جنبش هنرها و صنایع دستی (Arts and Crafts Movement)
جنبش اجتماعی و زیباشناختی۱ اواخر قرن ۱۹ در انگلستان، که بر اهمیت مهارت های دستی و شأن نیروی کار تأکید می نهاد. این جنبش با صنعتی شدن و تولید انبوه عصر ویکتوریایی۲ مخالف بود و بازگشت به زندگی خاطره انگیز قرون وسطایی۳ را آرزو می کرد. این جنبش بر آرنووُ۴، و مدرسۀ طراحی باوهاوس۵ به طور غیرمستقیم تأثیر گذاشت. آرمان های جنبش هنرها و صنایع دستی در عقاید اِی دبلیو اِن پیوجین۶ِ معمار، و جان راسکین۷، منتقد هنری، ریشه داشت، که معتقد بودند هنر هر کشور بازتابندۀ شأن معنوی آن است، و با ازبین رفتن مهارت های سنّتی، معنویت آن هم کم فروغ می شود. مهم ترین شخصیتی که به آرمان های این جنبش پرداخت، ویلیام ماریس۸ بود، که در ۱۸۶۱ شرکت موریس ، فاکنر و شرکا۹ را بنیاد نهاد و طیف گسترده ای از محصولاتِ بسیار مرغوب تولید کرد؛ ازجمله پارچه، مبلمان، شیشه های منقوش۱۰، و کاغذ دیواری. ادوارد برن جونز۱۱، دانته گابر یل روسِتّی۱۲ و فیلیپ وب۱۳ از هنرمندانی بودند که با این جنبش همکاری داشتند. در ۱۸۸۴، صنف کارگران هنری۱۴ تأسیس شد تا بین «صنعتگر دستی» و «هنرمند» پُلی ایجاد کند؛ در ۱۸۸۶ شماری از اعضای آن، انجمن نمایشگاهی هنرها و صنایع دستی۱۵ را بنیاد نهادند که نام این جنبش نیز برگرفته از آن است. هر دو تشکّل درصدد تولید «هنری به وسیلۀ مردم و برای مردم» بودند. این هنرها عبارت اند از سفالگری، تولید و تصویرگری کتاب، فلزکاری و طراحی معماری. صنف مزبور از سوسیالیسم۱۶ تأثیر داشت، و ویلیام ماریس (عضو مجمع سوسیالیستی۱۷)، تا هنگام درگذشتش در ۱۸۹۶، آن را اداره می کرد. دیدگاه های ماریس در باب اهمیت اجتماعی طراحیِ خوب، بسیار تأثیرگذار بود؛ با این حال در جلب استقبال توده ها ناکام ماند، زیرا کیفیت بالای این محصولات ناگزیر به گران شدن قیمت آن ها منتهی می شد. از دیگر اعضای مهم این جنبش چارلز اَشبی۱۸، طراح و معمار، نورمن شاو۱۹ِ معمار و والتر کرِین۲۰ِ تصویرساز درخور ذکرند.aestheticVictorianmedievalart nouveauBauhausA W N PuginJohn RuskinWilliam MorrisMorris, Faulkner and Costained glassEdward Burne-JonesDante Gabriel RossettiPhilip WebbArt Workers GuildArts and Crafts Exhibition SocietysocialismSocialist LeagueCharles AshbeeNorman ShawWalter Crane
جنبش اجتماعی و زیباشناختی۱ اواخر قرن ۱۹ در انگلستان، که بر اهمیت مهارت های دستی و شأن نیروی کار تأکید می نهاد. این جنبش با صنعتی شدن و تولید انبوه عصر ویکتوریایی۲ مخالف بود و بازگشت به زندگی خاطره انگیز قرون وسطایی۳ را آرزو می کرد. این جنبش بر آرنووُ۴، و مدرسۀ طراحی باوهاوس۵ به طور غیرمستقیم تأثیر گذاشت. آرمان های جنبش هنرها و صنایع دستی در عقاید اِی دبلیو اِن پیوجین۶ِ معمار، و جان راسکین۷، منتقد هنری، ریشه داشت، که معتقد بودند هنر هر کشور بازتابندۀ شأن معنوی آن است، و با ازبین رفتن مهارت های سنّتی، معنویت آن هم کم فروغ می شود. مهم ترین شخصیتی که به آرمان های این جنبش پرداخت، ویلیام ماریس۸ بود، که در ۱۸۶۱ شرکت موریس ، فاکنر و شرکا۹ را بنیاد نهاد و طیف گسترده ای از محصولاتِ بسیار مرغوب تولید کرد؛ ازجمله پارچه، مبلمان، شیشه های منقوش۱۰، و کاغذ دیواری. ادوارد برن جونز۱۱، دانته گابر یل روسِتّی۱۲ و فیلیپ وب۱۳ از هنرمندانی بودند که با این جنبش همکاری داشتند. در ۱۸۸۴، صنف کارگران هنری۱۴ تأسیس شد تا بین «صنعتگر دستی» و «هنرمند» پُلی ایجاد کند؛ در ۱۸۸۶ شماری از اعضای آن، انجمن نمایشگاهی هنرها و صنایع دستی۱۵ را بنیاد نهادند که نام این جنبش نیز برگرفته از آن است. هر دو تشکّل درصدد تولید «هنری به وسیلۀ مردم و برای مردم» بودند. این هنرها عبارت اند از سفالگری، تولید و تصویرگری کتاب، فلزکاری و طراحی معماری. صنف مزبور از سوسیالیسم۱۶ تأثیر داشت، و ویلیام ماریس (عضو مجمع سوسیالیستی۱۷)، تا هنگام درگذشتش در ۱۸۹۶، آن را اداره می کرد. دیدگاه های ماریس در باب اهمیت اجتماعی طراحیِ خوب، بسیار تأثیرگذار بود؛ با این حال در جلب استقبال توده ها ناکام ماند، زیرا کیفیت بالای این محصولات ناگزیر به گران شدن قیمت آن ها منتهی می شد. از دیگر اعضای مهم این جنبش چارلز اَشبی۱۸، طراح و معمار، نورمن شاو۱۹ِ معمار و والتر کرِین۲۰ِ تصویرساز درخور ذکرند.aestheticVictorianmedievalart nouveauBauhausA W N PuginJohn RuskinWilliam MorrisMorris, Faulkner and Costained glassEdward Burne-JonesDante Gabriel RossettiPhilip WebbArt Workers GuildArts and Crafts Exhibition SocietysocialismSocialist LeagueCharles AshbeeNorman ShawWalter Crane
wikijoo: جنبش_هنرها_و_صنایع_دستی