جنرال الکتریک جی ئی۹ایکس ( انگلیسی: General Electric GE9X ) یک موتور جت توربوفن می باشد که توسط جی ئی اوییشن برای پروژه هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ایکس توسعه یافته است. این موتور از موتور قبلی جنرال الکتریک جی ئی۹۰ توسعه یافته که نسبت به آن از کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش نویز بیشتری بهره می برد. این موتور با تولید ۱۳۴٬۳۰۰ پوند، نیروی پیش ران به عنوان بزرگترین موتور هواپیمای تجاری در رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است. [ ۲]
در فوریه سال ۲۰۱۲ جنرال الکتریک خبر مطالعه بر روی نمونهٔ توسعه یافتهٔ جی ئی۹۰ با نام جی ئی۹ ایکس برای نیروبخشی به هواپیمای جدید بوئینگ ۷۷۷ایکس را منتشر کرد. قرار بود این موتور جدید از فنی با قطر مشابه با نمونهٔ جی ئی۹۰ سری ۱۱۵ - بی ( ۳۲۰ سانتی متر ) و نیروی پیشران ۹۹۵۰۰ پوند نیرو بهره ببرد. [ ۳] در پایان طراحی این موتور جدید قطر فنی برابر با ۳٫۴ متر و نیروی پیشرانی برابر با ۱۰۲ تا ۱۰۵ هزار پوند نیرو داشت. [ ۴]
اولین آزمون این موتور تازه در آوریل ۲۰۱۶ انجام گرفت. [ ۵] با ۳۷۵ سیکل استفاده و ۳۳۵ ساعت آزمون، معماری آن ( به عنوان یک سیستم جدید ) برای عملکرد آیرودینامیکی، خصوصیات مکانیکی سیستم و اعتبار سنجی حرارت هوای گرم مورد تأیید قرار گرفت. [ ۶]
این موتور در زمستان ۲۰۱۷ آزمون های هوای سرد را پشت سر گذاشت. [ ۷] نمونهٔ اولیه موتور برای ۵۰ نوع آزمون آب و هوای سرد، مانند مه زمین یا شرایط یخ زدایی طبیعی، مورد استفاده قرار گرفت. ارزیابی نهایی و صدور گواهینامه در زمستان ۲۰۱۷–۲۰۱۸ در وینیپگ، مانیتوبا به پایان خواهد رسید. [ ۸]
از آنجا که این موتور از موتور جی ئی۹۰ بزرگتر است، شرکت جنرال الکتریک ناچار به انجام برخی تغییرات بر روی بوئینگ ۷۴۷–۴۰۰ خود جهت انجام آزمون پروازی شد. این تغییرات شامل ساخت یک پیلون بزرگتر و استفاده از چرخ ها و لاستیک های بزرگتر برای بستر آزمون پروازی ( بوئینگ ۷۴۷ ) بود. [ ۹] اولین آزمون پروازی این موتور در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۱۸ انجام شد. [ ۱۰]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر فوریه سال ۲۰۱۲ جنرال الکتریک خبر مطالعه بر روی نمونهٔ توسعه یافتهٔ جی ئی۹۰ با نام جی ئی۹ ایکس برای نیروبخشی به هواپیمای جدید بوئینگ ۷۷۷ایکس را منتشر کرد. قرار بود این موتور جدید از فنی با قطر مشابه با نمونهٔ جی ئی۹۰ سری ۱۱۵ - بی ( ۳۲۰ سانتی متر ) و نیروی پیشران ۹۹۵۰۰ پوند نیرو بهره ببرد. [ ۳] در پایان طراحی این موتور جدید قطر فنی برابر با ۳٫۴ متر و نیروی پیشرانی برابر با ۱۰۲ تا ۱۰۵ هزار پوند نیرو داشت. [ ۴]
اولین آزمون این موتور تازه در آوریل ۲۰۱۶ انجام گرفت. [ ۵] با ۳۷۵ سیکل استفاده و ۳۳۵ ساعت آزمون، معماری آن ( به عنوان یک سیستم جدید ) برای عملکرد آیرودینامیکی، خصوصیات مکانیکی سیستم و اعتبار سنجی حرارت هوای گرم مورد تأیید قرار گرفت. [ ۶]
این موتور در زمستان ۲۰۱۷ آزمون های هوای سرد را پشت سر گذاشت. [ ۷] نمونهٔ اولیه موتور برای ۵۰ نوع آزمون آب و هوای سرد، مانند مه زمین یا شرایط یخ زدایی طبیعی، مورد استفاده قرار گرفت. ارزیابی نهایی و صدور گواهینامه در زمستان ۲۰۱۷–۲۰۱۸ در وینیپگ، مانیتوبا به پایان خواهد رسید. [ ۸]
از آنجا که این موتور از موتور جی ئی۹۰ بزرگتر است، شرکت جنرال الکتریک ناچار به انجام برخی تغییرات بر روی بوئینگ ۷۴۷–۴۰۰ خود جهت انجام آزمون پروازی شد. این تغییرات شامل ساخت یک پیلون بزرگتر و استفاده از چرخ ها و لاستیک های بزرگتر برای بستر آزمون پروازی ( بوئینگ ۷۴۷ ) بود. [ ۹] اولین آزمون پروازی این موتور در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۱۸ انجام شد. [ ۱۰]
wiki: جنرال الکتریک جی ئی۹ایکس