جشن سِد مراسمی در مصر باستان بود که گرامی دارندهٔ ادامه دوران پادشاهی یک فرعون به شمار می رفته. نام این جشن از نام خدای مصری به شکل گرگ، اوپوآوت یا سِد، می آید. [ ۱]
از این جشن به همراه دیگر جشن های مصر باستان در دوره دودمان نخست در سنگ پالرمو نام برده شده و این رسم تا دوره بطلمیوسی نیز ادامه داشته. در این دوران نام جشن به "جشن سی سالگی" تغییر پیدا می کند.
به نظر می آید که فرعون هایی چون آمنهوتپ سوم و رامسس دوم این جشن را در سال ۳۰ یا ۳۱ پادشاهی خود برگزار کرده باشند و پس از آن هر سه سال یکبار نیز تکرار. گمان می رود که این روشی مرسوم بوده ولی استثنائاتی نیز وجود داشته.
کمتر سنگ نبشته ای اطلاعات دقیقی از آنچه در این جشن می گذشته و مراسم انجام گرفته در آن را ارائه داده است. یکی از بهترین شواهد بر این جشن مجموعه ای از نوشته هاست که در معبد خورشید فرعون نیوسررع در ابو غراب پیدا شده اند ولی این مجموعه اکنون در میان کلکسیون های گوناگون پخش شده.
زمان این جشن در نخستین روز ماه تیبی ( Tybi ) از فصل پِرِت ( Peret ) که به گونه تقریبی برابر با نخستین ماه زمستان می شده، بوده و برای ۱۰ روز ادامه داشته.
مهم ترین مراسم به کار رفته در جشن سد به شرح زیرند:
• فرعون عالمانه به بررسی ساختمان های در حال ساخت و گله گوسفندان می پرداخت.
• دسته: شاه برای بار نخست در لباس جشن سد ظاهر می شود و در گنارش فرزندان او حرکت می کنند.
• مراسم در یک ساختمان: مبلمان به شکل شیر ساخته شده برای نوزایی و نو شدن شاه دسته وار به نمایش گذاشته می شدند.
• مردمانی از هر بخش کشور در برابر شاه حضور می یافتند.
• حضور دوباره مردم.
• دستهٔ مین
• شاه دربرابر معبد اوپوآوت توقف می کرده، لباس عوض می کرده و به صورت نمادین می دویده. به نظر می آید که دویدن بخش مهمی از جش بوده و نماد آن به شمار می رفته.
• سرشماری گله ها و تقدیم گاو و گوسفند به خدایان.
• آوردن تخت جلوس
• دستهٔ تخت جلوس
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاز این جشن به همراه دیگر جشن های مصر باستان در دوره دودمان نخست در سنگ پالرمو نام برده شده و این رسم تا دوره بطلمیوسی نیز ادامه داشته. در این دوران نام جشن به "جشن سی سالگی" تغییر پیدا می کند.
به نظر می آید که فرعون هایی چون آمنهوتپ سوم و رامسس دوم این جشن را در سال ۳۰ یا ۳۱ پادشاهی خود برگزار کرده باشند و پس از آن هر سه سال یکبار نیز تکرار. گمان می رود که این روشی مرسوم بوده ولی استثنائاتی نیز وجود داشته.
کمتر سنگ نبشته ای اطلاعات دقیقی از آنچه در این جشن می گذشته و مراسم انجام گرفته در آن را ارائه داده است. یکی از بهترین شواهد بر این جشن مجموعه ای از نوشته هاست که در معبد خورشید فرعون نیوسررع در ابو غراب پیدا شده اند ولی این مجموعه اکنون در میان کلکسیون های گوناگون پخش شده.
زمان این جشن در نخستین روز ماه تیبی ( Tybi ) از فصل پِرِت ( Peret ) که به گونه تقریبی برابر با نخستین ماه زمستان می شده، بوده و برای ۱۰ روز ادامه داشته.
مهم ترین مراسم به کار رفته در جشن سد به شرح زیرند:
• فرعون عالمانه به بررسی ساختمان های در حال ساخت و گله گوسفندان می پرداخت.
• دسته: شاه برای بار نخست در لباس جشن سد ظاهر می شود و در گنارش فرزندان او حرکت می کنند.
• مراسم در یک ساختمان: مبلمان به شکل شیر ساخته شده برای نوزایی و نو شدن شاه دسته وار به نمایش گذاشته می شدند.
• مردمانی از هر بخش کشور در برابر شاه حضور می یافتند.
• حضور دوباره مردم.
• دستهٔ مین
• شاه دربرابر معبد اوپوآوت توقف می کرده، لباس عوض می کرده و به صورت نمادین می دویده. به نظر می آید که دویدن بخش مهمی از جش بوده و نماد آن به شمار می رفته.
• سرشماری گله ها و تقدیم گاو و گوسفند به خدایان.
• آوردن تخت جلوس
• دستهٔ تخت جلوس
wiki: جشن سد