جهان همچون اراده و تصور

دانشنامه عمومی

جهان همچون اراده و تصور ( به آلمانی: Die Welt als Wille und Vorstellung ) مهم ترین اثر آرتور شوپنهاور فیلسوف آلمانی است. این کتاب اولین بار در سال ۱۸۱۸ در یک جلد به چاپ رسید. [ ۱] در ۱۸۴۴ ویراست دومی از این اثر در دو جلد منتشر شد که جلد اول آن در واقع چاپ مجدد ویراست نخست و جلد دوم حاوی پنجاه فصل مباحث تکمیلی دربارهٔ جلد اول بود.
آرتور شوپنهاور در تابستان ۱۸۱۳ رساله دکترای خود را تحت عنوان «ریشه چهارگان اصل دلیل کافی» به ثبت رساند و مدرک دکترای خود را از دانشگاه ینا دریافت کرد. او سپس رساله دیگری با نام «در باب بینایی و رنگ ها» در ۱۸۱۶ منتشر کرد. پس از آن بود که شوپنهاور مشغول نوشتن اثر برجسته خود، جهان همچون اراده و تصور، شد. او معتقد بود که در این اثر تنها «یک اندیشه واحد» را از چشم اندازهای گوناگون مورد بررسی قرار می دهد. [ ۲] وی فلسفه اش را در چهار کتاب ( محتویات جلد اول ) در باب های معرفت شناسی، هستی شناسی، زیبایی شناسی و اخلاق پرورش داده و ضمیمه جلد اول را به نقد فلسفه کانتی اختصاص می دهد.
فلسفه شوپنهاور، به عقیده شخصی خود او، «تداوم و مکمل طبیعی» فلسفه کانت است، چرا که وی ایدئالیتهٔ مکان و زمان و شی فی نفسه کانتی را به عنوان بنیان نظام فلسفی خود اتخاذ کرده و می گوید جهانی که انسان ها تجربه می کنند ( جهان اشیا در فضا و زمان که از طریق علیت مرتبط می شوند ) تنها یک تصویر ذهنی، یک «re - presentation» یا تصور، از داده هایی ست که حواس انسان جمع آوری کرده اند. این تصور در عین حال که با پندار صرف تخیل کلا متفاوت است، وابسته به سوژه شناسا بوده و نمی تواند به عنوان جهانی که فی نفسه وجود دارد شناخته شود. بر این اساس، دانش انسان از اشیا در واقع دانش او از پدیده های صرف است، و نه اشیا فی نفسه. شوپنهاور شی فی نفسه ( ماهیت درونی همه چیز ) را به عنوان «اراده» می شناسد و می نویسد: «نزد من ارادهٔ بی شناختْ بنیان واقعیت امور است. »[ ۳] او اراده را «یک میل مفرط کور مقاومت ناپذیر» می خواند که هنگامی که در خودش بررسی شود عاری از شناخت بوده و به حیات و اندام یابی نیز گره نخورده است؛ «از این رو امر غیرآلی نیز دارای اراده ای است که مظاهرش تمام کیفیات اساسی آن اند. »[ ۳] به این ترتیب، جهان همچون تصور در حقیقت عینیت یابی اراده است.
آرتور شوپنهاور پس از انتشار «جهان همچون اراده و تصور» در ۱۸۱۸، باقی مانده عمر خود را صرف پالایش و تفسیر اندیشه های منتشر شده در ویراست نخست همین کتاب کرد، اما هیچ گاه تغییری اساسی در فلسفه اش ایجاد نکرد. اثر برجسته شوپنهاور تا سال ۱۸۵۱ و تا زمان انتشار «متعلقات و ملحقات» مورد بی توجهی کامل قرار گرفته بود. [ ۴]
عکس جهان همچون اراده و تصور
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

جهان همچون اراده و تصوّر (Die Welt als Wille und Vorstellung)
کتابی در فلسفه، نوشتۀ آرتور شوپنهاور، به زبان آلمانی، منتشرشده در ۱۸۱۹. این کتاب، که مهم ترین اثر شوپنهاور به شمار می رود و تأثیری قاطع و انکارناپذیر بر آرای فلاسفۀ بعد از خود ازجمله نیچه و ویتگنشتاین نهاده، در چهار کتاب تدوین شده است: کتاب اول، دربارۀ جهان همچون تصور؛ کتاب دوم، درجات و صور تجلی اراده؛ کتاب سوم، که دربردارندۀ نظریۀ زیباشناسی شوپنهاور است؛ کتاب چهارم، که آرای شوپنهاور را دربارۀ دین و اخلاق دربردارد. شوپنهاور، با بازگشت به فلسفۀ کانت، تند ترین نقدها را بر فلسفۀ هگل وارد کرد. بنیادی ترین اندیشۀ مندرج در جهان همچون اراده و تصور این اندیشه است که جهان چیزی نیست جز تصور فاعل شناسایی، و آن چه شیء فی نفسه را نمی توان از بیرون شناسایی کرد و یگانه حامل اصلی شناسایی آن اراده است. مؤلف در کتاب سوم، ضمن بحثی دربارۀ هنر، قصد آن دارد که هنر را چونان راه رهایی از قیوداتی بنمایاند که شناخت بر آدمی و بر فلسفه تحمیل می کند. اساس نظریۀ اخلاق شوپنهاور بر ردِ هر نوع اخلاق دستوری استوار است. این کتاب، به رغم همۀ نقدهایی که بر آن وارد است، از دو جنبه حائز اهمیت است؛ بهادادن به تشخص فردی آدمی، و تبیین انتقادی ایدئالیسم و تاریخ باوری.

پیشنهاد کاربران

بپرس