[ویکی نور] جواهر القرآن و درره. جواهر القرآن و درره نوشته حجة الاسلام ابوحامد محمد بن محمد غزالی(450-505 ق) و به زبان عربی است.ابوحامد فردی فقیه، اصولی، عارف، متکلم،فیلسوف و یکی از دانشوران مشرق زمین است.وی در
طابران طوس در خانواده ای فقیر پا به جهان گذاشت.وی در زمینه های مختلف علمی نبوغ سرشاری از خود نشان داد.
«جواهر القرآن» یکی از آثار او در زمینه علوم قرآنی است.وی در این کتاب درصدد برآمده است که تالی قرآن را با عمق معانی قرآن آشنا سازد تا از این راه گوهرهای گرانبها نصیبش شود.غزالی هدف گوهرین قرآن را دعوت بندگان به عبادت یکتا آفریدگار شایسته ستایش دانسته و سور و آیات قرآنی را به 6 نوع تقسیم می کند:
برخی از این آیات به معرفی خداوند(موعو الیه)پرداخته،دسته ای صراط مستقیم را به پویندگان می نمایاند و دسته ای دیگر حال و اصلان به محبوب را بیان می دارد.گروهی هم به بیان حالات اجابت کنندگان دعوت و نیز نافرمانان پرداخته و دسته ای به شرح حالات منکرین و پرده برداشتن از رسوایی های ایشان در مبارزه با حق پرداخته و دسته آخر به چگونگی آبادان ساختن منزلگاهای سلوک و چگونگی برگرفتن توشه و زاد برای پیمودن این مسیر می پردازد.
این اقسام شش گانه؛با فروعاتی که دارند منبع و سرچشمه علوم دینی که به علوم صدف و علوم گوهر منقسم می شوند، می باشد.در این جا نویسنده به دانشهایی که به منزله صدف هستند نظیر علم لغت عرب، علم نحو، علم قرائات و...و مراتب و درجات آنها اشاره می کند و سپس علوم لباب و گوهرها را به دو طبقه سفلی و علیا که هرکدام دارای اقسامی است تقسیم می کند.
غزالی دیگر علوم مانند طب و نجوم و هیئت و...را نیز منبعث از قرآن می داند.
«جواهر القرآن» یکی از آثار او در زمینه علوم قرآنی است.وی در این کتاب درصدد برآمده است که تالی قرآن را با عمق معانی قرآن آشنا سازد تا از این راه گوهرهای گرانبها نصیبش شود.غزالی هدف گوهرین قرآن را دعوت بندگان به عبادت یکتا آفریدگار شایسته ستایش دانسته و سور و آیات قرآنی را به 6 نوع تقسیم می کند:
برخی از این آیات به معرفی خداوند(موعو الیه)پرداخته،دسته ای صراط مستقیم را به پویندگان می نمایاند و دسته ای دیگر حال و اصلان به محبوب را بیان می دارد.گروهی هم به بیان حالات اجابت کنندگان دعوت و نیز نافرمانان پرداخته و دسته ای به شرح حالات منکرین و پرده برداشتن از رسوایی های ایشان در مبارزه با حق پرداخته و دسته آخر به چگونگی آبادان ساختن منزلگاهای سلوک و چگونگی برگرفتن توشه و زاد برای پیمودن این مسیر می پردازد.
این اقسام شش گانه؛با فروعاتی که دارند منبع و سرچشمه علوم دینی که به علوم صدف و علوم گوهر منقسم می شوند، می باشد.در این جا نویسنده به دانشهایی که به منزله صدف هستند نظیر علم لغت عرب، علم نحو، علم قرائات و...و مراتب و درجات آنها اشاره می کند و سپس علوم لباب و گوهرها را به دو طبقه سفلی و علیا که هرکدام دارای اقسامی است تقسیم می کند.
غزالی دیگر علوم مانند طب و نجوم و هیئت و...را نیز منبعث از قرآن می داند.
wikinoor: جواهر_القرآن_و_درره
[ویکی فقه] جواهر القرآن و درره (کتاب). «جواهر القرآن و درره» نوشته حجة الاسلام ابو حامد محمد بن محمد غزالی (۴۵۰- ۵۰۵ ق) و به زبان عربی است.
ابو حامد فردی فقیه، اصولی، عارف، متکلم، فیلسوف و یکی از دانشوران مشرق زمین است. وی در طابران طوس در خانواده ای فقیر پا به جهان گذاشت. وی در زمینه های مختلف علمی نبوغ سرشاری از خود نشان داد. «جواهر القرآن» یکی از آثار او در زمینه علوم قرآنی است. وی در این کتاب درصدد برآمده است که تالی قرآن را با عمق معانی قرآن آشنا سازد تا از این راه گوهرهای گرانبها نصیبش شود. غزالی هدف گوهرین قرآن را دعوت بندگان به عبادت یکتا آفریدگار شایسته ستایش دانسته و سور و آیات قرآنی را به ۶ نوع تقسیم می کند: برخی از این آیات به معرفی خداوند (موعو الیه) پرداخته، دسته ای صراط مستقیم را به پویندگان می نمایاند و دسته ای دیگر حال و اصلان به محبوب را بیان می دارد. گروهی هم به بیان حالات اجابت کنندگان دعوت و نیز نافرمانان پرداخته و دسته ای به شرح حالات منکرین و پرده برداشتن از رسوایی های ایشان در مبارزه با حق پرداخته و دسته آخر به چگونگی آبادان ساختن منزلگاهای سلوک و چگونگی برگرفتن توشه و زاد برای پیمودن این مسیر می پردازد. این اقسام شش گانه؛ با فروعاتی که دارند منبع و سرچشمه علوم دینی که به علوم صدف و علوم گوهر منقسم می شوند، می باشد. در این جا نویسنده به دانشهایی که به منزله صدف هستند نظیر علم لغت عرب، علم نحو، علم قرائات و... و مراتب و درجات آنها اشاره می کند و سپس علوم لباب و گوهرها را به دو طبقه سفلی و علیا که هرکدام دارای اقسامی است تقسیم می کند. غزالی دیگر علوم مانند طب و نجوم و هیئت و... را نیز منبعث از قرآن می داند. نویسنده به بیان علت تعبیر قرآن از معانی عالم ملکوت با مثالهای عالم ملک و شهادت پرداخته و راهی که بدان وسیله می توان به ارتباط بین دو عالم مذکور آگاه شد را معرفی می کند. بیان فائده وجود رموز و اشارات در قرآن، چگونگی برتری برخی از آیات بر برخی دیگر، اسرار «فاتحة الکتاب»، علت برابری سوره اخلاص با ثلث قرآن، بیان حال عارفان، معرفی جواهر قرآن و تقسیم لباب قرآن به نمط جواهر و نمط درر- که مراد از اولی تنها در یافتن انوار شناخت از آیات مربوطه و مراد از دومی استقامت ورزیدن در طریق سلوک با بهره گرفتن از آیات مرتبط است، بنابراین آیات دسته اول مربوط به علم و شناخت و آیات دسته دوم مرتبط با عمل است- مطالبی است که در این کتاب بدانها پرداخته شده است.
ساختار کتاب
کتاب دارای یک مقدمه و دو بخش اساسی است: ۱- بخش مقدمات ۲- بخش مقاصد بخش مقدمات خود مشتمل بر ۱۹ فصل و بخش مقاصد دارای دو نمط جواهر و نمط درر و یک فصل می باشد. در نمط جواهر آیات مرتبط با موضوع شناخت و در نمط درر آیات مرتبط با عمل از سور مختلف قرآنی جمع آوری شده است. در پایان کتاب هم فهرست مطالب آن آمده است.
نسخه شناسی
کتاب به قلم حجة الاسلام ابو حامد غزالی نگاشته شده و در قطع وزیری با جلد شومیز در ۱۷۶ صفحه اولین بار در سال ۱۴۰۹ هجری قمری- ۱۹۸۸ میلادی از سوی «دار الکتب العلمیة» بیروت منتشر شده است.
ابو حامد فردی فقیه، اصولی، عارف، متکلم، فیلسوف و یکی از دانشوران مشرق زمین است. وی در طابران طوس در خانواده ای فقیر پا به جهان گذاشت. وی در زمینه های مختلف علمی نبوغ سرشاری از خود نشان داد. «جواهر القرآن» یکی از آثار او در زمینه علوم قرآنی است. وی در این کتاب درصدد برآمده است که تالی قرآن را با عمق معانی قرآن آشنا سازد تا از این راه گوهرهای گرانبها نصیبش شود. غزالی هدف گوهرین قرآن را دعوت بندگان به عبادت یکتا آفریدگار شایسته ستایش دانسته و سور و آیات قرآنی را به ۶ نوع تقسیم می کند: برخی از این آیات به معرفی خداوند (موعو الیه) پرداخته، دسته ای صراط مستقیم را به پویندگان می نمایاند و دسته ای دیگر حال و اصلان به محبوب را بیان می دارد. گروهی هم به بیان حالات اجابت کنندگان دعوت و نیز نافرمانان پرداخته و دسته ای به شرح حالات منکرین و پرده برداشتن از رسوایی های ایشان در مبارزه با حق پرداخته و دسته آخر به چگونگی آبادان ساختن منزلگاهای سلوک و چگونگی برگرفتن توشه و زاد برای پیمودن این مسیر می پردازد. این اقسام شش گانه؛ با فروعاتی که دارند منبع و سرچشمه علوم دینی که به علوم صدف و علوم گوهر منقسم می شوند، می باشد. در این جا نویسنده به دانشهایی که به منزله صدف هستند نظیر علم لغت عرب، علم نحو، علم قرائات و... و مراتب و درجات آنها اشاره می کند و سپس علوم لباب و گوهرها را به دو طبقه سفلی و علیا که هرکدام دارای اقسامی است تقسیم می کند. غزالی دیگر علوم مانند طب و نجوم و هیئت و... را نیز منبعث از قرآن می داند. نویسنده به بیان علت تعبیر قرآن از معانی عالم ملکوت با مثالهای عالم ملک و شهادت پرداخته و راهی که بدان وسیله می توان به ارتباط بین دو عالم مذکور آگاه شد را معرفی می کند. بیان فائده وجود رموز و اشارات در قرآن، چگونگی برتری برخی از آیات بر برخی دیگر، اسرار «فاتحة الکتاب»، علت برابری سوره اخلاص با ثلث قرآن، بیان حال عارفان، معرفی جواهر قرآن و تقسیم لباب قرآن به نمط جواهر و نمط درر- که مراد از اولی تنها در یافتن انوار شناخت از آیات مربوطه و مراد از دومی استقامت ورزیدن در طریق سلوک با بهره گرفتن از آیات مرتبط است، بنابراین آیات دسته اول مربوط به علم و شناخت و آیات دسته دوم مرتبط با عمل است- مطالبی است که در این کتاب بدانها پرداخته شده است.
ساختار کتاب
کتاب دارای یک مقدمه و دو بخش اساسی است: ۱- بخش مقدمات ۲- بخش مقاصد بخش مقدمات خود مشتمل بر ۱۹ فصل و بخش مقاصد دارای دو نمط جواهر و نمط درر و یک فصل می باشد. در نمط جواهر آیات مرتبط با موضوع شناخت و در نمط درر آیات مرتبط با عمل از سور مختلف قرآنی جمع آوری شده است. در پایان کتاب هم فهرست مطالب آن آمده است.
نسخه شناسی
کتاب به قلم حجة الاسلام ابو حامد غزالی نگاشته شده و در قطع وزیری با جلد شومیز در ۱۷۶ صفحه اولین بار در سال ۱۴۰۹ هجری قمری- ۱۹۸۸ میلادی از سوی «دار الکتب العلمیة» بیروت منتشر شده است.
wikifeqh: جواهر_القرآن_و_درره _(کتاب)