[ویکی فقه] جمالیات المفردة القرآنیة (کتاب). «جمالیات المفردة القرانیة» تالیف احمد یاسوف و تحت اشراف نور الدین عتر در صدد بررسی جزئیات نصوص قرآنی و تدبر و تامل در آنها و جستجوی کتب بلاغی و تفاسیر قرآن و منابع روایی متقدمین و متاخرین و اشاره به اختلافات، جهت شناسایی و جمع آوری زیباییهای مفردات قرآنی و تبیین عناصر آن (بصری، سمعی و فنی) را به زبان عربی میباشد.
مطالب در چهار فصل ارائه داده که در فهرست تفصیلی آمده است، از ترتیب تاریخی مباحث در تدوین مباحث بهره جسته، موازنه ای بین شواهد قرآنی، ایجاد و سعی در ارائه شاهد مثالهایی جهت تبیین مباحث شده، در بررسی اقوال و اختلافات، از برخی مقالات نقد ادبی، زیبایی شناسی، مباحث لغوی مخصوصا از فقه اللغه استعانت و در تدوین کتاب از پانزده علم استفاده شده است.
مطالب در چهار فصل ارائه داده که در فهرست تفصیلی آمده است، از ترتیب تاریخی مباحث در تدوین مباحث بهره جسته، موازنه ای بین شواهد قرآنی، ایجاد و سعی در ارائه شاهد مثالهایی جهت تبیین مباحث شده، در بررسی اقوال و اختلافات، از برخی مقالات نقد ادبی، زیبایی شناسی، مباحث لغوی مخصوصا از فقه اللغه استعانت و در تدوین کتاب از پانزده علم استفاده شده است.
[ویکی نور] جمالیات المفرده القرآنیه. جمالیات المفردة القرانیة تألیف احمد یاسوف و تحت اشراف نور الدین عتر در صدد بررسی جزئیات نصوص قرآنی و تدبر و تامل در آنها و جستجوی کتب بلاغی و تفاسیر قرآن و منابع روایی متقدمین و متاخرین و اشاره به اختلافات، جهت شناسایی و جمع آوری زیباییهای مفردات قرآنی و تبیین عناصر آن (بصری، سمعی و فنی) را به زبان عربی میباشد.
مطالب در چهار فصل ارائه داده که در فهرست تفصیلی آمده است، از ترتیب تاریخی مباحث در تدوین مباحث بهره جسته، موازنه ای بین شواهد قرآنی، ایجاد و سعی در ارائه شاهد مثالهایی جهت تبیین مباحث شده، در بررسی اقوال و اختلافات، از برخی مقالات نقد ادبی، زیبایی شناسی، مباحث لغوی مخصوصاً از فقه اللغه استعانت و در تدوین کتاب از پانزده علم استفاده شده است.
نگارنده پس از اشاره به اعجاز لغوی قرآن، این بحث را ابتکاری در این علم دانسته و پس از ذکر منابعی که در تدوین کتاب از آنها بهره گرفته و مقدمه ای پیرامون مفهوم جمیل و اثبات فطری بودن حب جمال برای انسان، نظریات جاحظ، ابی حیان و غزالی را مبنی بر اینکه گوش و چشم وسائل درک زیبایی و انتقال آن به قلب هستند، مفاد آیه (ان السمع و البصر و الفوآد کل اولئک کان عنهم مسئولا) را ارتباط بین این اعضا می داند.
در فصل اول پس از بیان مفهوم مفرد در ادبیات و جوانب زیبایی آن، به آراء بعض معاصرین اشاره ولی بحث در راستای توضیح نقش مفرد در نصوص ادبی معاصر است. بعد از عرضه کردن خصوصیات دلالت مفردات قرآن و رابطه منظمشان و رفع توهم تناقض در بعض مفردات، به اهمیت دو عنوان «مفرد و نظم» تاکید و ادله ای را که علیه جرجانی که قائل بر منطبق بودن نظریات جدیدی بر قرآن است رد شده و مطرح میشود که، هیچ ترادفی در لغات قرآن نیست و هر لفظی در قرآن معنای ادبی منحصر به فرد خود را دارد و بدین جهت اصطلاح ترادف را توضیح و پس از اشاره به اقوال بعضی علما مثل ابن سکیت که قائل به ترادف است و بعضی دیگر مثل ابی هلال عسکری و ابی منصور ثعالبی که ترادف را قبول ندارند، شواهدی از بعض نصوص قرآنی دال بر تفاوت معنایی لغات به ظاهر مترادف آمده نتیجه گیری میشود که: ترادف در لغات ممکن الوجود است لکن وجودش در قرآن منتفی است.
در آخر فصل بحثی مستفاد از آیات و روایات، پیرامون تاثیر موسیقی آیات و نظم قرار گرفتن کلمات قرآن آمده و این اولین چیزی بود که اعراب هنگام نزول قرآن، آنرا حس کرده و در هیچ نثر مرسل و مسجّعی تا آن زمان نظیرش را ندیده بودند تا جائیکه خیال کردند قرآن شعر است. پس از بیان مظاهری از موسیقی قرآن و تشبیه قرآن به شعر، معارضه شعراء با قرآن و خصوصیات فنی قرآن، نتیجه آن است که موسیقی قرآن برای همه مشخص است، این نوای زیبا، غرض دینی جهت تاثیر در اعماق قلب، ابراز معانی شدت، رحمت، تهدید، لطف و... دارد.
فصل دوم شامل صورت ظاهری مفردات قرآنی است که پس از تاکید بر اهمیت آن، متعرض سهم مفردات قرآنی در تجسم معانی از راه استعاره و تشبیه و معنای لغوی و اصطلاحی تجسم شده، به بررسی اقوال قدما و معاصرین پرداخته سپس نمونه ای از مفردات طبیعی موجود در قرآن را که دخیل در زیبایی و به تصویر کشیدن مفاهیم قرآن میباشد، ذکر و پس از تبیین مفهوم طبیعت در قرآن و انسجام آن با انسان و اینکه طبیعت مخلوقی مسخر انسان است، طبیعت را به جمادات و متحرک تقسیم کرده و به سهم مفردات قرآنی در تشخیص معانی و مجردات اشاره و معنای لغوی و اصطلاحی تشخیص را بیان و اطلاق صفات آدمی را بر جملات و معنویات و سرایت دادن حرکت در آنها، موجب تاثیر بیشتر در القای معانی دانسته شده که در مفردات قرآنی به وضوح دیده میشوند.
مطالب در چهار فصل ارائه داده که در فهرست تفصیلی آمده است، از ترتیب تاریخی مباحث در تدوین مباحث بهره جسته، موازنه ای بین شواهد قرآنی، ایجاد و سعی در ارائه شاهد مثالهایی جهت تبیین مباحث شده، در بررسی اقوال و اختلافات، از برخی مقالات نقد ادبی، زیبایی شناسی، مباحث لغوی مخصوصاً از فقه اللغه استعانت و در تدوین کتاب از پانزده علم استفاده شده است.
نگارنده پس از اشاره به اعجاز لغوی قرآن، این بحث را ابتکاری در این علم دانسته و پس از ذکر منابعی که در تدوین کتاب از آنها بهره گرفته و مقدمه ای پیرامون مفهوم جمیل و اثبات فطری بودن حب جمال برای انسان، نظریات جاحظ، ابی حیان و غزالی را مبنی بر اینکه گوش و چشم وسائل درک زیبایی و انتقال آن به قلب هستند، مفاد آیه (ان السمع و البصر و الفوآد کل اولئک کان عنهم مسئولا) را ارتباط بین این اعضا می داند.
در فصل اول پس از بیان مفهوم مفرد در ادبیات و جوانب زیبایی آن، به آراء بعض معاصرین اشاره ولی بحث در راستای توضیح نقش مفرد در نصوص ادبی معاصر است. بعد از عرضه کردن خصوصیات دلالت مفردات قرآن و رابطه منظمشان و رفع توهم تناقض در بعض مفردات، به اهمیت دو عنوان «مفرد و نظم» تاکید و ادله ای را که علیه جرجانی که قائل بر منطبق بودن نظریات جدیدی بر قرآن است رد شده و مطرح میشود که، هیچ ترادفی در لغات قرآن نیست و هر لفظی در قرآن معنای ادبی منحصر به فرد خود را دارد و بدین جهت اصطلاح ترادف را توضیح و پس از اشاره به اقوال بعضی علما مثل ابن سکیت که قائل به ترادف است و بعضی دیگر مثل ابی هلال عسکری و ابی منصور ثعالبی که ترادف را قبول ندارند، شواهدی از بعض نصوص قرآنی دال بر تفاوت معنایی لغات به ظاهر مترادف آمده نتیجه گیری میشود که: ترادف در لغات ممکن الوجود است لکن وجودش در قرآن منتفی است.
در آخر فصل بحثی مستفاد از آیات و روایات، پیرامون تاثیر موسیقی آیات و نظم قرار گرفتن کلمات قرآن آمده و این اولین چیزی بود که اعراب هنگام نزول قرآن، آنرا حس کرده و در هیچ نثر مرسل و مسجّعی تا آن زمان نظیرش را ندیده بودند تا جائیکه خیال کردند قرآن شعر است. پس از بیان مظاهری از موسیقی قرآن و تشبیه قرآن به شعر، معارضه شعراء با قرآن و خصوصیات فنی قرآن، نتیجه آن است که موسیقی قرآن برای همه مشخص است، این نوای زیبا، غرض دینی جهت تاثیر در اعماق قلب، ابراز معانی شدت، رحمت، تهدید، لطف و... دارد.
فصل دوم شامل صورت ظاهری مفردات قرآنی است که پس از تاکید بر اهمیت آن، متعرض سهم مفردات قرآنی در تجسم معانی از راه استعاره و تشبیه و معنای لغوی و اصطلاحی تجسم شده، به بررسی اقوال قدما و معاصرین پرداخته سپس نمونه ای از مفردات طبیعی موجود در قرآن را که دخیل در زیبایی و به تصویر کشیدن مفاهیم قرآن میباشد، ذکر و پس از تبیین مفهوم طبیعت در قرآن و انسجام آن با انسان و اینکه طبیعت مخلوقی مسخر انسان است، طبیعت را به جمادات و متحرک تقسیم کرده و به سهم مفردات قرآنی در تشخیص معانی و مجردات اشاره و معنای لغوی و اصطلاحی تشخیص را بیان و اطلاق صفات آدمی را بر جملات و معنویات و سرایت دادن حرکت در آنها، موجب تاثیر بیشتر در القای معانی دانسته شده که در مفردات قرآنی به وضوح دیده میشوند.
wikinoor: جمالیات_المفردة_القرآنیة
[ویکی فقه] جمالیات المفرده القرآنیه (کتاب). «جمالیات المفردة القرانیة» تالیف احمد یاسوف و تحت اشراف نور الدین عتر در صدد بررسی جزئیات نصوص قرآنی و تدبر و تامل در آنها و جستجوی کتب بلاغی و تفاسیر قرآن و منابع روایی متقدمین و متاخرین و اشاره به اختلافات، جهت شناسایی و جمع آوری زیباییهای مفردات قرآنی و تبیین عناصر آن (بصری، سمعی و فنی) را به زبان عربی میباشد.
مطالب در چهار فصل ارائه داده که در فهرست تفصیلی آمده است، از ترتیب تاریخی مباحث در تدوین مباحث بهره جسته، موازنه ای بین شواهد قرآنی، ایجاد و سعی در ارائه شاهد مثالهایی جهت تبیین مباحث شده، در بررسی اقوال و اختلافات، از برخی مقالات نقد ادبی، زیبایی شناسی، مباحث لغوی مخصوصا از فقه اللغه استعانت و در تدوین کتاب از پانزده علم استفاده شده است.
گزارش محتوا
نگارنده پس از اشاره به اعجاز لغوی قرآن، این بحث را ابتکاری در این علم دانسته و پس از ذکر منابعی که در تدوین کتاب از آنها بهره گرفته و مقدمه ای پیرامون مفهوم جمیل و اثبات فطری بودن حب جمال برای انسان، نظریات جاحظ، ابی حیان و غزالی را مبنی بر اینکه گوش و چشم وسائل درک زیبایی و انتقال آن به قلب هستند، مفاد آیه (ان السمع و البصر و الفوآد کل اولئک کان عنهم مسئولا) را ارتباط بین این اعضا می داند.
← فصل اول
فهرست آیات همراه با تعداد و شماره آیه و صفحه ای که در آن درج شده، مطابق ترتیب سوره های قرآن، اشخاصی که در کتاب معرفی شده اند، مصادر و محتویات در آخر آمده، و در پاورقی به آدرس آیات، روایات، معانی لغوی و اصطلاحی، معرفی اعلام و مصادری که مطلبی از آنها نقل شده، درج گردیده است.
مطالب در چهار فصل ارائه داده که در فهرست تفصیلی آمده است، از ترتیب تاریخی مباحث در تدوین مباحث بهره جسته، موازنه ای بین شواهد قرآنی، ایجاد و سعی در ارائه شاهد مثالهایی جهت تبیین مباحث شده، در بررسی اقوال و اختلافات، از برخی مقالات نقد ادبی، زیبایی شناسی، مباحث لغوی مخصوصا از فقه اللغه استعانت و در تدوین کتاب از پانزده علم استفاده شده است.
گزارش محتوا
نگارنده پس از اشاره به اعجاز لغوی قرآن، این بحث را ابتکاری در این علم دانسته و پس از ذکر منابعی که در تدوین کتاب از آنها بهره گرفته و مقدمه ای پیرامون مفهوم جمیل و اثبات فطری بودن حب جمال برای انسان، نظریات جاحظ، ابی حیان و غزالی را مبنی بر اینکه گوش و چشم وسائل درک زیبایی و انتقال آن به قلب هستند، مفاد آیه (ان السمع و البصر و الفوآد کل اولئک کان عنهم مسئولا) را ارتباط بین این اعضا می داند.
← فصل اول
فهرست آیات همراه با تعداد و شماره آیه و صفحه ای که در آن درج شده، مطابق ترتیب سوره های قرآن، اشخاصی که در کتاب معرفی شده اند، مصادر و محتویات در آخر آمده، و در پاورقی به آدرس آیات، روایات، معانی لغوی و اصطلاحی، معرفی اعلام و مصادری که مطلبی از آنها نقل شده، درج گردیده است.
wikifeqh: جمالیات_المفردة_القرآنیة_(کتاب)