[ویکی فقه] حد امور بدون علل یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و از اقسام تعریف حدی است.
یکی از اقسام حد (مُعرِّف) به لحاظ محدود، حد امور بدون علل است. ابن سینا در النجاة، حد را بر پنج قسم تقسیم می کند:۱. حد اسمی؛۲. حدی که مبدا البرهان است؛۳. حدی که نتیجه البرهان است؛۴. حد کامل، مرکب از قسم دوم و سوم، که تمام البرهان است؛۵. حد امور فاقد علت، یا دارای علل خارج از ذاتشان.
توضیح اصطلاح
امور بدون علل، امور سلبی و عدمی اند؛ مثل کوری و جهل، زیرا اعدام، فاقد ذات اند و از این رو دارای علت نیستند، مگر بالعرض و حد این امور نمی تواند حد حقیقی باشد، بلکه حد رسمی خواهد بود. بنابراین «حد امور بدون علل»، یکی از دو نوع قسم پنجم، و نوع دیگرش امور بسیطی است که به دلیل بساطت، علل آنها خارج از ذات شان است؛ مثل نقطه و وحدت (در فرضی که آنها را امور ثبوتی و وجودی بدانیم) که علل آنها ذاتاً درموضوعاتشان داخل است و بالعرض در خود آنها داخل است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • ابوالحسن سالاری، بهمنیار بن مرزبان، التحصیل.• ابن سینا، حسین بن عبدالله، النجاة.
...
یکی از اقسام حد (مُعرِّف) به لحاظ محدود، حد امور بدون علل است. ابن سینا در النجاة، حد را بر پنج قسم تقسیم می کند:۱. حد اسمی؛۲. حدی که مبدا البرهان است؛۳. حدی که نتیجه البرهان است؛۴. حد کامل، مرکب از قسم دوم و سوم، که تمام البرهان است؛۵. حد امور فاقد علت، یا دارای علل خارج از ذاتشان.
توضیح اصطلاح
امور بدون علل، امور سلبی و عدمی اند؛ مثل کوری و جهل، زیرا اعدام، فاقد ذات اند و از این رو دارای علت نیستند، مگر بالعرض و حد این امور نمی تواند حد حقیقی باشد، بلکه حد رسمی خواهد بود. بنابراین «حد امور بدون علل»، یکی از دو نوع قسم پنجم، و نوع دیگرش امور بسیطی است که به دلیل بساطت، علل آنها خارج از ذات شان است؛ مثل نقطه و وحدت (در فرضی که آنها را امور ثبوتی و وجودی بدانیم) که علل آنها ذاتاً درموضوعاتشان داخل است و بالعرض در خود آنها داخل است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • ابوالحسن سالاری، بهمنیار بن مرزبان، التحصیل.• ابن سینا، حسین بن عبدالله، النجاة.
...
wikifeqh: حد_امور_بدون_علل