[ویکی فقه] حجیت علم اجمالی به صحّت استناد به علم اجمالی اطلاق می شود.
حجیت علم اجمالی، به معنای صحت استناد به علم اجمالی است، که لازمه آن، منجزیت و معذریت است.
دیدگاه ها
درباره حجیت علم اجمالی سه دیدگاه وجود دارد:۱. بعضی معتقدند علم اجمالی مطلقا در هیچ موردی حجیت نداشته و در حکم شک بدوی است؛ بنابر این، در مواردی مثل شک در این که ظهر جمعه ، نماز ظهر واجب است یا نماز جمعه ، می توان در هر دو طرف علم اجمالی، برائت جاری نمود؛۲. گروهی دیگر معتقدند علم اجمالی، فی الجمله در برخی موارد حجت است و مخالفت قطعی با آن حرام می باشد، ولی موافقت قطعی با آن واجب نیست؛ بنابر این، در مثال بالا نمی توان هم نماز ظهر را ترک کرد و هم نماز جمعه را، هم چنین لازم نیست از باب عمل به احتیاط ، هر دو را به جا آورد؛۳. برخی از صاحب نظران اعتقاد دارند که علم اجمالی مانند قطع مطلقا حجت است و بنابراین هم حرمت مخالفت قطعی و هم وجوب موافقت قطعی را ایجاب می کند.
حجیت علم اجمالی، به معنای صحت استناد به علم اجمالی است، که لازمه آن، منجزیت و معذریت است.
دیدگاه ها
درباره حجیت علم اجمالی سه دیدگاه وجود دارد:۱. بعضی معتقدند علم اجمالی مطلقا در هیچ موردی حجیت نداشته و در حکم شک بدوی است؛ بنابر این، در مواردی مثل شک در این که ظهر جمعه ، نماز ظهر واجب است یا نماز جمعه ، می توان در هر دو طرف علم اجمالی، برائت جاری نمود؛۲. گروهی دیگر معتقدند علم اجمالی، فی الجمله در برخی موارد حجت است و مخالفت قطعی با آن حرام می باشد، ولی موافقت قطعی با آن واجب نیست؛ بنابر این، در مثال بالا نمی توان هم نماز ظهر را ترک کرد و هم نماز جمعه را، هم چنین لازم نیست از باب عمل به احتیاط ، هر دو را به جا آورد؛۳. برخی از صاحب نظران اعتقاد دارند که علم اجمالی مانند قطع مطلقا حجت است و بنابراین هم حرمت مخالفت قطعی و هم وجوب موافقت قطعی را ایجاب می کند.
wikifeqh: حجیت_علم_اجمالی