جورج کلی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جورج کلی George Kelly (۱۹۰۵-۱۹۶۶م)، از روان شناسان آمریکایی بود. وی در شکل گیری حرفه روان شناسی بالینی در طول رشد سریع آن بعد از جنگ جهانی دوم نیروی عمده ای بود.کلی را مهم ترین و مشهورترین فرد در زمینه روان شناسی شناختی (Cognitive Psychology) می دانند. او عمدتا با نظریه سازه شخصی (Personal Construct Theory) شهرت دارد.
جورج کلی در سال ۱۹۰۵ در ایالت کانزاس آمریکا به دنیا آمد.
دوان شولتز و سیدنی آلن شولتز، نظریه های شخصیت، یحیی سیدمحمدی، تهران، ویرایش، ۱۳۸۹، چاپ هفدهم، ص۳۹۶.
او در کلاس های درس روان شناسی نمی فهمید فِلِشی که محرک را به پاسخ وصل می کرد برای چه بود؛ او هیچگاه آن را درک نکرد! این رفتارگرایی سنتی که رویکردی آزمایشی به روان شناسی داشت نتوانست علاقه وی را برانگیزد.کلی روان کاوی را نیز بررسی کرد. او چنین نوشت: «یادم نمی آید که کدام یک از کتاب های فروید را سعی داشتم بخوانم، ولی این احساس ناباوری را به یاد می آورم که هر کسی می توانست چنین مطالب بی معنایی را بنویسد و خیلی کمتر آن را منتشر کند.»
دوان شولتز و سیدنی آلن شولتز، نظریه های شخصیت، یحیی سیدمحمدی، تهران، ویرایش، ۱۳۸۹، چاپ هفدهم، ص۳۹۶.
برخی منابع الهامْ بخش، که در تکوین مفاهیم اساسی نظریه کلی مؤثر واقع شده اند، دیالتیک هگلی، پدیدارشناسی و به ویژه عمل گرایی دیویی هستند. تاثیر هگل در مفهوم سازه های دو قطبی جرج کلی مشهود است، و تاثیر دیویی بر کلی بسیار عمیق است و این امر را می توان از موضع محوری مفهوم "پیش بینی" در معرفت شناسی کلی دریافت.
خسرو باقری و زهره خسروی، نظریه های روان شناسی معاصر (به سوی سازه گرایی واقع گرایانه)، تهران، علم، ۱۳۸۷، چاپ اول، ص۱۶۶-۱۶۵.
...

دانشنامه آزاد فارسی


جورج کِلی (1905-1967)(George Kelly)
(با نام کامل: جورج الکساندر کِلی) روان شناس، درمانگر، مدرس و نظریه پرداز شخصیت اهل امریکا.
او را پدر روان شناسی بالینی شناختی می شناسند که نظریۀ شخصیت و روان شناسی سازه های شخصی اش بسیار معروف است.
جورج کِلی در مزرعه ای نزدیک پِرت متولد شد. والدینش بسیار مذهبی و سختگیر بودند و توجه بسیاری به او داشتند که تنها فرزند خانواده بود. طی سال های کودکی اش، آن ها بارها نقل مکان کردند که این موضوع باعث شد تحصیلات اولیه اش بسیار پراکنده شود.
در 1926، مدرک کارشناسی اش را در رشتۀ فیزیک و ریاضیات ازکالج پارک دریافت کرد.اما علاقه اش از علوم به مسائل و مشکلات اجتماعی تغییر کردو رشته اش را تغییرداد تا این که مدرک کارشناسی ارشدش را در رشتۀ جامعه شناسیاز دانشگاه کانزاسگرفت.
در 1929، و پس از دریافت بورس تحصیلی، مدرک کارشناسی آموزش را در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلنددریافتکرد. پس از آن بود که به روان شناسی علاقه مند شد.سپس به امریکا بازگشت تا مطالعات روان شناسی خود را ادامه دهد و در 1931 مدرک دکترایش را در رشتۀ روان شناسی از دانشگاه دولتی آیووا گرفت. پس از اخذ مدرک دکترا، به عنوان روان درمانگر در کانزاس مشغول به کار شد.او علاقۀ زیادی به تشخیص بالینی داشت.
طی جنگ جهانی دوم، به نیروی دریایی امریکا پیوست و به عنوان روان شناس به خدمت مشغول شد.پس از پایان جنگ جهانی دوم در 1945، یک سال در دانشگاه مریلند تدریس کرد. سپساستاد و مدیر روان شناسی بالینی (و جانشین کارل_راجرز) در دانشگاه ایالتی اوهایوشد و به مدت بیست سال آن جا ماند و به تدریس، اصلاح کردن نظریۀ شخصیت خود، وپژوهش پرداخت.تحت هدایت و توجه او، برنامۀ آموزشی روان شناسی فارغ التحصیلان دانشگاه اوهایو به یکی از بهترین ها در ایالات متحده تبدیل شد.
از جمله کتاب های اوست:روان شناسیسازه های شخصی (1955) ونظریۀ شخصیت (1963).
او در ۱۹۶۵ مقام استادی را در دانشگاه برندایس پذیرفت ولی پس از مدت کوتاهی درگذشت.
منابع:
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Kelly_(psychologist)
https://www.verywellmind.com/george-kelly-biography-2795498
http://www.kellysociety.org/kelly.html

پیشنهاد کاربران

بپرس