[ویکی فقه] حاشیة معالم الدین (مازندرانی، محمد صالح بن احمد). کتاب حاشیه معالم الدین، از مشهورترین تالیفات محمد صالح بن احمد مازندرانی، (متوفای ۱۰۸۱ ق)، این کتاب پس از نگارش مورد توجه و عنایت علمای اصولی قرار گرفته است.
نویسنده از فصل بندی کتاب معالم پیروی کرده است با این تفاوت که حاشیه ملا محمد صالح از خطبه کتاب معالم تا بحث روایت مرسله کتاب ادامه دارد و تقریبا تا انتهای مطلب ششم که مبحث اخبار است ادامه دارد و مباحث نسخ، قیاس و استصحاب، اجتهاد و تقلید و تعادل و تراجیح را در بر ندارد.علت ناقص گذاشتن حواشی، در کتابهای دیگر مؤلف ذکر نشده و در متن کتاب نیز دلیل آن مشخص نشده است.
نویسنده از فصل بندی کتاب معالم پیروی کرده است با این تفاوت که حاشیه ملا محمد صالح از خطبه کتاب معالم تا بحث روایت مرسله کتاب ادامه دارد و تقریبا تا انتهای مطلب ششم که مبحث اخبار است ادامه دارد و مباحث نسخ، قیاس و استصحاب، اجتهاد و تقلید و تعادل و تراجیح را در بر ندارد.علت ناقص گذاشتن حواشی، در کتابهای دیگر مؤلف ذکر نشده و در متن کتاب نیز دلیل آن مشخص نشده است.
[ویکی فقه] حاشیة معالم الدین (کتاب). «حاشیه معالم الدین» از مشهورترین تالیفات محمد صالح بن احمد مازندرانی، (متوفای ۱۰۸۱ ق)، این کتاب پس از نگارش مورد توجه و عنایت علمای اصولی قرار گرفته است.
نویسنده از فصل بندی کتاب معالم پیروی کرده است با این تفاوت که حاشیه ملا محمد صالح از خطبه کتاب معالم تا بحث روایت مرسله کتاب ادامه دارد و تقریبا تا انتهای مطلب ششم که مبحث اخبار است ادامه دارد و مباحث نسخ،قیاس و استصحاب،اجتهاد و تقلید و تعادل و تراجیح را در بر ندارد.علت ناقص گذاشتن حواشی، در کتابهای دیگر مؤلف ذکر نشده و در متن کتاب نیز دلیل آن مشخص نشده است.
نویسنده از فصل بندی کتاب معالم پیروی کرده است با این تفاوت که حاشیه ملا محمد صالح از خطبه کتاب معالم تا بحث روایت مرسله کتاب ادامه دارد و تقریبا تا انتهای مطلب ششم که مبحث اخبار است ادامه دارد و مباحث نسخ،قیاس و استصحاب،اجتهاد و تقلید و تعادل و تراجیح را در بر ندارد.علت ناقص گذاشتن حواشی، در کتابهای دیگر مؤلف ذکر نشده و در متن کتاب نیز دلیل آن مشخص نشده است.
[ویکی فقه] حاشیه معالم الدین (مازندرانی محمد صالح بن احمد). کتاب حاشیه معالم الدین، از مشهورترین تالیفات محمد صالح بن احمد مازندرانی، (متوفای ۱۰۸۱ ق)، این کتاب پس از نگارش مورد توجه و عنایت علمای اصولی قرار گرفته است.
نویسنده از فصل بندی کتاب معالم پیروی کرده است با این تفاوت که حاشیه ملا محمد صالح از خطبه کتاب معالم تا بحث روایت مرسله کتاب ادامه دارد و تقریبا تا انتهای مطلب ششم که مبحث اخبار است ادامه دارد و مباحث نسخ، قیاس و استصحاب، اجتهاد و تقلید و تعادل و تراجیح را در بر ندارد.علت ناقص گذاشتن حواشی، در کتابهای دیگر مؤلف ذکر نشده و در متن کتاب نیز دلیل آن مشخص نشده است.
گزارش محتوا
مؤلف صرفا پیرو نظریات صاحب معالم نیست، بلکه در بسیاری موارد دارای ابتکارات و نظریات جدیدی می باشد. مثلا در بحث اجتماع امر و نهی، اگر چه صاحب معالم اجتماع امر و نهی را محال می داند، اما ملا محمد صالح با تبیین تغایر جهت به سبب اعتبار، این اجتماع را محال نمی داند. احاطه مؤلف به حواشی صاحب معالم و فرزندش محمد بن حسن در توضیح و تفسیر معالم به این کتاب اعتبار خاصی داده است. گاهی نیز در مقام دفاع از نظر صاحب معالم به حواشی فرزندش جواب می دهد مثل «و لا یرد علیه ما اورده ولده قدس سره...»
نکته مثبت
از دیگر نکات مثبت کتاب اینکه به حکایت و نقل با واسطه از منابع و مآخذ اکتفا نشده، بلکه مؤلف به صورت مستقیم از منابع نقل قول می کند که از عبارت های کتاب معلوم است مثل: «ابن الحاجب صرح فی شرح المفصل...، و قال قطب الدین هذا الدلیل...»کتاب از معدود حواشی معالم است که اکثر منابع و مآخذ مذکور در معالم را مشخص کرده و برای استفاده محققین از منابع اولیه کلمات صاحب معالم بسیار مفید می باشد.در بعضی مباحث که درک واضح نظریه ای مشکل است مثل بحث مقدمه واجب و تفصیل بین مقدمه ای که سبب باشد و مقدمه ای که سبب نباشد، که منسوب به سید مرتضی است، مؤلف خواننده را به تامل بیشتر دعوت می کند.اگر چه بنای مؤلف بر اختصار حواشی کتاب است، اما حواشی مفصلی نیز دارد. به عنوان مثال در مباحثی مثل مطلق و مقید، این سوال را مطرح می کند که آیا با نسخ مدلول امر دلالت آن بر جواز باقی می ماند یا نه، که دارای مطالب با ارزشی است.
توجه به جزئیات
...
نویسنده از فصل بندی کتاب معالم پیروی کرده است با این تفاوت که حاشیه ملا محمد صالح از خطبه کتاب معالم تا بحث روایت مرسله کتاب ادامه دارد و تقریبا تا انتهای مطلب ششم که مبحث اخبار است ادامه دارد و مباحث نسخ، قیاس و استصحاب، اجتهاد و تقلید و تعادل و تراجیح را در بر ندارد.علت ناقص گذاشتن حواشی، در کتابهای دیگر مؤلف ذکر نشده و در متن کتاب نیز دلیل آن مشخص نشده است.
گزارش محتوا
مؤلف صرفا پیرو نظریات صاحب معالم نیست، بلکه در بسیاری موارد دارای ابتکارات و نظریات جدیدی می باشد. مثلا در بحث اجتماع امر و نهی، اگر چه صاحب معالم اجتماع امر و نهی را محال می داند، اما ملا محمد صالح با تبیین تغایر جهت به سبب اعتبار، این اجتماع را محال نمی داند. احاطه مؤلف به حواشی صاحب معالم و فرزندش محمد بن حسن در توضیح و تفسیر معالم به این کتاب اعتبار خاصی داده است. گاهی نیز در مقام دفاع از نظر صاحب معالم به حواشی فرزندش جواب می دهد مثل «و لا یرد علیه ما اورده ولده قدس سره...»
نکته مثبت
از دیگر نکات مثبت کتاب اینکه به حکایت و نقل با واسطه از منابع و مآخذ اکتفا نشده، بلکه مؤلف به صورت مستقیم از منابع نقل قول می کند که از عبارت های کتاب معلوم است مثل: «ابن الحاجب صرح فی شرح المفصل...، و قال قطب الدین هذا الدلیل...»کتاب از معدود حواشی معالم است که اکثر منابع و مآخذ مذکور در معالم را مشخص کرده و برای استفاده محققین از منابع اولیه کلمات صاحب معالم بسیار مفید می باشد.در بعضی مباحث که درک واضح نظریه ای مشکل است مثل بحث مقدمه واجب و تفصیل بین مقدمه ای که سبب باشد و مقدمه ای که سبب نباشد، که منسوب به سید مرتضی است، مؤلف خواننده را به تامل بیشتر دعوت می کند.اگر چه بنای مؤلف بر اختصار حواشی کتاب است، اما حواشی مفصلی نیز دارد. به عنوان مثال در مباحثی مثل مطلق و مقید، این سوال را مطرح می کند که آیا با نسخ مدلول امر دلالت آن بر جواز باقی می ماند یا نه، که دارای مطالب با ارزشی است.
توجه به جزئیات
...
[ویکی فقه] حاشیه معالم الدین (کتاب). «حاشیه معالم الدین» از مشهورترین تالیفات محمد صالح بن احمد مازندرانی، (متوفای ۱۰۸۱ ق)، این کتاب پس از نگارش مورد توجه و عنایت علمای اصولی قرار گرفته است.
نویسنده از فصل بندی کتاب معالم پیروی کرده است با این تفاوت که حاشیه ملا محمد صالح از خطبه کتاب معالم تا بحث روایت مرسله کتاب ادامه دارد و تقریبا تا انتهای مطلب ششم که مبحث اخبار است ادامه دارد و مباحث نسخ،قیاس و استصحاب،اجتهاد و تقلید و تعادل و تراجیح را در بر ندارد.علت ناقص گذاشتن حواشی، در کتابهای دیگر مؤلف ذکر نشده و در متن کتاب نیز دلیل آن مشخص نشده است.
گزارش محتوا
کتاب حاشیه ملا محمد صالح به صورت مستقل یا منضم به حاشیه سلطان العلماء در سال ۱۲۷۸ ش چاپ شده است. نوشتن آن پس از مقابله با دو نسخه صحیح به وسیله آقای علیرضا خوانساری در سال ۱۲۷۵ ش به پایان رسیده است. نسخه حاضر همراه با حاشیه سلطان با چاپ سنگی چاپ شده است.
نویسنده از فصل بندی کتاب معالم پیروی کرده است با این تفاوت که حاشیه ملا محمد صالح از خطبه کتاب معالم تا بحث روایت مرسله کتاب ادامه دارد و تقریبا تا انتهای مطلب ششم که مبحث اخبار است ادامه دارد و مباحث نسخ،قیاس و استصحاب،اجتهاد و تقلید و تعادل و تراجیح را در بر ندارد.علت ناقص گذاشتن حواشی، در کتابهای دیگر مؤلف ذکر نشده و در متن کتاب نیز دلیل آن مشخص نشده است.
گزارش محتوا
کتاب حاشیه ملا محمد صالح به صورت مستقل یا منضم به حاشیه سلطان العلماء در سال ۱۲۷۸ ش چاپ شده است. نوشتن آن پس از مقابله با دو نسخه صحیح به وسیله آقای علیرضا خوانساری در سال ۱۲۷۵ ش به پایان رسیده است. نسخه حاضر همراه با حاشیه سلطان با چاپ سنگی چاپ شده است.
wikifeqh: حاشیة_معالم_الدین _(کتاب)