حدیث المراه شر کلها

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یکی از شبهات وهابیت، روایتی از کتاب نهج البلاغه است، که حضرت علی (علیه السّلام) فرمودند: «المراة شر کلها» تمام زن شر است؛ یا تمام زن ها شر هستند. آن ها همواره این سؤال را مطرح می کنند که چرا چنین روایتی در نهج البلاغه آمده است؟ آیا این روایت، توهین به همه زنان نیست؟ آیا امیرمؤمنان (علیه السّلام) می تواند چنین جمله ای را فرموده باشد؟ آیا این روایت شامل حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیز می شود؟ اگر جواب منفی است، چه پاسخی از آن می توان داد؟در ادامه پاسخ هایی به این شبهات داده می شود.
الْمَرْاَةُ شَرٌّ کُلُّهَا وَ شَرُّ مَا فِیهَا اَنَّهُ لَا بُدَّ مِنْهَا؛
امام علی (علیه السّلام)، نهج البلاغه، حکمت ۲۳۸.
سند این روایت ضعیف است:درست است که این روایت در کتاب شریف نهج البلاغه نقل شده است؛ اما هیچ یک از علمای شیعه در طول تاریخ نگفته اند که تمام روایات موجود در این کتاب شریف، قطعی الصدور هستند و حتما از امیرمؤمنان (علیه السّلام) صادر شده است. بنابراین، اگر روایات موجود در این کتاب، در سایر کتاب های شیعه با سند معتبر نقل شده باشد، قابل استناد است وگرنه با آن همان برخوردی می شود که با سایر روایات بدون سند شده است.هرچند که بسیاری از مطالب و روایات این کتاب، از نظر فن بلاغت، قوت کلام و ... در حدی است که ما یقین داریم گوینده آن کسی جز امیرمؤمنان (علیه السّلام) کسی دیگری نمی تواند باشد. از طرف دیگر، بسیاری از روایات نهج البلاغه، در دیگر کتاب های شیعه با سند های معتبر نقل شده است؛ از جمله خطبه شقشقیه، اما این روایت که امیرمؤمنان (علیه السّلام) فرموده باشند: «تمام زن شر است» در کتاب های دیگر شیعه نیز با سند نقل نشده است و متن آن نیز با آن چه از امیرمؤمنان (علیه السّلام) درباره زنان وارد شده است، سازگار نیست؛ بنابراین ارزش استناد ندارد.
نقل جمله توسط مامون عباسی
مامون عباسی، گوینده این جمله است: تعدادی از علمای اهل سنت، همین جمله را از زبان مامون عباسی نقل کرده اند؛ از جمله ابن عبدالبر قرطبی در کتاب بهجة المجالس می نویسد: قال المامون: النساء شر کلهن، وشر ما فیهن قلة الاستغناء عنهن.
ابن عبد البر النمری القرطبی المالکی، ابوعمر یوسف بن عبدالله بن عبد البر (متوفای ۴۶۳ه)، بهجة المجالس و انس المجالس، القسم الثانی، ص۱۸۳.
...

پیشنهاد کاربران

با فرمایش شما بسیار مخالفم. . وقتی نمی توانید روایتی را تفسیر کنید چرا آن را رد می کنید؟

بپرس