جین رامی ( به انگلیسی: Gin Rummy ) ، یک بازی کارتی دو نفره است[ ۱] که با ۵۲ کارت استاندارد بازی می شود. [ ۲]
پخش کننده به هر بازیکن ۱۰ کارت می دهد. بقیه کارت ها رو به پایین روی میز قرار می گیرد. کارت بالایی رو به بالا برگردانده شده و در کنار دیگر کارت ها قرار می گیرد. هر بازیکن این امکان را دارد که کارتی را که رو به بالا است را برداشته و به دست خود اضافه کند. اگر یکی از بازیکنان آن را بردارد، باید یک کارت رو به بالا را بجای آن بگذارد و نوبت به بازیکن دیگر می رسد. اگر هیچ یک از بازیکنان مایل به گرفتن کارت اولیه که رو به بالا است نباشند، نوبت به بازیکن غیر پخش کننده می رسد. [ ۲]
سپس هر بازیکن به نوبه خود یا کارت بالایی را از کارت های رو به بالا یا کارت بالایی را از روی کارت های رو به پایین برمی دارد و آن را به دست خود اضافه می کند. سپس بازیکن هر کارتی را ( ممکن است همان کارتی باشد که در همان نوبت کشیده شده است ) رو به بالا روی کارت های رو به بالا می گذارد. [ ۲]
هدف در این بازی این است که از کارت هایی که در دست داریم ست درست کنیم. ست، مجموعه ای از سه یا چند کارت است که یک سری یا یک دنباله را تشکیل می دهند. برای مثال ۸۸۸ یا 2345. [ ۲] هرگاه امتیاز بازیکنی به امتیاز توافق شده قبل از شروع بازی برسد ( معمولا ۱۰۰ یا ۵۰ ) ، برنده می شود.
بازیکنان به نوبت به برداشتن و گذاشتن کارت ها ادامه می دهند تا زمانی که یکی از حالت های زیر انجام بگیرد:
زمانی که مجموع امتیاز کارت های ست نشده در دست یک بازیکن به کمتر یا مساوی ۱۰ برسد، می تواند ضربه بزند. با این کار بازیکنان کارت های خود را برمی گردانند و حریف مجموع امتیاز کارت های ست نشده خود را می شمارد. سپس به اندازه اختلاف امتیازها، بازیکنی که ضربه زده امتیاز می گیرد. ولی اگر امتیاز کارت های ست شده بازیکنی که ضربه زده است بیشتر یا مساوی حریف باشد، حریف علاوه بر امتیاز اختلاف، ۲۵ امتیاز اضافی نیز می گیرد.
هر گاه تمام ۱۰ کارت یک بازیکن ست شود، می تواند اعلام جین کرده و ۲۵ امتیاز به علاوه امتیاز کارت های ست نشده حریف بگیرد. [ ۲]
زمانی که بعد از برداشت کارت، تمام ۱۱ کارت موجود در دست بازیکنی ست باشند، می تواند اعلام بیگ جین کرده و علاوه بر امتیاز جین، ۶ امتیاز اضافی بگیرد. [ ۲]
دو تئوری مشترک دربارهٔ ریشه و مبدأ بازی رامی وجود دارد که تأیید می کند مبدأ این بازی مکزیک یا چین در قرن نوزدهم میلادی بوده است. تئوری نخست که در کتاب Complete Hoyle فاستر آمده حاکی از این است که این بازی در مکزیک در اوایل دهه ۱۸۹۰ میلادی تحت عنوان بازی کانکویان مطرح شده است که با ۴۰ کارت از دسته کارت های اسپانیایی بازی می شده و سبک آن ترکیب یا ملد کارت ها بوده است. دومین تئوری می گوید این بازی ریشه اش به آسیا بر می گردد و رامی به نوعی از بازی معروف چینی ماهجونگ نشأت گرفته است. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفپخش کننده به هر بازیکن ۱۰ کارت می دهد. بقیه کارت ها رو به پایین روی میز قرار می گیرد. کارت بالایی رو به بالا برگردانده شده و در کنار دیگر کارت ها قرار می گیرد. هر بازیکن این امکان را دارد که کارتی را که رو به بالا است را برداشته و به دست خود اضافه کند. اگر یکی از بازیکنان آن را بردارد، باید یک کارت رو به بالا را بجای آن بگذارد و نوبت به بازیکن دیگر می رسد. اگر هیچ یک از بازیکنان مایل به گرفتن کارت اولیه که رو به بالا است نباشند، نوبت به بازیکن غیر پخش کننده می رسد. [ ۲]
سپس هر بازیکن به نوبه خود یا کارت بالایی را از کارت های رو به بالا یا کارت بالایی را از روی کارت های رو به پایین برمی دارد و آن را به دست خود اضافه می کند. سپس بازیکن هر کارتی را ( ممکن است همان کارتی باشد که در همان نوبت کشیده شده است ) رو به بالا روی کارت های رو به بالا می گذارد. [ ۲]
هدف در این بازی این است که از کارت هایی که در دست داریم ست درست کنیم. ست، مجموعه ای از سه یا چند کارت است که یک سری یا یک دنباله را تشکیل می دهند. برای مثال ۸۸۸ یا 2345. [ ۲] هرگاه امتیاز بازیکنی به امتیاز توافق شده قبل از شروع بازی برسد ( معمولا ۱۰۰ یا ۵۰ ) ، برنده می شود.
بازیکنان به نوبت به برداشتن و گذاشتن کارت ها ادامه می دهند تا زمانی که یکی از حالت های زیر انجام بگیرد:
زمانی که مجموع امتیاز کارت های ست نشده در دست یک بازیکن به کمتر یا مساوی ۱۰ برسد، می تواند ضربه بزند. با این کار بازیکنان کارت های خود را برمی گردانند و حریف مجموع امتیاز کارت های ست نشده خود را می شمارد. سپس به اندازه اختلاف امتیازها، بازیکنی که ضربه زده امتیاز می گیرد. ولی اگر امتیاز کارت های ست شده بازیکنی که ضربه زده است بیشتر یا مساوی حریف باشد، حریف علاوه بر امتیاز اختلاف، ۲۵ امتیاز اضافی نیز می گیرد.
هر گاه تمام ۱۰ کارت یک بازیکن ست شود، می تواند اعلام جین کرده و ۲۵ امتیاز به علاوه امتیاز کارت های ست نشده حریف بگیرد. [ ۲]
زمانی که بعد از برداشت کارت، تمام ۱۱ کارت موجود در دست بازیکنی ست باشند، می تواند اعلام بیگ جین کرده و علاوه بر امتیاز جین، ۶ امتیاز اضافی بگیرد. [ ۲]
دو تئوری مشترک دربارهٔ ریشه و مبدأ بازی رامی وجود دارد که تأیید می کند مبدأ این بازی مکزیک یا چین در قرن نوزدهم میلادی بوده است. تئوری نخست که در کتاب Complete Hoyle فاستر آمده حاکی از این است که این بازی در مکزیک در اوایل دهه ۱۸۹۰ میلادی تحت عنوان بازی کانکویان مطرح شده است که با ۴۰ کارت از دسته کارت های اسپانیایی بازی می شده و سبک آن ترکیب یا ملد کارت ها بوده است. دومین تئوری می گوید این بازی ریشه اش به آسیا بر می گردد و رامی به نوعی از بازی معروف چینی ماهجونگ نشأت گرفته است. [ ۳]
wiki: جین رامی