لغت نامه دهخدا
جدیدالاسلام. [ ج َدُل ْ اِ ] ( اِخ ) دهی است که مرکز دهستان کیاکلا از بخش مرکزی شهرستان شاهی میباشد. این ده در پانزده هزارگزی شمال باختری شاهی در کنار شوسه شاهی به کیاکلا واقع شده و محلی دشت و معتدل و مالاریایی مرطوب است. و 745 تن سکنه شیعی مذهب دارد و بزبان فارسی مازندرانی صحبت میکنند. آب آنجا از رودخانه تالار و چاه تأمین میشود. محصول آن برنج ، پنبه ، کنف ، کنجد، صیفی ، توتون و غلات است. شغل اهالی زراعت و کارگری در کارخانه پنبه است. شعبه اداره املاک و پاسگاه نگهبانی و دبستان و کارخانه پنبه ای که در حدود پنجاه کارگر درآن کار میکنند دارد. روزهای یکشنبه در آنجا بازار عمومی تشکیل میشود. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).
جدیدالاسلام. [ ج َ دُل ْ اِ ] ( اِخ ) میرزا محمدرضای یزدی. وی از اکابر علمای یهود و اسرائیلیان و در عصر خویش افضل فضلای این طایفه وفرید دوران و وحید زمان بشمار بوده است. او در سال 1238 هَ. ق. بدین اسلام درآمد و دو سال پیش از آن کتاب مستطاب «اقامة الشهود فی رد الیهود» را بزبان عبری بنام فتحعلیشاه قاجار تألیف کرد، این کتاب در زمان ناصرالدین شاه قاجار توسط سیدعلی بن حسین حسینی که از علماء تهران بود با مساعدت ملامحمد علی کاشانی و آقامحمد جعفر برادرزاده خود میرزا محمدرضا، بپارسی ترجمه شده و بسال 1292 هَ. ق. در تهران بچاپ سنگی رسیده و شماره این ترجمه که موسوم به منقول رضائی است 1238 میباشد که برابر است با سال اسلام آوردن مؤلف و با سال تولد مترجم. تألیفات وی : 1 - الرد علی الیهود. 2 - محضرالشهود. 3 - مفتاح النبوة. سال وفات مؤلف و مترجم هیچکدام معلوم نشد. ( از ریحانة الادب ).
جدیدالاسلام. [ ج َ دُل ْ اِ ] ( اِخ ) میرزا محمدصادق ارومی. پدر وی اهل ارومیه آذربایجان بوده است. از فضلا و دانشمندان و کشیش قوم سریانی نصاری بود که در این اواخر مشمول توفیقات نامتناهی الهی شد و بدین اسلام درآمد و از طرف ناصرالدین شاه بلقب «فخرالاسلام » ملقب گردیده و بنام محمد صادق خوانده شد. و در تألیفات دقیق خود به اثبات حقانیت اسلام و قرآن و رد نصاری موفق آمد. تألیفات وی عبارت است از: 1 - انیس الاعلام فی نصرة الاسلام و الرد علی النصاری. در دو مجلد که در ایران بطبع رسیده است. 2 - برهان المسلمین. در رد نصاری که شامل سؤال و جوابهائی است که در مجلسی میان او و متلقین وی روی داده است. 3 - بیان الحق و الصدق المطلق. این کتاب ده مجلد است که چهار مجلد اول آن در اثبات حقانیت قرآن مجید و نبوت حضرت رسالت ( ص ) بوده و مجلد اول و چهارم آن به همت میرزا علی اصغرخان اتابک ،صدر اعظم وقت و با کمک بعضی از بازرگانان وقت بچاپ رسیده است. و هشت مجلد دیگر هنوز [ زمان مؤلف ریحانة الادب ] بچاب نرسیده است. 4 - تعجیز المسیحیین. 5 -خلاصة الکلام فی افتخار الاسلام. 6 - وجوب الحجاب و حرمة الشراب. این سه کتاب اخیر در ایران بچاپ رسیده است. وی بسال 1330 هَ. ق. درگذشت. ( از ریحانة الادب ).
فرهنگ فارسی
میرزا محمد صادق ارومی . پدر وی اهل ارومیه آذربایجان بوده است . از فضلا و دانشمندان و کشیش قوم سریانی نصاری بود که در این اواخر مشمول توفیقات نامتناهی الهی شد و بدین اسلام در آمد و از طرف ناصرالدین شاه بلقب [ فخر الاسلام ] ملقب گردیده و بنام محمد صادق خوانده شد .
فرهنگ عمید
پیشنهاد کاربران
جدیدالاسلام یا نو اسلام به کلیهٔ افراد و طوایفی که به تازگی به دین اسلام می گروند گفته می شود. معمولاً این افراد از دین یهودیت، مسیحیت، زرتشتی یا سایر ادیانی بودند که در ایران یافت می شد و طی مراسمی به دین اسلامی می گرویدند. بسیاری دارای نام خانوادگی جدیدالاسلام بوده و هستند.
... [مشاهده متن کامل]
در قرن هجدهم و نوزدهم و بعد از حضور دول اروپایی در خاورمیانه درگیریهای شدیدی بین مسلمانان و یهودیان در قسمتهای مختلف ایران اتفاق افتاد. در بسیاری موارد برای پایان درگیری حاکم و روحانیون این قسمتها یهودیان را به زور وادار به مسلمان شدن کردند. بسیاری از این افراد در خفا به دین قبلی خود پایبند بودند و دارای وضعیت آنوسی بودند. معروفترین این گروه ها کسانی هستند که در واقعه الله داد در مشهد در سال ۱۸۳۹ میلادی به زور مسلمان شدند. بسیاری از این افراد بعد از تشکیل کشور اسرائیل و مهاجرت به این کشور به دین قبلی خود بازگشتند.
بسیاری از جدیدالاسلامهای یهودی بعد از گرویدن به اسلام به قدرت زیادی دست یافتند زیرا ممنوعیتهای شرعی که بر روی یهودیان وجود داشت از آنان برداشته می شد. از جدیدالاسلامهای یهودی معروف می توان به حاج ابراهیم کلانتر، رشیدالدین فضل الله همدانی، آقا اسماعیل جدیدالاسلام، محمدرضا جدیدالاسلام و بسیاری دیگر اشاره کرد ( ببینید :تاریخ یهودیان در ایران ) .
در زمان درگیری ایران و کشورهای شمال ایران بارها مسیحیان ارتدوکس به درون ایران کوچانده شدند. بسیاری از این افراد به زور یا تحت میل خود به اسلام گرویدند و دارای وضعیت جدیدالاسلام شدند. بیشتر این افراد دارای پیشینه گرجی و ارمنی بودند. از جمله این افراد میتوان از میرزا محمدصادق فخرالاسلام یاد کرد. بعضی از اروپاییانی که به عنوان مبلغ مذهبی یا سفر به ایران آمده بودند نیز به دین اسلام گرویدند. از جمله این افراد می توان به آنتونین عیسوی که بعد از گرویدن به اسلام علیقلی جدیدالاسلام نام گرفت یاد کرد.
در کرمان به بزرگِ خانوادهٔ حجتی کرمانی یعنی پدر محمدجواد حجتی کرمانی و علی حجتی کرمانی ) میرزا عبدالحسین حجتی کرمانی که از خاندان موبدان زرتشتی بوده و در اواخر قرن گذشته به اسلام و تشیع گرویده اند نیز جدیدالاسلام گفته می شود.
جدیدالاسلام نامِ برخی طایفه های سیستانی استان سیستان و بلوچستان نیز می باشد. اجداد این طایفه پیرو دین هندو بوده اند و بعد از آن مسلمان شدند و چون ادامه زندگی در هندوستان برایشان مشکل بوده، به ایران کوچ و در سیستان اسکان می یابند و هم اکنون در شهرستان زابل و مناطق همجوار شهر زابل زندگی می کنند. مردم این طایفه به گویش سیستانی تکلم می کنند.
... [مشاهده متن کامل]
در قرن هجدهم و نوزدهم و بعد از حضور دول اروپایی در خاورمیانه درگیریهای شدیدی بین مسلمانان و یهودیان در قسمتهای مختلف ایران اتفاق افتاد. در بسیاری موارد برای پایان درگیری حاکم و روحانیون این قسمتها یهودیان را به زور وادار به مسلمان شدن کردند. بسیاری از این افراد در خفا به دین قبلی خود پایبند بودند و دارای وضعیت آنوسی بودند. معروفترین این گروه ها کسانی هستند که در واقعه الله داد در مشهد در سال ۱۸۳۹ میلادی به زور مسلمان شدند. بسیاری از این افراد بعد از تشکیل کشور اسرائیل و مهاجرت به این کشور به دین قبلی خود بازگشتند.
بسیاری از جدیدالاسلامهای یهودی بعد از گرویدن به اسلام به قدرت زیادی دست یافتند زیرا ممنوعیتهای شرعی که بر روی یهودیان وجود داشت از آنان برداشته می شد. از جدیدالاسلامهای یهودی معروف می توان به حاج ابراهیم کلانتر، رشیدالدین فضل الله همدانی، آقا اسماعیل جدیدالاسلام، محمدرضا جدیدالاسلام و بسیاری دیگر اشاره کرد ( ببینید :تاریخ یهودیان در ایران ) .
در زمان درگیری ایران و کشورهای شمال ایران بارها مسیحیان ارتدوکس به درون ایران کوچانده شدند. بسیاری از این افراد به زور یا تحت میل خود به اسلام گرویدند و دارای وضعیت جدیدالاسلام شدند. بیشتر این افراد دارای پیشینه گرجی و ارمنی بودند. از جمله این افراد میتوان از میرزا محمدصادق فخرالاسلام یاد کرد. بعضی از اروپاییانی که به عنوان مبلغ مذهبی یا سفر به ایران آمده بودند نیز به دین اسلام گرویدند. از جمله این افراد می توان به آنتونین عیسوی که بعد از گرویدن به اسلام علیقلی جدیدالاسلام نام گرفت یاد کرد.
در کرمان به بزرگِ خانوادهٔ حجتی کرمانی یعنی پدر محمدجواد حجتی کرمانی و علی حجتی کرمانی ) میرزا عبدالحسین حجتی کرمانی که از خاندان موبدان زرتشتی بوده و در اواخر قرن گذشته به اسلام و تشیع گرویده اند نیز جدیدالاسلام گفته می شود.
جدیدالاسلام نامِ برخی طایفه های سیستانی استان سیستان و بلوچستان نیز می باشد. اجداد این طایفه پیرو دین هندو بوده اند و بعد از آن مسلمان شدند و چون ادامه زندگی در هندوستان برایشان مشکل بوده، به ایران کوچ و در سیستان اسکان می یابند و هم اکنون در شهرستان زابل و مناطق همجوار شهر زابل زندگی می کنند. مردم این طایفه به گویش سیستانی تکلم می کنند.