جری لاوسن

دانشنامه عمومی

جری لاوسن ( انگلیسی: Jerry Lawson; ۱ دسامبر ۱۹۴۰ – ۹ آوریل ۲۰۱۱ ) مهندس، اهالی کسب وکار، و مخترع اهل ایالات متحده آمریکا بود.
جرالد اندرسون لاوسن ( ۱ دسامبر ۱۹۴۰–۹ آوریل ۲۰۱۱ ) یک مهندس الکترونیک آمریکایی بود. او به خاطر کارش در طراحی کنسول بازی ویدیویی Fairchild Channel F و همچنین رهبری تیمی که پیشگام کارتریج بازی های ویدیویی تجاری بود، شناخته شده است. به این ترتیب طبق مجله Black Enterprise در سال ۱۹۸۲ به او لقب «پدر کارتریج بازی های ویدئویی» داده شد. او در نهایت Fairchild را ترک کرد و شرکت بازی Video - Soft را تأسیس کرد.
لاوسون در ۱ دسامبر ۱۹۴۰ در بروکلین، شهر نیویورک متولد شد. پدرش، بلانتون، درازکشور با علاقه به علم بود، در حالی که مادرش، منینگز، برای شهر کار می کرد، و همچنین در انجمن اولیا و معلمان مدرسه محلی خدمت می کرد. پدربزرگش برای فیزیکدان شدن تحصیل کرده بود، اما به دلیل تبعیض نژادی، نتوانست حرفه فیزیک را دنبال کند و در عوض به عنوان استاد پست کار می کرد. والدین او اطمینان حاصل کردند که او تحصیلات خوبی دریافت کرده و علاقه او را به سرگرمی های علمی، از جمله رادیو ژامبون و شیمی تشویق کردند. علاوه بر این، لاوسون گفت که معلم کلاس اولش او را در مسیر خود تشویق کرد تا فردی با نفوذ باشد، شبیه به جورج واشینگتن کارور. او در نوجوانی در کوئینز زندگی می کرد و از طریق تعمیر تلویزیون به کسب درآمد می پرداخت. در سن ۱۳ سالگی، مجوز رادیو آماتور گرفت و سپس ایستگاه خود را در خانه با قطعاتی از فروشگاه های الکترونیکی محلی که با پول او خریده بود، ساخت. او در هر دو کالج کوئینز و سیتی کالج نیویورک تحصیل کرد، اما مدرکی را در هیچ کدام به پایان نرساند.
در سال ۱۹۷۰، او به Fairchild Semiconductor در سانفرانسیسکو به عنوان مشاور مهندسی برنامه های کاربردی در بخش فروش آنها پیوست. زمانی که آنجا بود، یک بازی آرکید اولیه با سکه به نام Demolition Derby در گاراژ خود ایجاد کرد. در اوایل سال ۱۹۷۵ با استفاده از ریزپردازنده های F8 جدید Fairchild, Demolition Derby یکی از اولین بازی های مبتنی بر ریزپردازنده بود.
در اواسط دهه ۱۹۷۰، لاوسون به عنوان مهندس ارشد سخت افزار و مدیر مهندسی و بازاریابی برای بخش بازی های ویدیویی Fairchild انتخاب شد. در آنجا، او توسعه کنسول Fairchild Channel F را رهبری کرد که در سال ۱۹۷۶ منتشر شد و به طور خاص برای استفاده از کارتریج های بازی قابل تعویض بر اساس فناوری دارای مجوز از Alpex طراحی شده بود. در آن زمان، اکثر سیستم های بازی برنامه نویسی بازی را در سخت افزار تعبیه شده داشتند، بنابراین نمی توان آن را حذف یا تغییر داد. لاوسون و تیمش فناوری توسعه یافته در Alpex را اصلاح و بهبود بخشیدند که به بازی ها اجازه می داد به عنوان نرم افزار روی کارتریج های ROM قابل جابجایی ذخیره شوند. این ها را می توان به طور مکرر از یک واحد کنسول بدون هیچ گونه خطر شوک الکتریکی وارد و خارج کرد. این امر به کاربران امکان می دهد تا کتابخانه ای از بازی ها را خریداری کنند و از طریق فروش این بازی ها جریان درآمد جدیدی را برای سازندگان کنسول ها فراهم می کند. کنسول Channel F دارای کنترل های مختلفی بود، از جمله یک جوی استیک ۸ جهته جدید که توسط لاوسون طراحی شده بود و یک دکمه «مکث»، که برای اولین بار برای یک کنسول بازی ویدیویی خانگی بود. کانال F از نظر تجاری موفق نبود، اما رویکرد کارتریج با Atari 2600 که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد، رایج شد.
عکس جری لاوسن
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس