جایگاه زن در نظام افرینش

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جایگاه زن در نظام آفرینش. زن به عنوان نیمی از پیکره اجتماع و نقش تعیین کننده اش در بقا و گسترش نسل انسانی و پرورش و تربیت فرزندان و مانند آن، همیشه مورد توجه اندیشمندان بوده است.
نمی توان در تاریخ از انسان سخن گفت، ولی از زن سخن نگفت. در طول تاریخ، زن پا به پای مرد در فراز و نشیب های زندگی و سازندگی مطرح است. گاه به طور مستقیم و گاه با ترغیب مردان و ایجاد انگیزه های لازم در آنان، نقش سازنده خود را در تاریخ انسانی نشان داده است.با اینکه زن همیشه در کنار مرد، در تمدن سازی و رشد و شکوفایی جوامع انسانی - مستقیم یا غیر مستقیم - نقش آفرین بوده است، ولی از دیر زمان، مورد داوری های غیرمنصفانه نیز قرار گرفته است. بسیاری از اندیشمندان و کارشناسان علوم انسانی و اجتماعی یا نخواستند و یا نتوانستند، نقش حقیقی و جایگاه واقعی زن را در پیکره انسانی بشناسند.
دیدگاه قرآن کریم درباره جایگاه زن
بررسی دیدگاه قرآن کریم درباره جایگاه زن در نظام خلقت و روشن ساختن مقام و منزلت انسانی او هدفی است که در این مقاله دنبال می شود.قرآن کریم در نخستین آیه از سوره نساء می فرماید: (یَاَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا کَثِیرًا وَنِسَآءً وَاتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِی تَسَآءَلُونَ بِهِ وَالْاَرْحَامَ اِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَیْکُمْ رَقِیبًا) در این آیه که روی سخن با تمام انسان هاست، خداوند همگان را به تقوای الهی و ترس از مخالفت با پروردگار سفارش می کند. آنگاه در توصیف خداوند به یکی از صفات، اشاره به صفت خالقیّت او کرده و می فرماید: همان پروردگاری که شما را از نفس واحدی آفرید. و همسرش را نیز از همان نفس و ماهیت خلق کرده و از این دو صنف، مردان و زنان فراوانی پدید آمدند.بار دیگر، تقوای الهی را مطرح می کند و به ارتباط با ارحام و خویشاوندان سفارش کرده و از قطع رحم پرهیز می دهد و برای تاکید بر سفارشات خود، و ترغیب به انجام آنها و اجتناب از ترک این امور، بر مراقبت خداوند از اعمال و رفتار انسان، تاکید می ورزد.این آیه که به خلقت انسان و ریشه آفرینش و گسترش نسل انسانی اشاره دارد، تصریح می کند که همه انسان ها از «یک نفس» آفریده شدند و به گفته مرحوم طبرسی: «مراد از نفس در این آیه، به اجماع همه مفسران، آدم علیه السّلام است». ادامه آیه نیز قرینه خوبی بر این حقیقت است؛ چرا که فرمود: «همسر آن «نفس» را از جنس او قرارداد و از آن دو (مرد و زن) مردان و زنان فراوانی را منتشر ساخت» این بیان می رساند که «نفس واحده» همان آدم علیه السّلام است که خداوند به وسیله او و همسرش حوّا نسل انسانی را گسترش داد.
دیدگاه مفسرین در آفرینش حضرت حوا
پرسشی که در اینجا مطرح است، این است که از برخی روایات استفاده می شود: همسر آدم از دنده ای از دنده های او آفریده شده است. و بر همین اساس، جمعی مفسران نیز همین نظریه را تقویت کرده اند.علامه طبرسی می گوید: «بیشتر مفسران معتقدند، حوا از ضلعی از ضلع های آدم علیه السّلام آفریده شده است و از پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلم روایت کرده اند که فرمود: «خُلِقَتِ الْمَرْاَةُ مِنْ ضِلْعِ آدمَ، انْ اَقَمْتَها کَسَرْتَها و اِنْ تَرَکْتَها - و فیها عِوَجٌ - اِسْتَمْتَعْتَ بِها»؛ زن آدم علیه السّلام از یک قسمت از دنده های وی آفریده شد (و از این رو، کمی کج خلق و ناسازگار است؛ لذا) اگر بخواهی وی را راست کنی، می شکند (و زندگی مشترک به تباهی می انجامد) ولی اگر به همان صورت رهایش سازی (و با کاستی ها و کج خُلقی های وی بسازی) از او بهره مند خواهی شد.» روایات دیگری به همین مضمون نیز نقل شده است. شاید آیه محل بحث که می گوید: (وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا) ناظر به همین معنا باشد (اگر من در «مِنْها»؛ تبعیض را برساند) هر چند این روایات ماهیت انسانی زن را نفی نمی کند، ولی آیا از آنها، طفیلی بودن و فرع بودن زن در خلقت بدست نمی آید؟
چگونگی خلقت حضرت حوا
...

پیشنهاد کاربران

بپرس