[ویکی نور] حج، سلوک خداجویان: به انضمام هفتاد نکته فقهی و اخلاقی مورد نیاز در حج و عمره، از تألیفات آیت الله حسین مظاهری در زمینه اهمیت، اعمال و اسرار فریضه الهی و انسان ساز حج می باشد که به منظور بهره مندی بیشتر زائران و حجاج در راستای توجه و اهتمام آنان به بعد اخلاقی و عرفانی سفر روحانی حج تنظیم شده است. علاوه بر این، 70 نکته فقهی و اخلاقی مورد نیاز در حج و عمره برگرفته از آثار مؤلف نیز ضمیمه شده است.
حج عبادتی کامل است و از عبادت های دیگر نیز نشانه ای در خود دارد. مانند نماز دارای ذکر و حرکات خاصی است؛ همانند روزه با ترک اموری همراه است؛ نظیر جهاد، مبارزه با شیطان (رمی جمرات) و تحمل سختی ها در خود دارد و مانند خمس و زکات مستلزم انفاق مال در راه خدا و دادن هدیه (قربانی) در پیشگاه حق است .
حج یک سفر عرفانی است و بنا بر نظر علمای اخلاق، سفری است که انسان به قصد نزدیک شدن به خداوند آن را انجام می دهد تا به مقام «لقاء الله» برسد. مسلمان در راه سفر حج سه منزل را طی می کند و کتاب نیز از همین سه منزل تشکیل شده است:
منزل اول، «سیر من الخلق إلی الحق» نام دارد که در آن مسلمان خود را برای سفر حج و حضور در پیشگاه خداوند آماده و از دنیا و مردم قطع علاقه می کند.
مرحله دوم، «سیر من الحق فی الحق» است که از لحظه محرم شدن حاجی در یکی از میقات ها تا پایان اعمال حج ادامه دارد. در این مرحله، مسلمان خود را به طور کامل در محضر ربوبی احساس می کند و به کسی و چیزی جز حق تعالی توجه نمی کند.
وقتی اعمال حج تمام می شود، مرحله سوم سفر عرفانی حاجی شروع می شود. آن زمان به وطن برمی گردد تا از دستاوردهای سفر معنوی خود استفاده کند و به راهنمایی مردم بپردازد، این مرحله، «سیر من الحق فی الخلق» نام دارد .
حج عبادتی کامل است و از عبادت های دیگر نیز نشانه ای در خود دارد. مانند نماز دارای ذکر و حرکات خاصی است؛ همانند روزه با ترک اموری همراه است؛ نظیر جهاد، مبارزه با شیطان (رمی جمرات) و تحمل سختی ها در خود دارد و مانند خمس و زکات مستلزم انفاق مال در راه خدا و دادن هدیه (قربانی) در پیشگاه حق است .
حج یک سفر عرفانی است و بنا بر نظر علمای اخلاق، سفری است که انسان به قصد نزدیک شدن به خداوند آن را انجام می دهد تا به مقام «لقاء الله» برسد. مسلمان در راه سفر حج سه منزل را طی می کند و کتاب نیز از همین سه منزل تشکیل شده است:
منزل اول، «سیر من الخلق إلی الحق» نام دارد که در آن مسلمان خود را برای سفر حج و حضور در پیشگاه خداوند آماده و از دنیا و مردم قطع علاقه می کند.
مرحله دوم، «سیر من الحق فی الحق» است که از لحظه محرم شدن حاجی در یکی از میقات ها تا پایان اعمال حج ادامه دارد. در این مرحله، مسلمان خود را به طور کامل در محضر ربوبی احساس می کند و به کسی و چیزی جز حق تعالی توجه نمی کند.
وقتی اعمال حج تمام می شود، مرحله سوم سفر عرفانی حاجی شروع می شود. آن زمان به وطن برمی گردد تا از دستاوردهای سفر معنوی خود استفاده کند و به راهنمایی مردم بپردازد، این مرحله، «سیر من الحق فی الخلق» نام دارد .