جیمز کامرون

پیشنهاد کاربران

جیمز فرانسیس کامرون CC ( انگلیسی: James Francis Cameron؛ زادهٔ ۱۶ اوت ۱۹۵۴ ) کارگردان، تهیه کننده، فیلم نامه نویس و تدوین گر کانادایی است. او بیشتر برای خلق فیلم های علمی - تخیلی و حماسی معروف است. کامرون نخستین بار برای کارگردانی نابودگر ( ۱۹۸۴ ) شناخته شد. او با بیگانه ها ( ۱۹۸۶ ) ، ورطه ( ۱۹۸۹ ) ، نابودگر ۲: روز داوری ( ۱۹۹۱ ) ، و دروغ های حقیقی ( ۱۹۹۴ ) موفقیت های بیشتری را کسب کرد. دیگر فیلم های پرهزینهٔ او تایتانیک ( ۱۹۹۷ ) ، آواتار ( ۲۰۰۹ ) و آواتار: راه آب ( ۲۰۲۲ ) هستند. او برای تایتانیک جوایز اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین را دریافت کرد. آواتار نیز برایش نامزدی هایی را در همان دسته بندی ها به همراه داشت.
...
[مشاهده متن کامل]

او بنیان گذار لایتستورم اینترتینمنت، دیجیتال دامین و ارث شیپ پروداکشنز است. او علاوه بر فیلم سازی، کاوش گر دریا در نشنال جئوگرافیک است و تعدادی مستند در این زمینه نظیر اشباح غوطه ور ( ۲۰۰۳ ) تهیه کرده است. کامرون در تکنولوژی های فیلمبرداری زیر آب و وسایل نقلیه از راه دور مشارکت داشته است و به ایجاد سیستم دوربین دیجیتال فیوژن سه بعدی کمک کرد. کامرون در سال ۲۰۱۲ اولین فردی بود که به تنهایی به پایین ترین نقطه درازگودال ماریانا، عمیق ترین قسمت اقیانوسی زمین، رفت.
فیلم های کامرون تقریباً ۲ میلیارد دلار در آمریکای شمالی و ۶ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته اند. آواتار و "آواتار: راه آب" و تایتانیک به ترتیب با ۲٫۹۳ میلیارد دلار و ۲٫۳۲ میلیارد دلار و ۲٫۲۵ میلیارد دلار فروش، پرفروش ترین و سومین و چهارمین فیلم پرفروش تاریخ هستند. کامرون موفق به کارگردانی دو فیلم اول از پنج فیلم تاریخ شده که بیش از ۲ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته اند. در سال ۲۰۱۰، مجلهٔ تایم کامرون را به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرد. کامرون همچنین طرفدار محیط زیست است و چندین تجارت مجاز را اداره می کند.
در ایام نوجوانی خانواده اش به دهکده آرنج در جنوب کالیفرنیا نقل مکان کرد، و چندی بعد با خواندن کتابی دربارهٔ فیلم نامه نویسی با همکاری یکی از دوستانش یک فیلم نامه ده دقیقه ای نوشت، و آن را به طریقه ۳۵ میلی متری فیلم برداری کرد. کامرون با این فیلم در رشته های جلوه های ویژه، تمهیدات سینمایی و شیشه شفاف دست به آزمایش و تجربه زد. خودش گفته است: «به کتابخانه USC رفتم و هر چه مربوط به تکنولوژی فیلم بود پیدا کردم و خواندم. از صفحات کپی می گرفتم و از صفحات دیگر یادداشت برمی داشتم. در تکنولوژی سینما مجانی فارغ التحصیل شدم. در دانشکده ثبت نام نکرده بودم، بلکه تمام اوقات در کتابخانه بودم. معمولاً کوهی از کاغذ و پوشه در کنارم بود تا بیاموزم که جلوه های ویژه چگونه انجام می شوند. »

جیمز کامرونجیمز کامرونجیمز کامرونجیمز کامرونجیمز کامرون
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/جیمز_کامرون

بپرس