در اصطلاح فلاسفه ، فرشتگان است، چه نزد حکما مقرر است که حق تعالی اول یک فرشته پدید آورد، پس آن فرشته یک فرشته ٔ دیگر و یک آسمان پدید آورد. و بهمین ترتیب ده فرشته و نه آسمان پیدا شدند که آنان را عقول عشره گویند. ( از غیاث اللغات )
... [مشاهده متن کامل]
- عقول زواهر ؛ در اصطلاح اشراقیان ، عقول طولیه است . ( از فرهنگ علوم عقلی )
- عقول ساذجة ؛ عقول ابلهان و اطفال . ( فرهنگ علوم عقلی ) .
- عقول عالیه ؛ عقول طولیه است . ( فرهنگ علوم عقلی ) .
- عقول فعاله ؛ صدرالدین شیرازی گوید تمام عقول فعالند و اشعه ٔنور الهی اند. بنابراین کلمه ٔ عقل فعال کلمه ٔ عامی است که شامل تمام عقول طولیه میشود لکن از نظر جهان جسمانی عقل فعال عقل دهم است که مستقیماً به جهان کون و فساد و عقول و نفوس انسانی فیض دهد. ( فرهنگ علوم عقلی از رسائل صدرا ) .
- عقول قادسه و قدسیه در اصطلاح فلسفه ٔ اشراق ؛ عقول مجرده و قاهره است . ( از فرهنگ علوم عقلی ) .
- عقول متکافئة ؛ درعرض عقول طولیه ٔ مترتبه ، عقولی دیگر پدید آمده اند که آنها را عقول عرضیه ٔ متکافئه نامند از آن جهت که ترتب علی و معلولی میان آنها برقرار نیست و گمان کرده اند که مراد افلاطون از ارباب انواع همان عقول متکافئه ٔ عرضیه است . ( از فرهنگ علوم عقلی ) .
... [مشاهده متن کامل]
- عقول زواهر ؛ در اصطلاح اشراقیان ، عقول طولیه است . ( از فرهنگ علوم عقلی )
- عقول ساذجة ؛ عقول ابلهان و اطفال . ( فرهنگ علوم عقلی ) .
- عقول عالیه ؛ عقول طولیه است . ( فرهنگ علوم عقلی ) .
- عقول فعاله ؛ صدرالدین شیرازی گوید تمام عقول فعالند و اشعه ٔنور الهی اند. بنابراین کلمه ٔ عقل فعال کلمه ٔ عامی است که شامل تمام عقول طولیه میشود لکن از نظر جهان جسمانی عقل فعال عقل دهم است که مستقیماً به جهان کون و فساد و عقول و نفوس انسانی فیض دهد. ( فرهنگ علوم عقلی از رسائل صدرا ) .
- عقول قادسه و قدسیه در اصطلاح فلسفه ٔ اشراق ؛ عقول مجرده و قاهره است . ( از فرهنگ علوم عقلی ) .
- عقول متکافئة ؛ درعرض عقول طولیه ٔ مترتبه ، عقولی دیگر پدید آمده اند که آنها را عقول عرضیه ٔ متکافئه نامند از آن جهت که ترتب علی و معلولی میان آنها برقرار نیست و گمان کرده اند که مراد افلاطون از ارباب انواع همان عقول متکافئه ٔ عرضیه است . ( از فرهنگ علوم عقلی ) .