جهانی شدن فرهنگی به انتقال عقاید، معانی و ارزش ها در سراسر جهان به گونه ای که روابط اجتماعی را گسترش و تشدید کند گفته می شود. [ ۱] این فرایند با مصرف مشترک فرهنگ هایی مشخص می شود که توسط اینترنت، رسانه های فرهنگ عمومی و سفرهای بین المللی منتشر شده اند. این امر به فرآیندهای بورس کالا و استعمار افزوده است که سابقه طولانی تری در حمل معنای فرهنگی در سراسر جهان دارد. گردش فرهنگ ها افراد را قادر می سازد تا در روابط اجتماعی گسترده ای که از مرزهای ملی و منطقه ای عبور می کند سهیم شوند. ایجاد و گسترش چنین روابط اجتماعی صرفاً در سطح مادی مشاهده نمی شود. جهانی سازی فرهنگی شامل شکل گیری هنجارها و دانش های مشترکی است که مردم با آن هویت فرهنگی فردی و جمعی خود را مرتبط می کنند. این امر باعث افزایش ارتباط دو جانبه و پیوستگی بین جمعیت ها و فرهنگ های مختلف می شود. [ ۲] ایده جهانی شدن فرهنگی در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی ظهور کرد، اما به طور گسترده توسط دانشگاهیان غربی در طول دهه ۱۹۹۰ میلادی و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی بر سر زبان ها افتاد. برای برخی از محققان، ایده جهانی شدن فرهنگی واکنشی است به ادعاهای مطرح شده توسط منتقدان امپریالیسم فرهنگی در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفwiki: جهانی شدن فرهنگی