جریان های سیاسی جمهوری ارمنستان ( مبانی فکری، دیدگاه ها و رویکردها ) کتابی است نوشته «ولی کوزه گر کالجی» که در زمستان ۱۳۹۳ منتشر شده است.
نویسنده در بخشی از یادداشت خود در ابتدای کتاب می نویسد:
«متأسفانه طی دو دهه گذشته در محافل علمی و تحقیقاتی کشورمان مسئله ارمنستان مورد غفلت قرار گرفته است و قریب به بیشتر منابع فارسی بر موضوعات حوزه سیاست خارجی ارمنستان یا تحولات قره باغ متمرکز شده است. تنها اثر قابل تأمل در این حوزه، کتاب سیاست و حکومت در ارمنستان نوشته جلیل روشندل و رافیک قلی پور است که در ابتدای دهه ۱۳۷۰ منتشر شد و در دو دهه گذشته، چندین بار همراه با اصلاحاتی در قالب کتاب های سبز وزارت امور خارجه تحت عنوان ارمنستان منتشر شده است. اما در همین اثر نیز تنها یک بخش به تحولات سیاسی جامعه ارمنستان؛ آن هم در حد کلیات اختصاص یافته و در آن اشاره کوتاهی تنها به فعالیت دو حزب سیاسی ارمنستان، یعنی فدراسیون انقلابی ارمنی و حزب جنبش ملی ارمنیان شده است. از این رو، با گذشت بیش از دو دهه از استقلال ارمنستان، هیچ اثر مستقل، جامع و مدونی در زمینه جریان های سیاسی و فکری تنها همسایه مسیحی ایران تولید نشده است. »
... [مشاهده متن کامل]
این کتاب مشتمل بر دو بخش و پنج فصل است.
• بخش اول: احزاب و جریان های سیاسی ارمنستان
فصل اول: احزاب محافظه کار ( جریان راست )
فصل دوم: احزاب سوسیالیست ( جریان چپ )
فصل سوم: احزاب لیبرال
• بخش دوم: دیاسپورای ارمنی
فصل اول: دیاسپورای ارمنی؛ سیر تحول تاریخی و اهداف آن
فصل دوم: روابط دیاسپورای ارمنی با دولت ارمنستان
پروفسور گارنیک آساتوریان برای کتاب «جریان های سیاسی جمهوری ارمنستان» در دیباچه کتاب می نویسد:
«بررسی و پژوهش در مورد اندیشه سیاسی ارمنی، ایدئولوژی احزاب سیاسی ارمنی و پیشینه آنان به حق کاری قابل تقدیر است. این پژوهش توانسته است تصویری جامع از فضای سیاسی حاکم بر جمهوری ارمنستان و جماعت ارمنیان پراکنده به عنوان حلقه واسط میان این کشور و جهان خارج ترسیم نماید. بی شک، برای نگارنده این اثر، مطالعه و پژوهش در زمینه پویش ها و روندهای سیاسی کنونی احزاب سیاسی جامعه ارمنستان و نیز تحلیل پیامدها و نتایج عملکرد این احزاب، بدون توجه عمیق به پیشینه تاریخی، سیر تحول احزاب سیاسی ارمنی و مسائل بنیادینی چون نسل کشی ارمنیان، مسئله قره باغ، مسئله حفظ هویت ملی ارمنیان در سراسر جهان، امنیت جماعت ارمنیان پراکنده و ارتباط میان جامعه ارمنستان و جماعت ارمنیان پراکنده امکان پذیر نبوده است. »
نویسنده در بخشی از یادداشت خود در ابتدای کتاب می نویسد:
«متأسفانه طی دو دهه گذشته در محافل علمی و تحقیقاتی کشورمان مسئله ارمنستان مورد غفلت قرار گرفته است و قریب به بیشتر منابع فارسی بر موضوعات حوزه سیاست خارجی ارمنستان یا تحولات قره باغ متمرکز شده است. تنها اثر قابل تأمل در این حوزه، کتاب سیاست و حکومت در ارمنستان نوشته جلیل روشندل و رافیک قلی پور است که در ابتدای دهه ۱۳۷۰ منتشر شد و در دو دهه گذشته، چندین بار همراه با اصلاحاتی در قالب کتاب های سبز وزارت امور خارجه تحت عنوان ارمنستان منتشر شده است. اما در همین اثر نیز تنها یک بخش به تحولات سیاسی جامعه ارمنستان؛ آن هم در حد کلیات اختصاص یافته و در آن اشاره کوتاهی تنها به فعالیت دو حزب سیاسی ارمنستان، یعنی فدراسیون انقلابی ارمنی و حزب جنبش ملی ارمنیان شده است. از این رو، با گذشت بیش از دو دهه از استقلال ارمنستان، هیچ اثر مستقل، جامع و مدونی در زمینه جریان های سیاسی و فکری تنها همسایه مسیحی ایران تولید نشده است. »
... [مشاهده متن کامل]
این کتاب مشتمل بر دو بخش و پنج فصل است.
• بخش اول: احزاب و جریان های سیاسی ارمنستان
فصل اول: احزاب محافظه کار ( جریان راست )
فصل دوم: احزاب سوسیالیست ( جریان چپ )
فصل سوم: احزاب لیبرال
• بخش دوم: دیاسپورای ارمنی
فصل اول: دیاسپورای ارمنی؛ سیر تحول تاریخی و اهداف آن
فصل دوم: روابط دیاسپورای ارمنی با دولت ارمنستان
پروفسور گارنیک آساتوریان برای کتاب «جریان های سیاسی جمهوری ارمنستان» در دیباچه کتاب می نویسد:
«بررسی و پژوهش در مورد اندیشه سیاسی ارمنی، ایدئولوژی احزاب سیاسی ارمنی و پیشینه آنان به حق کاری قابل تقدیر است. این پژوهش توانسته است تصویری جامع از فضای سیاسی حاکم بر جمهوری ارمنستان و جماعت ارمنیان پراکنده به عنوان حلقه واسط میان این کشور و جهان خارج ترسیم نماید. بی شک، برای نگارنده این اثر، مطالعه و پژوهش در زمینه پویش ها و روندهای سیاسی کنونی احزاب سیاسی جامعه ارمنستان و نیز تحلیل پیامدها و نتایج عملکرد این احزاب، بدون توجه عمیق به پیشینه تاریخی، سیر تحول احزاب سیاسی ارمنی و مسائل بنیادینی چون نسل کشی ارمنیان، مسئله قره باغ، مسئله حفظ هویت ملی ارمنیان در سراسر جهان، امنیت جماعت ارمنیان پراکنده و ارتباط میان جامعه ارمنستان و جماعت ارمنیان پراکنده امکان پذیر نبوده است. »