[ویکی فقه] یکی از احادیثی که در باب فضائل امام علی (علیه السّلام)، از وجود مقدس رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) از طرق مختلف وارد شده و در منابع اهل سنت نقل شده است، روایت: «حب علی حسنة، لا یضر معها سیئه» است.در مورد این روایت شبهه شده که آیا با وجود محبت علی (علیه السّلام) هیچ گناهی ضرر نمی رساند، و آیا فقط محبت آن حضرت کافی است و دیگر نیازی به انجام اعمال دیگر نیست؟؛ این روایت را از جهت سندی و محتوایی بررسی خواهیم کرد تا جواب شبهه روشن شود.
از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) درباره امام علی (علیه السّلام) نقل شده است:حُبُّ عَلِیٍّ حَسَنَةٌ لَا یَضُرُّ مَعَهَا سَیِّئَةٌ وَبُغْضُ عَلِیٍّ سَیِّئَةٌ لَا یَنْفَعُ مَعَهَا حَسَنَة.«دوستی علی حسنه ای است که با داشتن آن، سیئه زیانی نمی رساند و دشمنی علی سیئه ای است که با وجود آن حسنه سودی ندارد.» اولاً: مقصود از این روایت که می گوید: با وجود عشق و محبت علی (علیه السّلام) هیچ گناهی ضرر نمی رساند، چیست؟ثانیاً: آیا انسان بدون این که نماز و اعمال واجب دیگری را انجام دهد و فقط محبت علی (علیه السّلام) را داشته باشد کافی است؟اگر کاربرد محبت علی (علیه السّلام) تا این حد است؛ پس ایمان به خدا و پیامبر و همه عقاید دینی و تکالیف و احکام شرعی ساقط است و غیر از دوستی علی (علیه السّلام) در شریعت اسلام چیزی دیگر باقی نمی ماند! یا مقصود چیزی دیگر است؟
نقد و بررسی شبهه
این شبهه در دو قسمت قابل بررسی است:قسمت اول: تبیین مقصود روایت.قسمت دوم: عدم سقوط انجام بقیه تکالیف با وجود عشق و محبت علی (علیه السّلام).
بررسی طرق نقل روایت
قبل از بررسی مطالب فوق، لازم است طرق این روایت را که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) نقل کرده اند؛ متذکر شویم.آیت الله العظمی مرعشی نجفی (رحمة الله علیه) در شرح احقاق الحق،
مرعشی نجفی، سیدشهاب الدین، شرح احقاق الحق، ج۷، ص۲۵۸.
...
از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) درباره امام علی (علیه السّلام) نقل شده است:حُبُّ عَلِیٍّ حَسَنَةٌ لَا یَضُرُّ مَعَهَا سَیِّئَةٌ وَبُغْضُ عَلِیٍّ سَیِّئَةٌ لَا یَنْفَعُ مَعَهَا حَسَنَة.«دوستی علی حسنه ای است که با داشتن آن، سیئه زیانی نمی رساند و دشمنی علی سیئه ای است که با وجود آن حسنه سودی ندارد.» اولاً: مقصود از این روایت که می گوید: با وجود عشق و محبت علی (علیه السّلام) هیچ گناهی ضرر نمی رساند، چیست؟ثانیاً: آیا انسان بدون این که نماز و اعمال واجب دیگری را انجام دهد و فقط محبت علی (علیه السّلام) را داشته باشد کافی است؟اگر کاربرد محبت علی (علیه السّلام) تا این حد است؛ پس ایمان به خدا و پیامبر و همه عقاید دینی و تکالیف و احکام شرعی ساقط است و غیر از دوستی علی (علیه السّلام) در شریعت اسلام چیزی دیگر باقی نمی ماند! یا مقصود چیزی دیگر است؟
نقد و بررسی شبهه
این شبهه در دو قسمت قابل بررسی است:قسمت اول: تبیین مقصود روایت.قسمت دوم: عدم سقوط انجام بقیه تکالیف با وجود عشق و محبت علی (علیه السّلام).
بررسی طرق نقل روایت
قبل از بررسی مطالب فوق، لازم است طرق این روایت را که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) نقل کرده اند؛ متذکر شویم.آیت الله العظمی مرعشی نجفی (رحمة الله علیه) در شرح احقاق الحق،
مرعشی نجفی، سیدشهاب الدین، شرح احقاق الحق، ج۷، ص۲۵۸.
...
wikifeqh: حدیث_حب_علی_حسنة