جسم روحانی

لغت نامه دهخدا

جسم روحانی. [ ج ِ م ِ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) قصد از این دو لفظ که در اول قرنتیان ( 15: 44 ) وارد شده جسمی است که بعد از قیامت از شهوات حیوانی و خواهشهای دنیوی عاری باشد و شکلش متغیر نشود بلکه همواره پاک و مقدس باشد و به مصاحبت آن نفسی که مسیح خداوند فدیه آن را ادا نمود قابل تمتع یافتن از جمیع خشنودیهای آسمانی و روحانی می باشد و همان جسم فعلاً در تحت تسلط و اقتدار نفس است لکن آن وقت فقط در تحت تسلط روح خواهد بود. ( از قاموس کتاب مقدس ).

فرهنگ فارسی

قصد از این دو لفظ که در اول قرنتیان ۴۴ : ۱۵ وارد شده جسمی است که بعد از قیامت از شهوات حیوانی و خواهشهای دنیوی عاری باشد و شکلش متغیر نشود بلکه همواره پاک و مقدس باشد و بمصاحبت آن نفسی که مسیح خداوند فدیه آن را ادا نمود قابل تمتع یافتن از جمیع خشنودیهای آسمانی و روحانی می باشد و همان جسم فعلا در تحت تسلط و اقتدار نفس است لکن آن وقت فقط در تحت تسلط روح خواهد بود .

پیشنهاد کاربران

شاید به جای چیستی جسم روحانی، مفید باشد که پرسیده شود: قشر روحانی چیست و کیست !؟.
پاسخ خود من با کسب رخصت یا اجازه به این پرسش کودکانه بطور مختصر یا کوتاه به شرح زیر میباشد:
قشر یا لایه ای که در ایران دیروز و امروز و فردا بر این باور بوده و هست و خواهد بود که افراد انسانی از نسل بابا آدم و ننه حوای موسا و ایسا محمّد، ملقب به ابو - و اُم البشر میباشند، لایه یا قشر گمراه جامعه ی ایران محسوب میشود و تا زمانیکه این گمراهه روی را کنار نگذارد و بر روی صراط مستقیم یا راه به سرِ سرچشمه ی فهم و عقل سالم برنگردد، هرگز نمیتواند دو میدان گَل و گشاد بشریت و آدمیت را ترک کند و به میدان تنگ و بر مدار رفیع انسانیت قدم یا پا بگذارد. نکته ی بسیار مهم در روند این ترک و عبور اینست که خدای حقیقی و واقعی هیچ گونه کمکی به اعضای این لایه یا قشر اجتماعی نخواهد کرد و هیچ نوع امداد های مجانی یا رایگان غیبی به یاری و صف آرایی هایشان نخواهد فرستاد و به هنگام گشنگی مانا یا نان آسمانی برایشان نازل نخواهد نمود و بهنگام تشنگی و خشکسالی با کوبیدن عصا بر صخره ها برایشان آب از آنها نخواهد جهاند.
...
[مشاهده متن کامل]

شاید مفید، ثمر بخش و راه گشا باشد که نام این لایه یا قشر اجتماعی از امروز به بعد و بسوی آینده از روحانی به روانی تبدیل شود تا که شاید بخت و اقبال نیک دوباره به سراغشان آید و آنان را از ظلمت ژرف و جهل علاج ناپذیر رها سازد و آنها را بسوی معنویت های حقیقی و نور و روشنائی روان و سیال یا جاری نماید.
در پیشگاه اعلا و والای برزخی رسول الله و نیمزوج ملکوتی یا آسمانی و جاودانه ی وی با جنسیت معکوس به آنان بگو : نه تنها روح بلکه روان و ماده هم به یک سهم مساوی با آن از امر پروردگار حاجی میباشند و نه از امر اهریمن یا شیطان.
در دایره ای که میدان آمدن ها و رفتن ها و باز گشتن های فراوان و متوالی آن حضرات و ماست/ او را هم بدایت یا اول و هم نهایت یا آخر هربار در پایان هر دور هردو بهشت های برین متوالی هاست/.