[ویکی فقه] صحّت استناد به حدیث نقل شده به تواتر است.
حجیت خبر متواتر ، به معنای درستی استناد و تمسک به خبر متواتر برای اثبات موضوع و یا حکم شرعی است که موجب معذّریت یا منجّزیت می گردد.
حجیت خبر متواتر از نگاه علما
جمهور علما به حجیت خبر متواتر معتقد هستند، زیرا خبر متواتر یقین آور و موجب قطع است و چون قطع به خودی خود حجت است، برای اثبات حجیت، به دلیل و برهان شرعی نیاز ندارد. فلاسفه نیز در این باره می گویند: «الذاتی لا یعلّل».در کتاب « دروس فی علم الاصول » آمده است:«و حجیة التواتر قائمة علی اساس افادته للعلم و لا تحتاج حجیته الی جعل و تعبد شرعی».
نکته اول
بعضی از اصولی ها، حجیت خبر متواتر را منکر شده و گفته اند خبر چه واحد باشد و چه متواتر، احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد، به همین دلیل هرگز نمی تواند در شنونده قطع ایجاد کند؛ ولی این سخن آنان مخالف وجدان و حس است، زیرا بدیهی است همین که خبر به حد تواتر برسد، افاده یقین می کند.
نکته دوم
...
حجیت خبر متواتر ، به معنای درستی استناد و تمسک به خبر متواتر برای اثبات موضوع و یا حکم شرعی است که موجب معذّریت یا منجّزیت می گردد.
حجیت خبر متواتر از نگاه علما
جمهور علما به حجیت خبر متواتر معتقد هستند، زیرا خبر متواتر یقین آور و موجب قطع است و چون قطع به خودی خود حجت است، برای اثبات حجیت، به دلیل و برهان شرعی نیاز ندارد. فلاسفه نیز در این باره می گویند: «الذاتی لا یعلّل».در کتاب « دروس فی علم الاصول » آمده است:«و حجیة التواتر قائمة علی اساس افادته للعلم و لا تحتاج حجیته الی جعل و تعبد شرعی».
نکته اول
بعضی از اصولی ها، حجیت خبر متواتر را منکر شده و گفته اند خبر چه واحد باشد و چه متواتر، احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد، به همین دلیل هرگز نمی تواند در شنونده قطع ایجاد کند؛ ولی این سخن آنان مخالف وجدان و حس است، زیرا بدیهی است همین که خبر به حد تواتر برسد، افاده یقین می کند.
نکته دوم
...
wikifeqh: حجیت_خبر_متواتر