همواره حق بر مدار علی می چرخد، و این دو هرگز از همدیگر جدا نمی شوند در کنار حوض (کوثر) بر من وارد شوند» از بزرگترین دروغ ها و نادانی است.زیرا این حدیث را هیچ کس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) نقل نکرد است، نه با سند صحیح و نه با سند ضعیف؛ پس چگونه شیعیان ادعا می کنند که همگی این روایت را نقل کرده اند.دلیل دیگر بر بطلان ادعای شیعیان این که: حق بر مدار هیچ کسی جز رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) نمی چرخد و اگر حق بر مدار علی (علیه السّلام) بچرخد، واجب است که او همانند رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) معصوم باشد. و این از نادانی شیعیان است که چنین چیزی را ادعا می کنند؛ اما آن هایی که دانا هستند می دانند که علی (علیه السّلام) سزاوارتر از ابوبکر، عمر، عثمان و دیگران در عصمت نیست و چون در میان نامبردگان کسی معصوم نیست؛ پس دروغ بودن ادعای شیعیان فهمیده می شود.
ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس احمد عبد الحلیم (متوفای ۷۲۸ ه)، منهاج السنة النبویة، ج۴، ص۲۳۸۲۳۹، تحقیق:د. محمد رشاد سالم، ناشر:مؤسسة قرطبة، الطبعة:الاولی، ۱۴۰۶ه.
این روایت با تعبیر های گوناگون و با سند های معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است که ما هر کدام از آن ها را به صورت جداگانه آورده و اسناد آن را بررسی خواهیم کرد
← روایت اول
...
یکی از روایاتی که عصمت مطلق امیرمؤمنان (علیه السّلام) و برتری بی چون و چرای آن حضرت را بر تمام اصحاب و بلکه بر تمام امت ثابت می کند، روایت مشهور «علی مع الحق والحق مع علی» است.چرا که طبق این روایت، امیرمؤمنان (علیه السّلام) همواره با حق است و هرگز از حق جدا نخواهد شد و حق گرداگرد آن حضرت می چرخد، هرجا که علی بن ابی طالب (علیه السّلام) باشد. و این همان عصمت مطلقی است که شیعیان قائل هستند؛ زیرا معنای عصمت مطلق، چیزی غیر از «همراهی همیشگی با حق و صواب، و عدم اشبتاه در گفتار و کردار» نیست و زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) شهادت دهد که امیرمؤمنان در همه حالات و همواره با حق است و هیچگاه از حق جدا نمی شود، عصمت مطلق آن حضرت ثابت می شود؛ زیرا کردار و گفتار انسان خطا کار، همواره با حق نیست و ممکن است گاهی بر خلاف حق باشد؛ چون امکان خطا و اشتباه برای افراد غیر معصوم همواره وجود دارد.مبغضان و منکران فضائل اهل البیت (علیهم السّلام) وقتی با این روایت و با چنین مضمونی روبرو شده اند، به شدت در برابر آن موضع گیری کرده اند؛ از جمله ابن تیمیه حرانی، همان کسی که در انکار فضائل اهل البیت (علیه السّلام) ید طولائی دارد، با چشمان بسته ادعا کرده که این روایت نه سند صحیح دارد و نه حتی سند ضعیف! ! !ما در این مقاله به صورت مختصر اسناد این روایت را در کتاب های اهل سنت بررسی خواهیم کرد تا صداقت گفتار امثال ابن تیمیه بیش از پیش سنجیده شود.
طرح شبهه
ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه می نویسد:الوجه السادس قولهم انهم رووا جمیعا ان رسول الله صلی الله علیه وسلم قال علی مع الحق والحق معه یدور حیث دار ولن یفترقا حتی یردا علی الحوض من اعظم الکلام کذبا وجهلافان هذا الحدیث لم یروه احد عن النبی صلی الله علیه وسلم لا باسناد صحیح ولا ضعیف فکیف یقال انهم جمیعا رووا هذا الحدیث وهل یکون اکذب ممن یروی عن الصحابة والعلماء انهم رووا حدیثا والحدیث لا یعرف عن واحد منهم اصلا بل هذا من اظهر الکذب ولو قیل رواه بعضهم وکان یمکن صحته لکان ممکنا فکیف وهو کذب قطعا علی النبی (صلی الله علیه و آله وسلّم).بخلاف اخباره ان ام ایمن فی الجنة فهذا یمکن انه قاله فان ام ایمن امراة صالحة من المهاجرات فاخباره انها فی الجنة لا ینکر بخلاف قوله عن رجل من اصحابه انه مع الحق وان الحق یدور معه حیثما دار لن یفترقا حتی یردا علی الحوض فانه کلام ینزه عنه رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم)اما اولا فلان الحوض انما یرده علیه اشخاص کما قال للانصار. .وایضا فالحق لا یدور مع شخص غیر النبی صلی الله علیه وسلم ولو دار الحق مع علی حیثما دار لوجب ان یکون معصوما کالنبی صلی الله علیه وسلم وهم من جهلهم یدعون ذلک ولکن من علم انه لم یکن باولی بالعصمة من ابی بکر وعمر وعثمان وغیرهم ولیس فیهم من هو معصوم علم کذبهم. وجه ششم: این گفته آن ها (شیعیان) که همگی روایت کرده اند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرموده: «علی با حق است و حق با او است و همواره حق بر مدار علی می چرخد، و این دو هرگز از همدیگر جدا نمی شوند در کنار حوض (کوثر) بر من وارد شوند» از بزرگترین دروغ ها و نادانی است.زیرا این حدیث را هیچ کس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) نقل نکرد است، نه با سند صحیح و نه با سند ضعیف؛ پس چگونه شیعیان ادعا می کنند که همگی این روایت را نقل کرده اند.دلیل دیگر بر بطلان ادعای شیعیان این که: حق بر مدار هیچ کسی جز رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) نمی چرخد و اگر حق بر مدار علی (علیه السّلام) بچرخد، واجب است که او همانند رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) معصوم باشد. و این از نادانی شیعیان است که چنین چیزی را ادعا می کنند؛ اما آن هایی که دانا هستند می دانند که علی (علیه السّلام) سزاوارتر از ابوبکر، عمر، عثمان و دیگران در عصمت نیست و چون در میان نامبردگان کسی معصوم نیست؛ پس دروغ بودن ادعای شیعیان فهمیده می شود.
ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس احمد عبد الحلیم (متوفای ۷۲۸ ه)، منهاج السنة النبویة، ج۴، ص۲۳۸۲۳۹، تحقیق:د. محمد رشاد سالم، ناشر:مؤسسة قرطبة، الطبعة:الاولی، ۱۴۰۶ه.
این روایت با تعبیر های گوناگون و با سند های معتبر در منابع اهل سنت نقل شده است که ما هر کدام از آن ها را به صورت جداگانه آورده و اسناد آن را بررسی خواهیم کرد
← روایت اول
...
wikifeqh: حدیث_علی_مع_الحق_و_الحق_مع_علی