[ویکی نور] حدیث الثقلین، با نام کامل «حدیث الثقلین تواتره – فقهه کما فی کتب السنة نقد لما کتبه الدکتور السالوس»، اثر سید علی حسینی میلانی، کتابی است به زبان عربی که در جواب شبهات مطرح شده درباره حدیث ثقلین توسط دکتر علی احمد سالوس، نگاشته شده است.
کتاب، حاوی دو مقدمه از مؤلف و متن (در دو باب) است. روش نویسنده در این اثر، انتقادی – کلامی، فقهی است. ایشان برای پدیدآوردن این اثر از کتاب و سنت، به خصوص منابع اهل سنت استفاده کرده است.
مؤلف در مقدمه اول به مسئله امامت پرداخته و گفته است که مسئله امامت در نظر شیعه از مسائل اعتقادی است، ولی در مذهب اهل سنت از مسائل فروع دین بشمار می رود که با قهر و غلبه نیز حاصل می شودبررسی عدم تحریف قرآن، جایگاه صحابه و صحیح بخاری و مسلم، قول دکتر سالوس درباره حدیث ثقلین از دیگر مباحثی است که مؤلف در مقدمه به آنها اشاره نموده است.
از جمله اشکالاتی که مؤلف در این مقدمه بر دکتر سالوس می گیرد این است که دکتر سالوس از کسانی است که روایات کتب صحیحین (صحیح مسلم و صحیح بخاری ) را صحیح می داند، لکن بر سند روایت ثقلین که در کتاب صحیح مسلم نیز وجود دارد خدشه وارد می کند. حال باید دید این دوگانگی را چگونه می تواند حل کند
ایشان در مقدمه دوم پنج مسئله را بدین شرح متذکر شده است: رعایت ادب گفتاری و نوشتاری، استفاده از منابع اهل سنت در جوابگویی، معنا و مصداق شیعه همراه با نمونه هایی از راویان اهل سنت که به نام شیعه معروف و متهم شده اند، معنا و مفهوم وثاقت در نظر مؤلف، ذکر روایاتی از صحیح بخاری و مسلم که ضعیف السند و دلالت می باشند.
در خلال این مسائل، مطالبی تأمل برانگیز مطرح شده است، از جمله این که مؤلف می گوید: چنین نیست که همه علمای اهل سنت بر وثاقت مسلم و بخاری اجماع داشته باشند، بلکه کسانی چون ذهبی و ذهلی نسبت به بخاری طعنه زده و مطالبی در ذم او گفته اند
کتاب، حاوی دو مقدمه از مؤلف و متن (در دو باب) است. روش نویسنده در این اثر، انتقادی – کلامی، فقهی است. ایشان برای پدیدآوردن این اثر از کتاب و سنت، به خصوص منابع اهل سنت استفاده کرده است.
مؤلف در مقدمه اول به مسئله امامت پرداخته و گفته است که مسئله امامت در نظر شیعه از مسائل اعتقادی است، ولی در مذهب اهل سنت از مسائل فروع دین بشمار می رود که با قهر و غلبه نیز حاصل می شودبررسی عدم تحریف قرآن، جایگاه صحابه و صحیح بخاری و مسلم، قول دکتر سالوس درباره حدیث ثقلین از دیگر مباحثی است که مؤلف در مقدمه به آنها اشاره نموده است.
از جمله اشکالاتی که مؤلف در این مقدمه بر دکتر سالوس می گیرد این است که دکتر سالوس از کسانی است که روایات کتب صحیحین (صحیح مسلم و صحیح بخاری ) را صحیح می داند، لکن بر سند روایت ثقلین که در کتاب صحیح مسلم نیز وجود دارد خدشه وارد می کند. حال باید دید این دوگانگی را چگونه می تواند حل کند
ایشان در مقدمه دوم پنج مسئله را بدین شرح متذکر شده است: رعایت ادب گفتاری و نوشتاری، استفاده از منابع اهل سنت در جوابگویی، معنا و مصداق شیعه همراه با نمونه هایی از راویان اهل سنت که به نام شیعه معروف و متهم شده اند، معنا و مفهوم وثاقت در نظر مؤلف، ذکر روایاتی از صحیح بخاری و مسلم که ضعیف السند و دلالت می باشند.
در خلال این مسائل، مطالبی تأمل برانگیز مطرح شده است، از جمله این که مؤلف می گوید: چنین نیست که همه علمای اهل سنت بر وثاقت مسلم و بخاری اجماع داشته باشند، بلکه کسانی چون ذهبی و ذهلی نسبت به بخاری طعنه زده و مطالبی در ذم او گفته اند
wikinoor: حدیث_الثقلین
[ویکی نور] حدیث الثقلین (زکریا برکات درویش). حدیث الثقلین اثر زکریا برکات درویش، کتابی که در بررسی حدیث ثقلین و چگونگی دلالت آن بر حقانیت شیعه و نیز شبهات پیرامون آن به زبان عربی تألیف شده است.
کتاب مشتمل بر مقدمه ناشر، سه مبحث مقدماتی و سه فصل است. در ابتدای بحث به شیوه علمی اهمیت و ضرورت بحث، فواید و آثار آن و معنای لغوی و اصطلاحی واژه ثقلین ذکر شده است. در فصول کتاب نیز طرق و دلالت حدیث ثقلین و پاسخ به شبهات، مطرح شده است. در انتهای کتاب نیز نتیجه بحث آمده است.
در مباحث مقدماتی کتاب ابتدا اهمیت بحث و ضرورت آن ذکر شده است. اهمیت مطالعه حدیث ثقلین از اهمیت مطالعه سنت نبوی به عنوان دومین مصدر تشریع نزد مسلمین ناشی می شود، البته متوقف بر احراز صدور حدیث است.
حدیث ثقلین که از احادیث نبوی مشهور است، عرصه وسیعی از بحث های علمای مسلمان را از جهت صدور و سند یا استدلال به خود اختصاص داده است. این اهتمام علما به تنوع طرق حدیث و تعدد الفاظ آن باز می گردد.
ثقل در لغت به معنای وزن و کالای مسافر و ثقلان به معنای انسان و جن است. در حدیث «انی تاریک فیکم الثقلین»، ثقلین به معنای قرآن کریم و عترت طاهره که به جهت جایگاه برجسته و مقام کریمشان ثقلان نامیده شده اند.
حدیث ثقلین از گروهی از بزرگان صحابه به طرق مختلف و الفاظ متعدد نقل شده است؛ ولی معانی آن، نزدیک به هم است. این حدیث از امیرالمؤمنین، ابوذر، ابوسعید خدری، زید بن ارقم، زید بن ثابت و حذیفة بن اسید نقل شده است. نویسنده در این بخش تنها به چهار طریق اشاره کرده و باقی را برای مجالی وسیع تر گذاشته است. در یکی از این طرق، ترمذی در سننش و طبرانی در الکبیر از طریق زید بن حسن انماطی از جعفر بن محمد از پدرش از جابر بن عبدالله انصاری نقل می کند: رسول الله(ص) را دیدم که در روز عرفه سوار بر ماده شتری گوش بریده خطبه می خواند و می فرمود: «ای مردم در میان شما چیزی برجای گذاشتم که اگر به آن چنگ بزنید گمراه نمی شوید، آن دو کتاب خدا و عترتم اهل بیتم هستند». ترمذی سند این حدیث را حسن و البانی صحیح دانسته است.
کتاب مشتمل بر مقدمه ناشر، سه مبحث مقدماتی و سه فصل است. در ابتدای بحث به شیوه علمی اهمیت و ضرورت بحث، فواید و آثار آن و معنای لغوی و اصطلاحی واژه ثقلین ذکر شده است. در فصول کتاب نیز طرق و دلالت حدیث ثقلین و پاسخ به شبهات، مطرح شده است. در انتهای کتاب نیز نتیجه بحث آمده است.
در مباحث مقدماتی کتاب ابتدا اهمیت بحث و ضرورت آن ذکر شده است. اهمیت مطالعه حدیث ثقلین از اهمیت مطالعه سنت نبوی به عنوان دومین مصدر تشریع نزد مسلمین ناشی می شود، البته متوقف بر احراز صدور حدیث است.
حدیث ثقلین که از احادیث نبوی مشهور است، عرصه وسیعی از بحث های علمای مسلمان را از جهت صدور و سند یا استدلال به خود اختصاص داده است. این اهتمام علما به تنوع طرق حدیث و تعدد الفاظ آن باز می گردد.
ثقل در لغت به معنای وزن و کالای مسافر و ثقلان به معنای انسان و جن است. در حدیث «انی تاریک فیکم الثقلین»، ثقلین به معنای قرآن کریم و عترت طاهره که به جهت جایگاه برجسته و مقام کریمشان ثقلان نامیده شده اند.
حدیث ثقلین از گروهی از بزرگان صحابه به طرق مختلف و الفاظ متعدد نقل شده است؛ ولی معانی آن، نزدیک به هم است. این حدیث از امیرالمؤمنین، ابوذر، ابوسعید خدری، زید بن ارقم، زید بن ثابت و حذیفة بن اسید نقل شده است. نویسنده در این بخش تنها به چهار طریق اشاره کرده و باقی را برای مجالی وسیع تر گذاشته است. در یکی از این طرق، ترمذی در سننش و طبرانی در الکبیر از طریق زید بن حسن انماطی از جعفر بن محمد از پدرش از جابر بن عبدالله انصاری نقل می کند: رسول الله(ص) را دیدم که در روز عرفه سوار بر ماده شتری گوش بریده خطبه می خواند و می فرمود: «ای مردم در میان شما چیزی برجای گذاشتم که اگر به آن چنگ بزنید گمراه نمی شوید، آن دو کتاب خدا و عترتم اهل بیتم هستند». ترمذی سند این حدیث را حسن و البانی صحیح دانسته است.
wikinoor: حدیث_الثقلین_(زکریا_برکات_درویش)