[ویکی فقه] حدیث حَجْب(به فتح حاوسکون جیم) به حدیثی که بیانگر رفع تکلیف در صورت نرسیدن آن به مکلف است را گویند.
حدیث حجب از امام صادق علیه السّلام روایت شده که فرمود: ماحَجَبَ اللَّهُ عِلمَهُ عَن العِباد فَهُوَ موضوعٌ عَنهُم در مفاد حدیث حجب این است که آنچه خداوند علمش را از بندگان پوشیده، (تکلیف به آن) از آنان برداشته شده است.
کاربردحدیث حَجْب
از این عنوان در اصول فقه سخن گفتهاند.
بدون شک برای هر رخدادی از جانب خدا حکمی است که نزد صاحبان علم (معصومان علیهم السّلام) محفوظ است؛ لیکن به استناد حدیث حجب و دیگر احادیثِ هم مضمون آن، آنچه که حکمش به مکلف نرسیده، وی در عمل نکردن به آن معذور است.
اصولیان به حدیث حجب بر اصل برائت و عدم وجوب احتیاط در موارد جهل به حکم استناد کردهاند.
برخی، حدیث حجب را دلالت کننده بر برائت ندانسته و گفتهاند:
ظاهر روایت- که حجب را به خدا نسبت میدهد- این است که حکمی که خداوند، پیامبران را مأمور به ابلاغ آن به مکلفان نکرده، از آنان برداشته شده است، نه حکمی که به سبب عوامل و عوارض خارجی از آنان پوشیده مانده است.
حدیث حجب از امام صادق علیه السّلام روایت شده که فرمود: ماحَجَبَ اللَّهُ عِلمَهُ عَن العِباد فَهُوَ موضوعٌ عَنهُم در مفاد حدیث حجب این است که آنچه خداوند علمش را از بندگان پوشیده، (تکلیف به آن) از آنان برداشته شده است.
کاربردحدیث حَجْب
از این عنوان در اصول فقه سخن گفتهاند.
بدون شک برای هر رخدادی از جانب خدا حکمی است که نزد صاحبان علم (معصومان علیهم السّلام) محفوظ است؛ لیکن به استناد حدیث حجب و دیگر احادیثِ هم مضمون آن، آنچه که حکمش به مکلف نرسیده، وی در عمل نکردن به آن معذور است.
اصولیان به حدیث حجب بر اصل برائت و عدم وجوب احتیاط در موارد جهل به حکم استناد کردهاند.
برخی، حدیث حجب را دلالت کننده بر برائت ندانسته و گفتهاند:
ظاهر روایت- که حجب را به خدا نسبت میدهد- این است که حکمی که خداوند، پیامبران را مأمور به ابلاغ آن به مکلفان نکرده، از آنان برداشته شده است، نه حکمی که به سبب عوامل و عوارض خارجی از آنان پوشیده مانده است.
wikifeqh: حدیث_حَجْب
[ویکی فقه] حدیث حَجْب. حدیث حَجْب(به فتح حاوسکون جیم) به حدیثی که بیانگر رفع تکلیف در صورت نرسیدن آن به مکلف است را گویند.
حدیث حجب از امام صادق علیه السّلام روایت شده که فرمود: ماحَجَبَ اللَّهُ عِلمَهُ عَن العِباد فَهُوَ موضوعٌ عَنهُم در نسخه کافی شیخ کلینی کلمه علمه نیامده است. مفاد حدیث حجب این است که آنچه خداوند علمش را از بندگان پوشیده، (تکلیف به آن) از آنان برداشته شده است. کاربردحدیث حَجْب از این عنوان در اصول فقه سخن گفتهاند. بدون شک برای هر رخدادی از جانب خدا حکمی است که نزد صاحبان علم (معصومان علیهم السّلام) محفوظ است؛ لیکن به استناد حدیث حجب و دیگر احادیثِ هم مضمون آن، آنچه که حکمش به مکلف نرسیده، وی در عمل نکردن به آن معذور است. اصولیان به حدیث حجب بر اصل برائت و عدم وجوب احتیاط در موارد جهل به حکم استناد کردهاند. برخی، حدیث حجب را دلالت کننده بر برائت ندانسته و گفتهاند: ظاهر روایت- که حجب را به خدا نسبت میدهد- این است که حکمی که خداوند، پیامبران را مأمور به ابلاغ آن به مکلفان نکرده، از آنان برداشته شده است، نه حکمی که به سبب عوامل و عوارض خارجی از آنان پوشیده مانده است.
حدیث حجب از امام صادق علیه السّلام روایت شده که فرمود: ماحَجَبَ اللَّهُ عِلمَهُ عَن العِباد فَهُوَ موضوعٌ عَنهُم در نسخه کافی شیخ کلینی کلمه علمه نیامده است. مفاد حدیث حجب این است که آنچه خداوند علمش را از بندگان پوشیده، (تکلیف به آن) از آنان برداشته شده است. کاربردحدیث حَجْب از این عنوان در اصول فقه سخن گفتهاند. بدون شک برای هر رخدادی از جانب خدا حکمی است که نزد صاحبان علم (معصومان علیهم السّلام) محفوظ است؛ لیکن به استناد حدیث حجب و دیگر احادیثِ هم مضمون آن، آنچه که حکمش به مکلف نرسیده، وی در عمل نکردن به آن معذور است. اصولیان به حدیث حجب بر اصل برائت و عدم وجوب احتیاط در موارد جهل به حکم استناد کردهاند. برخی، حدیث حجب را دلالت کننده بر برائت ندانسته و گفتهاند: ظاهر روایت- که حجب را به خدا نسبت میدهد- این است که حکمی که خداوند، پیامبران را مأمور به ابلاغ آن به مکلفان نکرده، از آنان برداشته شده است، نه حکمی که به سبب عوامل و عوارض خارجی از آنان پوشیده مانده است.