جی استنلی هال (ردیف جلو وسط) در کنار زیگموند فروید (ردیف جلو، سمت چپ) و چند روان شناس مشهور، در مقابل دانشگاه کلارک
جی استنلی هال (1846-1924) (G. Stanley Hall)
(با نام کامل: گرانویل استنلی هال) روان شناس وکارشناس آموزش و پرورش امریکایی و استاد دانشگاه های هاروارد و جان هاپکینز. او اولین امریکایی بود که در رشتۀ روان شناسی مدرک دکترا گرفت. همچنین، نخستین رئیس انجمن روان شناسی امریکا و اولین رئیس دانشگاه کلارک بود. در 1887 مجلۀ روان شناسی امریکا را دایر کرد کهتأثیری چشمگیر و عمیق بر پیشرفت اولیۀ روان شناسی آموزشی و روان شناسی کودک در ایالات متحده داشت.طبق پژوهش صورت گرفته توسط انجمن روان شناسی امریکا که در سال 2002 منتشر شده، هال در رتبۀ هفتاد و دوم برجسته ترین روان شناسان قرن بیستم قرار گرفته است. (در رقابتی تنگاتنگ با شاگردش لوئیس ترمن) او در کار تدریسنیز بر تعدادی از دانشجویانش (که بعدها از جمله روان شناسان پیشرو شدند)، از جمله جان دیویی و لوئیس ترمن، بسیار تأثیرگذار بود. تا سال1898، 30 نفر از 54 نفری که در امریکا موفق شدند درجۀ دکترای روان شناسی اخذ کنند، زیر نظر هال تحصیلات خود را به اتمام رساندند.
او فردی پیشگام در سازماندهی روان شناسی به عنوان یک علم و حرفه در امریکا در اواخر قرن 19م بود. وی را به علت پژوهش ها، سخنرانی ها و نوشته هایش که مرتبط با اهمیت دوران کودکی و نوجوانی است، به عنوان "پدر دورۀ نوجوانی" می شناسند. علایق اولیه اشبر روان شناسی تکاملی و رشد و پیشرفت کودک متمرکز بود و از جمله بنیانگذاران جنبش مطالعۀ کودکان در دهۀ 1880 به شمار می رفت.در دانشگاه کلارک به مطالعهٔ روان شناسى کودک، تعلیم و تربیت و بررسى دورۀ نوجوانى پرداخت. مهم ترین اثرش در این زمینه، با عنواننوجوانىدر دو مجلد بزرگ است. پس از انتشار آن و تأثیرگذاری بسیارش، علاقه مندى هال به مسائل کودکان و نوجوانان افزایش یافت. از دیگر آثار اوست:مشکلات آموزشی(۱۹۱۱) وزندگی و اعترافات یک روان شناس(۱۹۲۳). اوبه شدت تحت تأثیر نظریۀتبارزاییارنست هاینریش هکل قرار داشت که می گفت: "کودک نسبت به انسان بالغ، در سطح پائین تری از رشد انسانی قرار دارد." (نظریه ای که امروزه توسط اغلب دانشمندان تکامل رد شده است.)
هال در مزرعه ای در روستای اشفیلد، واقع در ماساچوست به دنیا آمد و همان جا نیز رشد و پرورش یافت. در خانه شان، آموزش و مذهب ترغیب می شد که همین امر باعث شد وقتی فقط 16 سال داشت، در مدرسه تدریس کند. در 1862 در کالج ویلیستون در استامپتون، ماساچوست ثبت نام کرد. اما پس از گذشت یک سال خود را به کالج ویلیامز در ویلیامستون، ماساچوست منتقل کرد. هال در 1867 از کالج ویلیامز فارغ التحصیل شد. پس از فارغ التحصیلی،به نیویورک سیتی نقل مکان ودر مدرسۀ دینی یونیونثبت نام کرد. به رغم این کهمطالعات و کارهای اولیه اشدر حوزۀعلوم دینی بود، امّا مطالعۀ کتاب اصول روان شناسی فیزیولوژیک ویلهلم_وونت او را به روان شناسی بسیار علاقه مند کرد. در نتیجه،در 1876به دانشگاه هاروارد رفت و زیر نظر ویلیام جیمز و هنری بوودیچ موفق به اخذ مدرک دکترا در روان شناسی شد.
او در 1909 مسئول دعوت از زیگموند_فروید و کارل یونگ برای دیدار از دانشگاه و ارائه یک سری سخنرانی در کنفرانس کلارک شد. آن اولین و تنها دیدار فروید از امریکا بود و بزرگ ترین کنفرانس در دانشگاه کلارکمحسوب می شد؛ کنفرانسی که بحث برانگیز همبود، زیرا تحقیق فروید مبتنی بر نظریه هایی بود که همکاران هال به عنوان نظریه های غیرعلمی، مورد انتقاد قرار می دادند.
منابع:
https://en.wikipedia.org/wiki/G._Stanley_Hall
https://www.verywellmind.com/g-stanley-hall-biography-2795507
https://www.britannica.com/biography/G-Stanley-Hall
https://www.biography.com/people/g-stanley-hall-38409
wikijoo: جی_استنلی_هال