جنرال موتورز شرکت

دانشنامه آزاد فارسی

جِنِرالْ موتورْز، شرکت (General Motors Corporation)
(با نام اختصاری جی ام) بزرگ ترین سازندۀ خودروهای سواری و انواع کامیون در جهان. دفاتر مرکزی آن در دیترویت۱، ایالت میشیگان قرار دارد و پرفروش ترین شرکت ایالات متحده است. جنرال موتورز، مالک خودرو سازی آدام اوپل۲ در آلمان و واکسهال۳ در انگلستان است. سهمی از خودروسازی سوئدی ساب۴ و ایسوزو۵ نیز به این شرکت تعلق دارد. شعبه های دیگر آن عبارت اند از چند شرکت بزرگ ارتباطات راه دور و الکترونیک و خدمات مالی و بیمه. این شرکت در ساخت لکوموتیو برای راه آهن نیز فعال است. بنیانگذار جنرال موتورز، شخصی به نام ویلیام سی دورانت۶ بود. او در دهۀ ۱۸۸۰، با شریک تجاری خود، برای تولید کالسکه هایی که با اسب کشیده می شدند شرکتی تأسیس کرد و از این راه میلیونر شد. در ۱۹۰۴، خودرو سازیِ در حال ورشکستگیِ بیوک۷ را خرید و گرچه مهارت فنی نداشت، به اتکای استعداد تجاری خود این شرکت را به بزرگ ترین سازندۀ خودرو در امریکا تبدیل کرد. دورانت، در ۱۹۰۸ ماشین سازی جنرال موتورز را تأسیس کرد و در فاصلۀ چند سال، چند شرکت سازندۀ خودرو و قطعات، ازجمله شرکت های سازندۀ اولدزموبیل۸ و کادیلاک۹ را خرید. با خریدهای پی درپی دورانت، اوضاع مالی شرکت وخیم شد و در ۱۹۱۰، بانکداران وام دهنده با به دست گرفتن کنترل شرکت، دورانت را مجبور به ترک شرکت کردند. یک سال بعد، دورانت با مشارکت یک رانندۀ سوئیسی، خودروهای مسابقه ای به نام لوئیز شورولت۱۰، خودروسازی شورولت را تأسیس کرد و با تولید خودرو های ارزان قیمت و سود حاصل از آن، سهام جنرال موتورز را بازخرید و در ۱۹۱۶ کنترل آن را به دست گرفت. شورولت، در ۱۹۱۸ رسماً بخشی از جنرال موتورز شد. با ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم در ۱۹۴۱، جنرال موتورز به تولید تانک و هواپیما و انواع سلاح ها و تجهیزات نظامی برای نیروهای متفقین پرداخت و بعد از جنگ دوباره به تولید خودرو های سواری با نوآوری های فنی روی آورد. جنرال موتورز، در ۱۹۵۹ کوروِر۱۱ را عرضه کرد. درنتیجۀ تحریم های نفتی کشورهای عربی در اوایل دهۀ ۱۹۷۴، فروش خودروهای امریکایی کاهش یافت و خریدارانی که خواستار خودروهای کم مصرف بودند، به خودروهای خارجی روی آوردند. جنرال موتورز، در زمینۀ تولید خودروهایی که آلودگی کمتری تولید می کردند نیز موفق نشد خواست های عموم را برآورده کند و درنتیجه، در اجرای قوانین محیط زیست ناگزیر به صرف هزینه هایی گزاف شد. با وجود تحمل ضررهای فراوان در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، جنرال موتورز در ۱۹۹۳ دوباره سودآور شد.DetroitAdam OpelVauxhallSaabIsuzuWilliam C DurantBuickOldsmobileCadillacLouis ChevroletCorvair

پیشنهاد کاربران

بپرس