جلگه چم کلان

پیشنهاد کاربران

انسان شناسی جلگه چمکلان :
مردم این جلگه همانند مردم شریف و شهید پرور شهرستان دره شهر شیعه دوازده امامی می باشند ، ودر مشاعل کشاورزی وخدماتی و دامداری واشتغال در نهادها و ادارات مختلف دره شهر و شهرها و استانهای مختلف کشور سرگرم فعالیت وخدمت هستند . آنها محصولاتی مانند برنج و گندم و خیار و بامیه و. . . کشت می نمایند روستاهای سرور آباد و دلفان آباد و غلام آباددارای مسجد می باشند زمینهای جلگه چمکلان بوسیله نهر سیکان و رودخانه سیمره و موتور های آبی و پمپاژهایی که در ساحل رودخانه نصب کرده اند ، زمینهایش آبی شده اند . وضع اقتصادی مردم جلگه خیلی خوب است البته آسیبی که آنرا تهدید می کند اعتیاد به سیگار و کمی هم تریاک است بچه ها وجوانها با دنیای مجازی آشنایند . عده ای هم گاوداری و پرورش ماهی دارند . در مراسم شادی و شیون با هم تشریک مساعی دارند هر آبادی ای یک جو ب یا یک ونیم جوب سهم حق آبه از نهر سیکان و چشمه های جلگه چمکلان
...
[مشاهده متن کامل]

مورد استفاده و بهر ه بر داری قرار می دهند .
کدخداها در آشتی دادن مردم و رفع مشکلات تا آنجایی که در توان فکری و عملی داشتند ، به مردم جلگه کمک می رساندند آبادی های جلگه ، در هنگام نَشآ ء و شالیکاری به هم کمک می نمایند ازشیر و سایر فرآورده های دامی بهره میبرند . مرکز خرید لوازم زندگی وخریدن برخی خوراکی ها در شهرستان دره شهر انجام میدهند برخی روستاها شبیه دلفان آباد دارای نانوایی هستند تعدادی از خانواده ها نیز خودشان نان درست می کنند . ازدواجها بیشتر در سطح منطقه انجام می دهند. دراین روستاها مراودات در اکثر زمینه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی دارند دلفان آباد مدرسه راهنمایی دارد و چهار تا از روستاها دبستان دارند.

شاعران و نویسندگان جلگه چم کلان:
دراین معرفی کوتاه از پتانسیل ها و اشخاص فرهنگی دردو دسته کلی قابل طبقه بندی هستند .
الف ) - افرادی که دارای سواد دانشگاهی هستند .
ب ) - افرادی که سواد حوزوی یامذهبی و ادبی دارند.
...
[مشاهده متن کامل]

درهردوطیف افراد زیادی را می توان نام برد ولی ما به چندنفر از هر گروه اکتفا می کنم ، از گروه اول ، افراد زیر را می توان نام بر د؛
۱ - دکتر نامدار یوسفوند
۲ - مرحوم هاشم بابا علی
۳ - اکبر شریفی نیا
۴ - فرشاد محمد زاده
۵ - دکتر یاسر لطفی
افرادی که از گروه دوم می توان نام برد ، عبارتند از :
۱ - مرحوم عجم میر
۲ - مرحوم حجهالاسلام شیخ هادی رحیمی صیمره ای
۳_ خلیل رحیمی
۴ - کدخدا سبز خدا یاری
البته این جلگه افراد زیادی از انها در ادارات ونهادهای انقلابی فعالیت کرده و می نمایند به علت تعدا نسبتا" زیاد با سواد وتحصیلکرده، نام بردن همه آنها ممکن نیست ولی تشریح و ذکر افرادی که می بایست ذکر شود و نگارنده حضور ذهن نداشته است ، بیان و تذکر آنها از جانب خوانندگان این مختصر، مزید امتنان خواهد بود.
احمدلطفی - مدرس دانشگاه پیام نور بدره

کدخدایان معروف جلگه چمکلان:
۱ - کدخدا کرا ن زیدی
۲ - کدخدا مراد مقصودی
۳ - کدخدابگشیر یاری
۴ - کدخدا حسین خان یاری
۵ - کدخدا علی مقصودی
۶ - کدخدا سبز خدا یاری
۷ - کدخدا رضا نعمتی
...
[مشاهده متن کامل]

۸ - کدخدا محمد ولی مقصودی
این کدخدا ها در رهبری جامعه ی خویش، و رفع مشکلات مردم تلاش می کردند البته کدخداها چون افرادی از جنس فرهنگی جامعه خویش بودند در حین خدمتگزاری اشتباهات و گاه جانبداری های بی مورد داشته اند ولی در مجموع موجب سر بلندی طایفه خود بوده اند . ازبین این ک خدایان آنها که بیشتر در گیر رتق و فتق امور طایفه اشان بوده اند باید به کدخدا علی مقصودی و کدخداحسین خان یاری اشاره کرد . کدخدا اولین کدخدایی است که از شهرستان دره شهر ، از دست محمد رضا شاه پهلوی درخرم آباد قباله زمین های سیمره را به طور نمادین تحویل گرفت.

طوایف ساکن جلگه چمکلان:
۱ - ساکنان روستای الیاس آباد:
دراین روستا خانوارهایی از طوایف زیر در این روستا زندگی می کردهاند وبرخی از آنها الان درسطح شهر زندگی می نمایند .
الف ) - طایفه سگوند رحیم خانی
...
[مشاهده متن کامل]

ب ) - طایفه سیاه سیاه حسنوند
ج ) - طایفه میر
۲ - ساکنان روستای سرور آباد :
الف ) - افرادی از طایفه میر
ب ) - افرادی از طایفه حسنوند ( تیره گیا ) معروف به چرچی
ج ) - افرادی از طایفه دلفان ( تیره یارکه و دوسکه )
د ) - افرادی از طایفه حسنوند ( تیره سیاه سیاه )
۳ - ساکنان روستای جعفر آباد:
الف ) - افرادی از طایفه چگنی ( تیره امیری ) ب ) - افرادی از طایفه کلهر
ج ) - افرادی از طایفه کولیوند ( تیره هواسعلی )
د ) - افرادی از طایفه کرمشه ( تیره اولا )
ه ) - افرادی از طایفه میر
۴ - ساکنان روستای دلفان آباد:
الف ) - افرادی از طایفه دلفان سرناوه ( تیره یارکه )
ب ) - افرادی از طایفه یوسفوند
ج ) - افرادی از طایفه مرالوند
د ) - افرادی از طایفه کولیوند
۵ - ساکنان روستای غلام آباد ( سرخه میری ) :
الف ) - افرادی از طایفه سوره میری ( تیره نوروزوند )
ب ) - افرادی از طایفه کارخانه ، که همگی خواهرزاده سوره میری بوده اند

میرها و زینی وندها به سر کردگی میر تیمور ، زیرکانه به سیمره می آید و با پیشنهاد اجاره بیشتر ، ملک سیمره و جایگاهی که کلانترها نفود داشتند را اجاره می نمایند در بدو ورود حسنوندهای خدایی و اقوام و هم پیمانانشان با میرها در گیر می شوند ویکی از انها به نام مه قاسم ( محمد قاسم ) کشته می شود ، به رسم روزگار چون حسنوندها در اثر دفاع فردی هم کشته می شود ، میرها برای ورود به سیمره مصمم می شوند اجاره داری و دستخط والی حسینقلی خان و پسرش غلامرضا خان را هم دارند کم کم نفوذ می کنند واکثر منطقه بجز سرزمین کولیوندها را تصاحب و نفوذ با نفوذان قبلی را کاهش و یا ازبین می برند وبا امحاء برخی از امکانات مثل سنگ قبرها و قباله های معتبر مثل بدست اوردن قباله سرخه میری ها منطقه سیمره بجز سرزمین کولیوندهاکاملا" در زیر چتر نفوذ خود قرار می دهند ابتدا کاملا" در خدمت والیان به وظیفه اجاره داری مبادرت می ورزیدند ، ولی با روی کار امدن رضا شاه وکمک به رصا شاه در متواری شدن والی اکثرمنطقه سیمره به میر غلام نوه میر تیمور می رسد ودر اختلاف فرهنگی و عقیدتی که بین میر میزا معروف به میرزا محمد و افرادی از پسر عموهای غلام که از او تبعیت می کردند با برنامه نظامی رضا شاه و افرادی که بر سرکار آمده بودند مخالفت کردند نهایت میرعلام که بخشدار وحاکم سیمره بود با دولت رضاشاهی همکاری کرد وعمویش میرزا محمد و عده ای از طایفه میر و زینی وند و بیرانوندوسگوند و حسنوند و . . . را به ورامین وساوه و حواشی خراسان تبعید نمود . در این بین سوره میری ها هم که قباله شان از دست رفته بود برای دلجویی از انها میر غلام و برادر زاده اش اسدالله پور اشرف شرق زمین های جلگه چمکلان را به آنها میدهد حق آبه هم از سیکان برایشان جدا می کند ولی در عوض تنگه دره شهر و ملک دارونه و زمینهای حواشی کل یزید و ور زرد ارمو را برای همیشه از دست می دهند .
...
[مشاهده متن کامل]

قلعه زینل که روزگاری در ان نبض زندگی و دژ دفاعی در مقابل طرهان بود وبرخی رجال پشتکوه و حکومت مرکزی در ان رفت و امد داشتند با ورود میر کاملا از رونق افتاد والان فقط آثاری جزیی از آن در جنوب روستای الیاس آباد باقی مانده است. تپه های جنوب جلگه چمکلان دارای آثار باستانی و محل زندگی بوده اند وطبق برخی اشعار در زمان جنگ شاه سلیمان وکردها با اتابک خلیل. . . . که بعدها درویشی به نا عبد علی لرستانی در سال ۶۴۵ ه ق نوشته چمکلان را صاحب سکنه ذکر کرده است مهمترین اثار جلگه چمکلان ، منطقه انبار کهنه است که در هزار سال پیش هم دارای حیات اجتماعی و فرهنگی بوده است ، و پایگاه حکومتی قبل از قلعه زینل بوده است وانار کهنه در حدود سیصد سال پیش تا ورود میرها به سیمره رونق داشته و مالیات و اجاره دولت مرکزی و والیان پشتکوه و پیشکوه از ان بهره می بردند در زمان قاجاریه کدخدا جعفر سوره میری رئیس انار کهنه بوده وی سگان اموزش دیده ای از طرف حکو مت داشت که در نگبانی انبار ها و تنبیه متجاوزان ودزدان از ان سگهای خطرناک استفاده می کرد. دراین جلگه آسیابهای آبی در انبار کهنه که بین دو روستای غلام آباد و دلفان آباد واقع شده بود ، از رونق خاصی برخوردار بودند . در روستای سرور آبادنیز آسیاب آبی وجود داشته است از دهه چهل به بعد روستای غلام اباد به همت کدخداعلی مقصودی آسیاب جدید آوردند و در دهه شصت به این طرف عبدالعلی ابن علی منصور ابن طهماسبعلی ابن کدخداعوضعلی دارای آسیاب یا مکینه برقی را در روستای غلام آباد به راه انداختند.

آثار و ابنیه تاریخی جلگه چمکلان :
آنچه از روایات سینه به سینه و مشاهدات عینی بر می آید ، در شرق جلگه چمکلان ، منطقه و مزرعه ای به نام دم سنگر وجود دارد که این منطقه در بالای تپه ای ماهوتی و خاک رس خالص قرار دارد دارای خندق و ارایش امنیتی مجهز بوه اند که هم دفاع از قلعه شکر زن اصفهانی الاصل خسرو پرویز وهم دفاع از حمله روم و تهاجم و شبیخون سردار متمرد ساسانی یعنی بهرام چوبین میباشد که انها نقش نگهبانی امنیت برای پل چمنمشت و قلاع و آثار آن طرف آب و کلا حفاظت از جلگه و پل و منطقه سیمره را به عهده داشته اند. درتپه های جنوبی جلگه چمکلان قلعه زینل حداقل مربوط به سیصد سال ااخیر است که کلانترها مباشران و نمایندگان والی پشتکوه و توشمال محمد رحیم کرد ، که محمد رحیم توشمال اصالتا" از اعراب حنانه ( چنانه ) بوده اند ، و جدش به خاطر محبت توشمال باپیر ، به مقام توشمالی رسیدند و در زمان حسن خان والی مباشر و صاحب اختیار سیمره محمد رحیم بود و چهار قدرت جزء هم وجودداشت ، کلانترها - کولیوندها - قیاسوندها و حسنوندهای خدایی، البته دردل کولیوند اولادهای کرمعلی و قیاسوندها و سوره میری ها همه با طوایف زیر مجموعه یک قدرت ، حسنوندهای خدایی هم یکی و کلانترهای پیش پا و مسئول قرق و وابسته به محمد رحیم کرد هم وجود داشتند البته کلانترها به دامدارها سخت می گرفتند و خودشان هم دارای اختلاف بودند وبرای سهم قدرت و مکنت افرادی ازهمدیگر را کشتند . بعدها با حضور واجاره داری ملک صیمره ، میرهاوایلش زینیوند ، بر اکثر نقاط دره شهر دست یافتند ولی کولیوندها که نقاط وابسته خود را خلصه جات می دانستند وبرخی از بزرگانشان مبارزه و شکایت ها کردند ولی ملک آباء و اجدادی خودرا به کسی ندادند ورعیت مستقیم کسی نشدند حتی برخی از انها در این راستا کشته شدند ازجمل کدخدا هادی مهدوی و رستم مقصودی برادر عسی مقصودی کولیوند را میتوان نام برد.
...
[مشاهده متن کامل]

آثار باستانی جلگه چمکلان :
این جلگه، به علت آبادانیش ازلحاظ کشاورزی ومنطقه نظامی و استراتژیک از قدیم الایام دارای اهمیت بودهاست و آثارساسانی وقبل وبعد از آن شنیده شده است ولی انچه که شنیده و دی ه هردو تآیید دارد ، این است که در دم سنگر و خندقی که داشته نگهبانی و سنگر و جای اردو و لشگر بوده است ، زیرا روبروی آن سنگر و خندق ، قلعه شکر زن خسرو پرویز ِ می باشد
...
[مشاهده متن کامل]

شهیدان جلگه چمکلان تا آنجا که نگارنده می داند سه نفر می باشند :
۱ - شهید خسرو یاری
۲ - شهید کریم ابراهیمی
۳ - شهید مسعود خانلری
ویژگی این سه شهید نوجوانی آنها بود که در ره عشق به اسلام و امام خمینی ( ره ) و کشور عزیز و سر بلند ایران عاشقانه به نبرد با متجاوزان و بعثیان کافر پر داختند ، ودراین مبارزه ی حق علیه باطل جان شیرین خود را از دست دادند وبه مقام عظمای شهادت رسیدند. نگارنده افتخار خدمتگزاری آنها را در زمان تحصیلشان همراه سایر همکاران فرهنگی به عهده داشته است. خداوند روح شان راشاد و درجه شان را متعالی بگرداند.
...
[مشاهده متن کامل]

شهیدان چمکلان در دفاع مقدس :
تا آنجایی که نگارنده بررسی نموده ، شهیدان جلگه چمکلان سه نفر بوده اند .
۱ - شهید سهراب یاری
۲ - شهید کریم ابراهیمی
شهیدان جلگه چم کلان:
سخن در وصف شهیدانکه بالاترین درجه در نزد خدا راکسب کرده است ، برای نگارنده بسیار مشکل است ، زمانی که دشمنان با جلو انداختن صدام حسین تکیتی تجاوز و جنگی را برماتحمیل کردند ، مردم ایران زمین در هرشهر و روستا و عشیره ای ، عده ای به خط اول جبهه های حق علیه باطل شتافتند وبه تعبیر حضرت امام خمینی ( ره ) در آن شرایط از زمان فرمودند ؛" جنگ در رآس امور است " والبته تمام ظرفیتهای کشور برای دفاع از آن بسیج گردید . بنابراین شهرستان دره شهر و روستاهای آن نیز چه در جبهه ها وچه در پشت جبهه هافعالیت وهمکاری وهمیاری خود را آغاز نمودند . متد نگارنده نگاه میدانی است و اگر بحثی از قلم افتاده است ، قطعا " علم واطلاع نداشته است ، و قصد وغرضی عمدی در کار نبوده است ، وچنانچه دوستان نظر روشنگر داشته باشند ، پیشا پیش از آنها تقدیر و تشکر می شود.
...
[مشاهده متن کامل]

وجه تسمیه چم کلان:
۱ - چم کلان را باید زمینهای پست حاصلخیزی که یکطرف آن آب و طرف دیگر توسط تپه هایی متوسط آن را در بر گرفته اند . ، تعریف نمود که این چم به علت بزرگ بودنش ، آن را چم کلان یا چم بزرگ می نامند .
...
[مشاهده متن کامل]

۲ - این چم چون دارای آثار باستانی و سکونتگاه افراد و طوایف بزرگی در تاریخ بوده است و درویش عبدعلی لرستانی هم در سال ۶۴۵ ه ق بهحوادثی در ان پرداخته است وگروهی از طایفه چمکلانی در روستای "وراینه " نهاوند زندگی میکنند. و شاید از بومیان قدیم این جلگه بوده اند و سالها پیش برای کمک رسانی به کریمخان به انجا رفته باشند وشاید هم سوره میری یا دلفان بوده اند که مستلزم انجام تحقیقی جدا گانه است.

چمکلان نام جلگه ای سر سبز وخرم است که در ساحل جنوبی رودخانه سیمره و در پنج کیلو متری شمال و شمال غربی شهرستان دره شهر وجود دارد . این جلگه ی زیبا پنج روستا را در وجود خود شکل داده است ، که نام روستاها از شرق به غرب جلگه عبارتند ا ز : ۱ - روستای غلام آباد ( سوره مهری/سوره میری )
...
[مشاهده متن کامل]

۲ - روستای دلفان آباد ( یوسفوندها و یارکه ها )
۳ - روستای جعفر آباد ( ده عجم میر )
۴ - روستای سرور آباد
. ۵ - روستای الیاس آباد

مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٢)

بپرس