[ویکی نور] حالات و سخنان ابوسعید ابوالخیر، به زبان فارسی، تألیف ابوروح، لطف الله بن ابی سعید است.
مؤلف، از آنجایی که علاقه شدیدی به آثار و انفاس متبرکه بوسعید داشته، بر اساس تقاضای مریدان، دست به قلم برده و در حالات و سخنان ابوسعید، مطالبی را به رشته تحریر درآورده که حاصل همه آنها کتاب حاضر است.
کتاب، مشتمل بر یک خطبه و پنج باب است. مؤلف در طلیعه هر باب، روایتی را از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند تا مردم بدانند که طریقت، مخالف شریعت نیست.
مؤلف در خطبه کتاب، نخست، روایتی را از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل می کند که فرمود: «ان فی جسد ابن آدم لمضغة اذا صلحت صلح بها سائر الجسد و اذا فسدت فسد بها سائر الجسد الا و هی القلب». وی بیان می کند که اصل همه سعادت ها و کیمیاء همه دولت ها در گوهر آدمی است و از مکونات هر چه هست، تَبع وجود آدمی است و انسان در حقیقت نقطه دایره موجودات است و غرض حضرت حق از ایجاد موجودات، طاعت و عبادت است. هر کس در این معنی کامل تر باشد، قرب وی به درگاه حق زیادتر است.
به نظر مؤلف اجناس خلق بر سه صنفند:
مؤلف، از آنجایی که علاقه شدیدی به آثار و انفاس متبرکه بوسعید داشته، بر اساس تقاضای مریدان، دست به قلم برده و در حالات و سخنان ابوسعید، مطالبی را به رشته تحریر درآورده که حاصل همه آنها کتاب حاضر است.
کتاب، مشتمل بر یک خطبه و پنج باب است. مؤلف در طلیعه هر باب، روایتی را از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند تا مردم بدانند که طریقت، مخالف شریعت نیست.
مؤلف در خطبه کتاب، نخست، روایتی را از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل می کند که فرمود: «ان فی جسد ابن آدم لمضغة اذا صلحت صلح بها سائر الجسد و اذا فسدت فسد بها سائر الجسد الا و هی القلب». وی بیان می کند که اصل همه سعادت ها و کیمیاء همه دولت ها در گوهر آدمی است و از مکونات هر چه هست، تَبع وجود آدمی است و انسان در حقیقت نقطه دایره موجودات است و غرض حضرت حق از ایجاد موجودات، طاعت و عبادت است. هر کس در این معنی کامل تر باشد، قرب وی به درگاه حق زیادتر است.
به نظر مؤلف اجناس خلق بر سه صنفند:
wikinoor: حالات_و_سخنان_ابو_سعید_ابوالخیر