جگوار سی - ایکس۷۵ ( به انگلیسی: Jaguar C - X75 ) یک خودروی مفهومی هیبریدی - الکتریکی ۲ سرنشینه است که توسط خودروساز بریتانیایی جگوار کارز با مشارکت مشتق از تیم فرمول یک، مهندسی پیشرفته ویلیامز، تولید شده است که در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۰ معرفی شد. پیشرانه کانسپت سی - ایکس۷۵ دارای امتیاز ۷۷۸ اسب بخار ( ۷۸۹ اسب بخار متری؛ ۵۸۰ کیلووات ) است از طریق چهار موتور الکتریکی YASA , [ ۲] که هر کدام یکی از چهار چرخ را به حرکت درمی آورند. باتری های محرک این موتورها با استفاده از دو توربین میکرو گاز دیزلی به جای یک موتور چهار زمانه معمولی شارژ می شوند. [ ۳] این به عنوان یک مطالعه طراحی توصیف شد که بر طراحی و فناوری آینده تأثیر می گذارد. [ ۴]
در مه ۲۰۱۱ جگوار تولید محدود سی - ایکس۷۵ را از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ با یک موتور بنزینی فشرده و القایی اجباری همراه با موتورهای الکتریکی به جای توربین های گاز میکرو در خودروی مفهومی اعلام کرد. قرار بود حداکثر ۲۵۰ خودرو با مشارکت ویلیامز پیشرفته ساخته شود. انتظار می رفت نسخه تولیدی دارای محدوده تمام الکتریکی ۵۰ کیلومتر ( ۳۱ مایل ) * باشد. [ ۵] [ ۶] در دسامبر ۲۰۱۲، این شرکت لغو تولید را به دلیل رکود بزرگ اعلام کرد. پنج نمونه اولیه توسعه در مشخصات خودروی تولیدی در سال ۲۰۱۳ تولید شد[ ۷] این خودرو در فیلم اسپکتر در سال ۲۰۱۵، بیست و چهارمین فیلم جیمز باند که در آن هفت خودرو در اختیار سازندگان فیلم قرار گرفت، نمایش داده شد. [ ۸]
از دید عملکرد، جگوار هدف خودروی اسپورت آینده خود را برای رسیدن به سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت ( ۲۰۵ مایل بر ساعت ) و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ( ۰ تا ۶۲ مایل بر ساعت ) در ۲٫۹ ثانیه و ۸۰ تا ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت ( ۵۰ تا ۹۰ مایل بر ساعت ) در ۲٫۳ ثانیه پیش بینی کرده بود. این موتور توسط چهار موتور الکتریکی ۱۴۵ کیلووات ( ۱۹۴ اسب بخار ) – یکی برای هر چرخ – که در مجموع ۷۸۰ اسب بخار ( ۵۸۲ کیلووات ) و گشتاور کل خروجی ۱٬۶۰۰ نیوتن متر ( ۱٬۱۸۰ پوند نیرو - فوت ) دارند، تأمین می شود. ذاتی پیشرانه این است که به طور مستقل هر چرخ را در محدوده سرعت کامل به حرکت درآورد که به عنوان بردار گشتاور شناخته می شود. [ ۹] [ ۱۰] وزن هر موتور ۵۰ کیلوگرم ( ۱۱۰ پوند ) است. [ ۴]
میکرو توربین های گاز Bladon Jets برق کافی برای افزایش برد خودرو تا ۹۰۰ کیلومتر ( ۵۵۹ مایل ) تولید می کنند در حالی که تولید ۲۸ گرم CO2 در هر کیلومتر در چرخه آزمایش اتحادیه اروپا. در حالی که سی - ایکس۷۵ فقط با باتری کار می کند، برد تمام الکتریکی ۱۱۰ کیلومتر ( ۶۸ مایل ) دارد. [ ۹] [ ۱۱] از جمله مزایای دیگر، میکروتوربین های مورد استفاده در سی - ایکس۷۵ می توانند با طیف وسیعی از سوخت ها از جمله گازوئیل، سوخت های زیستی، گاز طبیعی فشرده و گاز نفت مایع کار کنند. [ ۱۱] بسته باتری لیتیوم یون ۱۵ کیلووات ساعت وزن ۱۸۵ کیلوگرم ( ۴۰۸ پوند ) دارد. [ ۱۲] جگوار میانگین انتشار کربن را در چرخه آزمایش اروپا ۲۸ گرم در کیلومتر تخمین زده است، با این حال، انتشار کربن در صورت کارکردن توربین ها حدود ۱۵۰ گرم در کیلومتر است. [ ۱۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر مه ۲۰۱۱ جگوار تولید محدود سی - ایکس۷۵ را از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ با یک موتور بنزینی فشرده و القایی اجباری همراه با موتورهای الکتریکی به جای توربین های گاز میکرو در خودروی مفهومی اعلام کرد. قرار بود حداکثر ۲۵۰ خودرو با مشارکت ویلیامز پیشرفته ساخته شود. انتظار می رفت نسخه تولیدی دارای محدوده تمام الکتریکی ۵۰ کیلومتر ( ۳۱ مایل ) * باشد. [ ۵] [ ۶] در دسامبر ۲۰۱۲، این شرکت لغو تولید را به دلیل رکود بزرگ اعلام کرد. پنج نمونه اولیه توسعه در مشخصات خودروی تولیدی در سال ۲۰۱۳ تولید شد[ ۷] این خودرو در فیلم اسپکتر در سال ۲۰۱۵، بیست و چهارمین فیلم جیمز باند که در آن هفت خودرو در اختیار سازندگان فیلم قرار گرفت، نمایش داده شد. [ ۸]
از دید عملکرد، جگوار هدف خودروی اسپورت آینده خود را برای رسیدن به سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت ( ۲۰۵ مایل بر ساعت ) و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ( ۰ تا ۶۲ مایل بر ساعت ) در ۲٫۹ ثانیه و ۸۰ تا ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت ( ۵۰ تا ۹۰ مایل بر ساعت ) در ۲٫۳ ثانیه پیش بینی کرده بود. این موتور توسط چهار موتور الکتریکی ۱۴۵ کیلووات ( ۱۹۴ اسب بخار ) – یکی برای هر چرخ – که در مجموع ۷۸۰ اسب بخار ( ۵۸۲ کیلووات ) و گشتاور کل خروجی ۱٬۶۰۰ نیوتن متر ( ۱٬۱۸۰ پوند نیرو - فوت ) دارند، تأمین می شود. ذاتی پیشرانه این است که به طور مستقل هر چرخ را در محدوده سرعت کامل به حرکت درآورد که به عنوان بردار گشتاور شناخته می شود. [ ۹] [ ۱۰] وزن هر موتور ۵۰ کیلوگرم ( ۱۱۰ پوند ) است. [ ۴]
میکرو توربین های گاز Bladon Jets برق کافی برای افزایش برد خودرو تا ۹۰۰ کیلومتر ( ۵۵۹ مایل ) تولید می کنند در حالی که تولید ۲۸ گرم CO2 در هر کیلومتر در چرخه آزمایش اتحادیه اروپا. در حالی که سی - ایکس۷۵ فقط با باتری کار می کند، برد تمام الکتریکی ۱۱۰ کیلومتر ( ۶۸ مایل ) دارد. [ ۹] [ ۱۱] از جمله مزایای دیگر، میکروتوربین های مورد استفاده در سی - ایکس۷۵ می توانند با طیف وسیعی از سوخت ها از جمله گازوئیل، سوخت های زیستی، گاز طبیعی فشرده و گاز نفت مایع کار کنند. [ ۱۱] بسته باتری لیتیوم یون ۱۵ کیلووات ساعت وزن ۱۸۵ کیلوگرم ( ۴۰۸ پوند ) دارد. [ ۱۲] جگوار میانگین انتشار کربن را در چرخه آزمایش اروپا ۲۸ گرم در کیلومتر تخمین زده است، با این حال، انتشار کربن در صورت کارکردن توربین ها حدود ۱۵۰ گرم در کیلومتر است. [ ۱۳]
wiki: جگوار سی ایکس۷۵