[ویکی فقه] مضامین آثار صوفیانه و عرفانی در باره جنّت ، به دو دوره پیش از ابن عربی و پس از وی تفکیک پذیر است .
در مجموعه اشارات و تعبیرات منابع دوره نخست ، کمتر به چیستی جنّت ، فراتر از داده های قرآن و احادیث نبوی پرداخته شده و پرسشهایی را که معمولاً نزد متکلمان و فیلسوفان مطرح بوده است ، در این آثار نمی توان یافت .
← شاخصترین اثر عرفانی
(۱) قرآن .(۲) جلال الدین آشتیانی ، شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم ، مشهد ۱۳۸۵.(۳) حیدربن علی آملی ، جامع الاسرار و منبع الانوار ، چاپ هانری کوربن و عثمان اسماعیل یحیی ، تهران ۱۳۶۸ ش .(۴) ابن عربی ، الفتوحات المکیه ، چاپ عثمان یحیی ، قاهره ، سفر ۴، ۱۴۱۲/۱۹۹۲، سفر ۵، ۱۳۹۷/۱۹۷۷، سفر ۹، ۱۴۰۵/۱۹۸۵، سفر ۱۲، ۱۴۰۸/۱۹۸۸.(۵) حارث محاسبی ، التوهم : رحله الانسان الی عالم الا´خره ،چاپ محمدعثمان خشت ، قاهره ۱۹۸۴ .(۶) شمس الدین محمدحافظ ، دیوان، چاپ محمد قزوینی و قاسم غنی ، تهران۱۳۲۰ش.(۷) حسین بن حسن خوارزمی ، شرح فصوص الحکم محی الدین بن عربی، چاپ نجیب مایل هروی ، تهران ۱۳۶۴ ش .(۸) مصلح بن عبدالله سعدی ، کلیات سعدی، چاپ محمدعلی فروغی ، تهران ۱۳۶۳ش .(۹) عبدالرزاق کاشی ، اصطلاحات الصوفیه ، چاپ محمدکمال ابراهیم جعفر،قاهره ۱۹۸۱.(۱۰) محمدبن ابراهیم عطار، تذکره الاولیاء ، چاپ محمد استعلاجی ، تهران ۱۳۴۶ش ؛(۱۱) عبدالکریم بن هوازن قشیری ، الرساله القشیریه ، چاپ معروف زریق و علی عبدالحمید بلطه جی ، بیروت ۱۴۰۸/ ۱۹۸۸.(۱۲) همو، لطائف الاشارات ، چاپ ابراهیم بسیونی ، قاهره ۱۹۸۱ـ ۱۹۸۳.(۱۳) داوودبن محمود قیصری ، شرح فصوص الحکم ، چاپ جلال الدین آشتیانی ، تهران ۱۳۷۵ ش .(۱۴) جلال الدین محمدبن مولوی ، مثنوی معنوی ، تصحیح رینولد آلن نیکلسون ، چاپ نصرالله پورجوادی ، تهران ۱۳۶۳ ش .
در مجموعه اشارات و تعبیرات منابع دوره نخست ، کمتر به چیستی جنّت ، فراتر از داده های قرآن و احادیث نبوی پرداخته شده و پرسشهایی را که معمولاً نزد متکلمان و فیلسوفان مطرح بوده است ، در این آثار نمی توان یافت .
← شاخصترین اثر عرفانی
(۱) قرآن .(۲) جلال الدین آشتیانی ، شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم ، مشهد ۱۳۸۵.(۳) حیدربن علی آملی ، جامع الاسرار و منبع الانوار ، چاپ هانری کوربن و عثمان اسماعیل یحیی ، تهران ۱۳۶۸ ش .(۴) ابن عربی ، الفتوحات المکیه ، چاپ عثمان یحیی ، قاهره ، سفر ۴، ۱۴۱۲/۱۹۹۲، سفر ۵، ۱۳۹۷/۱۹۷۷، سفر ۹، ۱۴۰۵/۱۹۸۵، سفر ۱۲، ۱۴۰۸/۱۹۸۸.(۵) حارث محاسبی ، التوهم : رحله الانسان الی عالم الا´خره ،چاپ محمدعثمان خشت ، قاهره ۱۹۸۴ .(۶) شمس الدین محمدحافظ ، دیوان، چاپ محمد قزوینی و قاسم غنی ، تهران۱۳۲۰ش.(۷) حسین بن حسن خوارزمی ، شرح فصوص الحکم محی الدین بن عربی، چاپ نجیب مایل هروی ، تهران ۱۳۶۴ ش .(۸) مصلح بن عبدالله سعدی ، کلیات سعدی، چاپ محمدعلی فروغی ، تهران ۱۳۶۳ش .(۹) عبدالرزاق کاشی ، اصطلاحات الصوفیه ، چاپ محمدکمال ابراهیم جعفر،قاهره ۱۹۸۱.(۱۰) محمدبن ابراهیم عطار، تذکره الاولیاء ، چاپ محمد استعلاجی ، تهران ۱۳۴۶ش ؛(۱۱) عبدالکریم بن هوازن قشیری ، الرساله القشیریه ، چاپ معروف زریق و علی عبدالحمید بلطه جی ، بیروت ۱۴۰۸/ ۱۹۸۸.(۱۲) همو، لطائف الاشارات ، چاپ ابراهیم بسیونی ، قاهره ۱۹۸۱ـ ۱۹۸۳.(۱۳) داوودبن محمود قیصری ، شرح فصوص الحکم ، چاپ جلال الدین آشتیانی ، تهران ۱۳۷۵ ش .(۱۴) جلال الدین محمدبن مولوی ، مثنوی معنوی ، تصحیح رینولد آلن نیکلسون ، چاپ نصرالله پورجوادی ، تهران ۱۳۶۳ ش .
wikifeqh: جنت_در_عرفان