حادثه نیشومارو ( نیشومارو، فارسی: حادثه کشتی نیشومارو ) است، در سال ۱۹۵۳ در جریان ملی شدن نفت ایران رخ داده است زمانیکه خرید نفت از ایران تحریم شده بود اما کشتی نیشیمارو با نقض تحریم ها وارد خلیج فارس شد و به موضوع بین المللی تبدیل گردید. کارکنان شرکت ملی نفت و نماینده مصدق در آبادان استقبال باشکوهی از این کشتی کردند. ژاپن در مورد این حادثه یک کتاب و یک فیلم سینمایی دارد. رمان مردی که او را با لقب دزد دریایی می نامیدند ( A Man Called Pirate ) اثر نائوکی هیاکوتا که در سال ۲۰۱۳ پرفروش ترین کتاب سال ژاپن شد و فیلم سینمایی سوخت رسان ( Fueled The Man They Called Pirate 2016 ) در این مورد هستند.
... [مشاهده متن کامل]
در زمان تحریم نفتی ایران ( در ۱۹۵۳ ) ، شرکت ایدمیتسو با اعزام نفت کش نیشومارو به آبادان نشان داد که در کنار دولت و مردم ایران است».
در دوران ملی شدن صنعت نفت، خرید نفت ایران توسط انگلیس و آمریکا تحریم شد. انگلیس طی بیانیه ای اعلام کرد هر کشوری از ایران نفت بخرد، انگلستان هر اقدامی را علیه آن می تواند انجام دهد. در آن زمان شرکت ژاپنی ایدمیتسو سازوئو با وجود خطر حمله ناوهای انگلیسی یا ورشکستگی شرکت، به منظور حمایت از مردم ایران و حفظ روابط دوستانهٔ توکیو - تهران، به سمت آبادان حرکت کرد و نفت خریداری شده ایران را به ژاپن رساند.
در آن زمان رئیس شرکت خطاب به خدمه کشتی نامه ای می نویسد و می گوید: «ایرانی ها شجاع هستند و جلوی انگلیسی ها ایستاده اند، کشتی نیشومارو باید به ایران کمک کند».
کشتی ژاپنی که علی رغم تهدیدات بریتانیا و اعلام اینکه کشتی ژاپنی بنزین سرقت شده حمل می کند و خلیج فارس مقبره کشتی خواهد شد با خطرات فراوان به آبادان رسید مورد استقبال گرم مردم و نماینده دکتر مصدق قرار گرفت؛ و محموله نفت خود را بارگیری و به ژاپن عزیمت کرد. انگلستان علی رغم احضار سفیر ژاپن و شکایت در دادگاه، پس از گذشت یک سال ناچار شد شکایت خود را پس بگیرد. همزمان با سردرگمی و آشفتگی در توکیو، در تهران هیئت مذاکره کننده پس از بررسی نتیجه مذاکره اول با مصدق، نخست وزیر، پیشنهاد متقابل ایده میتسو را به نخست وزیر تقدیم داشت. کپی نسخه این پیشنهاد به زبان انگلیسی باقی مانده است. کوتاه و ساده شده آن در زیر می آید:
اول: دربارهٔ نفتکش بود که دولت ایران اشتیاق بسیار به آن نشان می داد؛ به این ترتیب که مواد فولادی قراضه که دولت در خرمشهر داشت به بهای عادلانه خریده شود و دولت حاصل فروش آن را به خرید تانکر حدود ۷۰ هزار تنی و به مبلغ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار تخصیص دهد. پس از آن دولت ایران این نفتکش را به شرکت ایده میتسو اجاره دهد تا با آن نفت از ایران به ژاپن حمل کند.
... [مشاهده متن کامل]
در زمان تحریم نفتی ایران ( در ۱۹۵۳ ) ، شرکت ایدمیتسو با اعزام نفت کش نیشومارو به آبادان نشان داد که در کنار دولت و مردم ایران است».
در دوران ملی شدن صنعت نفت، خرید نفت ایران توسط انگلیس و آمریکا تحریم شد. انگلیس طی بیانیه ای اعلام کرد هر کشوری از ایران نفت بخرد، انگلستان هر اقدامی را علیه آن می تواند انجام دهد. در آن زمان شرکت ژاپنی ایدمیتسو سازوئو با وجود خطر حمله ناوهای انگلیسی یا ورشکستگی شرکت، به منظور حمایت از مردم ایران و حفظ روابط دوستانهٔ توکیو - تهران، به سمت آبادان حرکت کرد و نفت خریداری شده ایران را به ژاپن رساند.
در آن زمان رئیس شرکت خطاب به خدمه کشتی نامه ای می نویسد و می گوید: «ایرانی ها شجاع هستند و جلوی انگلیسی ها ایستاده اند، کشتی نیشومارو باید به ایران کمک کند».
کشتی ژاپنی که علی رغم تهدیدات بریتانیا و اعلام اینکه کشتی ژاپنی بنزین سرقت شده حمل می کند و خلیج فارس مقبره کشتی خواهد شد با خطرات فراوان به آبادان رسید مورد استقبال گرم مردم و نماینده دکتر مصدق قرار گرفت؛ و محموله نفت خود را بارگیری و به ژاپن عزیمت کرد. انگلستان علی رغم احضار سفیر ژاپن و شکایت در دادگاه، پس از گذشت یک سال ناچار شد شکایت خود را پس بگیرد. همزمان با سردرگمی و آشفتگی در توکیو، در تهران هیئت مذاکره کننده پس از بررسی نتیجه مذاکره اول با مصدق، نخست وزیر، پیشنهاد متقابل ایده میتسو را به نخست وزیر تقدیم داشت. کپی نسخه این پیشنهاد به زبان انگلیسی باقی مانده است. کوتاه و ساده شده آن در زیر می آید:
اول: دربارهٔ نفتکش بود که دولت ایران اشتیاق بسیار به آن نشان می داد؛ به این ترتیب که مواد فولادی قراضه که دولت در خرمشهر داشت به بهای عادلانه خریده شود و دولت حاصل فروش آن را به خرید تانکر حدود ۷۰ هزار تنی و به مبلغ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار تخصیص دهد. پس از آن دولت ایران این نفتکش را به شرکت ایده میتسو اجاره دهد تا با آن نفت از ایران به ژاپن حمل کند.