[ویکی فقه] منابع تاریخ عرب ، به ویژه ادبیات ایام العرب ، نشان می دهند که جنگ نه تنها بخش عمده ای از زندگی عرب جاهلی بود، که از ارکان و مقومات زندگی در جزیره العرب به شمار می رفت .
مردم عرب در دوران جاهلیت به اقتضای زندگی قبیله ای و شرایط جغرافیایی محیط زیستشان، گونه ای عصیان گری داشتند و همواره از اطاعت از حکومت یا سیاستی خاص سر باز می زدند. آنان برای ریاست به رقابت و حتی با خویشاوندان خود به معارضه می پرداختند.فراوانی واژگان مربوط به جنگ و وسایل جنگی در ادبیات عرب، خصوصاً اشعار و نوشته های بر جای مانده در پاره ای منابع بابلی و آشوری، نیز این موضوع را تأیید می کند.
انگیزه
انتقام جویی از جمله فضائل کهن اعراب و موجب فخر آن ها و خون خواهی، قانون برتر صحرا به شمار می رفت. ، انگیزه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ، مانند یافتن چراگاه و محل زندگی ، تنگی معیشت و امید به یافتن غذا و غنیمت ، انتقام و خونخواهی نیروی کار ارزان با به بردگی کشیدن نیروهای دشمن، و مهم تر از همه عصبیتهای قومی و قبیله ای ، آتش جنگ را میان اقوام عرب ، به ویژه بادیه نشینان ، برمی افروخت ، در میان شهرنشینان ، مانند ساکنان مکه و یثرب و طائف ، علاوه بر این انگیزه ها، دلایل دیگری ، مانند دفاع از قافله های تجاری در برابر غارتگران بادیه نشین ، نیز در بسیاری موارد اسباب جنگ را فراهم می آورد.
اهمیت بحث
صرف نظر از اسباب و انگیزه ها، آنچه در تاریخ جنگ مردم عرب اهمیت دارد، بررسی روشهای جنگ (فن جنگ ) نزد آنان پیش از اسلام و پیگیری ت حولات آن تا دوره اسلام است ، در واقع ، باید دید که آیا فن جنگ در صدر اسلام و پس از آن ، استمرار سنّت جنگ در میان عرب قبل از اسلام بوده یا مسیری مستقل را پیموده و در صورت تأثیرپذیری ، میزان این تأثیرات چقدر و چگونه بوده است .
فنون
...
مردم عرب در دوران جاهلیت به اقتضای زندگی قبیله ای و شرایط جغرافیایی محیط زیستشان، گونه ای عصیان گری داشتند و همواره از اطاعت از حکومت یا سیاستی خاص سر باز می زدند. آنان برای ریاست به رقابت و حتی با خویشاوندان خود به معارضه می پرداختند.فراوانی واژگان مربوط به جنگ و وسایل جنگی در ادبیات عرب، خصوصاً اشعار و نوشته های بر جای مانده در پاره ای منابع بابلی و آشوری، نیز این موضوع را تأیید می کند.
انگیزه
انتقام جویی از جمله فضائل کهن اعراب و موجب فخر آن ها و خون خواهی، قانون برتر صحرا به شمار می رفت. ، انگیزه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ، مانند یافتن چراگاه و محل زندگی ، تنگی معیشت و امید به یافتن غذا و غنیمت ، انتقام و خونخواهی نیروی کار ارزان با به بردگی کشیدن نیروهای دشمن، و مهم تر از همه عصبیتهای قومی و قبیله ای ، آتش جنگ را میان اقوام عرب ، به ویژه بادیه نشینان ، برمی افروخت ، در میان شهرنشینان ، مانند ساکنان مکه و یثرب و طائف ، علاوه بر این انگیزه ها، دلایل دیگری ، مانند دفاع از قافله های تجاری در برابر غارتگران بادیه نشین ، نیز در بسیاری موارد اسباب جنگ را فراهم می آورد.
اهمیت بحث
صرف نظر از اسباب و انگیزه ها، آنچه در تاریخ جنگ مردم عرب اهمیت دارد، بررسی روشهای جنگ (فن جنگ ) نزد آنان پیش از اسلام و پیگیری ت حولات آن تا دوره اسلام است ، در واقع ، باید دید که آیا فن جنگ در صدر اسلام و پس از آن ، استمرار سنّت جنگ در میان عرب قبل از اسلام بوده یا مسیری مستقل را پیموده و در صورت تأثیرپذیری ، میزان این تأثیرات چقدر و چگونه بوده است .
فنون
...
wikifeqh: جنگ_در_جاهلیت
[ویکی فقه] جنگ در جاهلیت (قرآن). در عصر جاهلیت نزاعها و جنگهای قبیله ای بین آنها برقرار بود، که نمونه آن قبیله اوس و خزرج بود و بیشتر انگیزه های آنان در جنگها دستیابی به غنایم بود.
۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۲۱۷.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۹، ص۴۵۰، برگرفته از مقاله «جنگ در جاهلیت».
...
۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۲۱۷.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۹، ص۴۵۰، برگرفته از مقاله «جنگ در جاهلیت».
...
wikifeqh: جنگ_در_جاهلیت_(قرآن)